Aktualności

Samochody z automatyczną skrzynią biegów – jak kupić, co trzeba wiedzieć

Dodano 3 marca 2016 przez

samochody z automatyczną skrzynią biegów

Auto z automatyczną skrzynią biegów to marzenie wielu kierowców. Niestety tylko nieliczni mogą pozwolić sobie na zakup takiego samochodu z salonu, nie zaprzątając sobie przesadnie głowy perspektywą kłopotów z naprawami bądź wymianą „automatu”. Większość z nas skazana jest na poszukiwanie pojazdów z automatyczną skrzynią biegów na rynku wtórnym, a na nim czekają niestety liczne pułapki. Warto więc przed ruszeniem „na łowy” zapoznać się z rodzajami automatycznych skrzyni biegów oraz ich najlepszymi i najgorszymi implementacjami w konkretnych modelach.

Rodzaje automatycznych skrzyni biegów

Na rynku wtórnym najczęściej spotykamy 4 rodzaje automatycznych skrzyni biegów. Każda z nich ma swoje wady i zalety, a wybór odpowiedniej może zadecydować, czy będziemy faktycznie zadowoleni z jazdy.

Klasyczna automatyczna skrzynia biegów

Klasyczny „automat” stosowany był przede wszystkim w pojazdach z wyższej półki. Gdy okazał się rozwiązaniem dobrym zaczęto przenosić go także do aut niższej klasy. Ze względu na swą popularność dość łatwo znajdziemy specjalistyczny warsztat zajmujący się serwisowaniem tego typu mechanizmów. Pamiętajmy, że pomimo tego iż klasyczny „automat” pracuje dobrze, może niestety powodować zwiększone zużycie paliwa.

Dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów (DSG)

Spopularyzowana przez koncern Volkswagena. Charakteryzuje się bardzo dobrą pracą i jest dość nowoczesna. Może także pomóc nam w oszczędzaniu paliwa – nawet do 15%. Jej działanie opiera się o układ dwóch sprzęgieł (jedno dla biegów parzystych, jedno dla biegów nieparzystych) i koło dwumasowe. W parze z nowoczesnością idą niestety wysokie koszty obsługi (płyny eksploatacyjne) oraz ewentualnych napraw, wymiany czy regulacji. W ofercie koncernu Volkswagen ze skrzynią tego typu znajdziemy m.in. auta takie jak: Audi (oznaczenia S tronic) TT, A1, A3, S3, A4 i S4 (B8), A5, A7, A8 (D4), Q5 i R8, Seat Ibiza, Leon, Altea, Toledo, Alhambra, Skoda Fabia, Octavia, Rapid, Roomster, Superb II, Yeti oraz Volkswagen Polo, GOlf GTI, TDI, Jetta, Vento, Bora, Eos, Touran, New Beetle, Passat, CC, Sharan, Scirocco, Tiguan, Caddy, Transporter.

Szukając auta ze skrzynią tego typu warto zwrócić uwagę m.in. na modele: Skoda Fabia II (2007-) 1.2 TSI 105 KM, Seat Ibiza IV (2008-) 1.2 TSI 105 KM, Volkswagen Golf V (2003-2008) 1.9 TDI 105 KM, Skoda Octavia II (2004-2013) 1.9 TDI 105 KM, Skoda Yeti (2009-) 2.0 DI CR 140 KM, Volkswagen Tiguan (2007-) 2.0 TDI 140 KM. Z rezerwą należy natomiast podchodzić do Chevroleta Cruze (2008-).

Bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów (CVT)

Działanie mechanizmów tego typu jest ciekawe, częściowo opiera się bowiem na koncepcjach opracowywanych jeszcze przez Leonarda da Vinci – czyli w czasach, gdy motoryzacja jeszcze nie istniała. W praktyce jednak ten „ciekawy” mechanizm jest drogi w naprawach, dlatego decydując się na auto z dwustopniowym automatem musimy mieć pewność, że awaria czeka nas nieprędko. Rozwiązanie to jest stosowane w Audi (oznaczenia Multitronic) oraz m.in. Nissanach czy Toyotach (oznaczenie CVT).

Dość dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym ciszy się model Nissan Micra K12 (2002-2010) 1.4 16V 88KM. Z dużą ostrożnością natomiast należy podchodzić do Audi A4 Multitronic (2000-).

Selespeed (półautomatyczna skrzynia biegów lub zautomatyzowana manualna skrzynia biegów)

Tutaj biegi zmieniamy tradycyjnym drążkiem lub przyciskami na kierownicy, ale nie używamy do tego pedału sprzęgła. Sporych trudności nastręcza niestety regulacja skrzyni tego typu. Ich zaletą jest jednak na pewno trwałość, nie licząc systemu sterowania sprzęgłem. Selespeed stosowany jest przede wszystkim w autach koncernu FIAT oznaczonych m.in. Sportshift czy R Tronic.

Na rynku wtórnym warto zwrócić uwagę na Audi A4 Tiptronic (2000-2008) 2.4 V6 170 KM. Z ostrożnością podchodźmy natomiast do Fiata Grande Punto (skrzynia Dualogic), Opla Corsa (skrzynia Easytronic), Citroena C4 Picasso czy starszych modeli Fiatów, Lancii, Alfy Romeo.

Jak kupować auto z automatyczną skrzynią biegów?

Po sprawdzeniu listy „krytycznych” modeli, które znane już są ekspertom z możliwości sprawiania kłopotów, czas na przeglądanie ogłoszeń. Udział pojazdów z automatyczną skrzynią biegów na rynku wtórym stale rośnie i tendencja ta najpewniej się utrzyma, zwłaszcza w obliczu wprowadzania na rynek silników hybrydowych obsługiwanych właśnie przez takie skrzynie. Szukając atrakcyjnych ofert nie kierujmy się jednak tylko ceną. Patrzmy także na przebieg – im niższy, tym większa szansa, że problemy ze skrzynią będą melodią odległej przyszłości.

Gdyż już zdecydujemy się oglądać jakiś pojazd umówmy się na długą jazdę próbną. „Automaty” mają bowiem to do siebie, że czasem zaczynają działać gorzej w miarę rozgrzewania się. Zabierzmy też auto do specjalistycznego serwisu zajmującego się naprawą skrzyń danego typu. Są to bowiem na tyle złożone konstrukcje, że ocena ich stanu nie powinna być powierzana pierwszemu z brzegu mechanikowi. Podczas wizyty w warsztacie sprawdźmy też olej w skrzyni, zarówno pod kątem tego czy jest go wystarczająca ilość, jak i stanu – powinien być klarowny.

Przymierzając się do zakupu auta z automatyczną skrzynią biegów pamiętajmy, że ceną za wygodę korzystania są przeważnie wysokie koszty ewentualnych napraw. Dlatego „automaty” polecane są raczej osobom, które w razie nagłej konieczności będą mogły sobie pozwolić na wyłożenie większej gotówki na niespodziewaną naprawę. Jeżeli natomiast w naszej obecnej sytuacji liczy się każde 100 zł, marzenia o samochodzie z automatyczną skrzynią biegów warto trochę odłożyć, aż nadejdą nieco lepsze czasy.

Ilość komentarzy: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  1. starmoto serwis

    Jeżdżę Skodą Fabią II (2007-) 1.2 TSI 105 KM, 235 000 km i skrzynia jest jak brzytwa. Kłopoty jedynie miałem z silnikiem – cudowne 1,2 TSI (wypalone denka zaworów) , na szczęście na gwarancji. Sama skrzynia bezobsługowa. Raz wymieniłem olej, dynamicznie (pełna wymiana)