Aktualności

Trzecia tablica rejestracyjna wreszcie dostępna – koniec udręki miłośników rowerów

Dodano 3 marca 2016 przez

trzecia tablica rejestracyjna

Życie zawsze potrafi napisać taki scenariusz, którego nie przewidzą prawodawcy. Czasem nie chodzi tu wcale o wymyślne konstrukcje prawne, nad którymi głowią się miesiącami sowicie opłacani konsultanci i profesorowie, lecz o sprawy wydawałoby się proste i oczywiste. Taka sytuacja miała miejsce jeszcze do końca 2015 roku, w kwestii braku możliwości wyrobienia trzeciej tablicy rejestracyjnej.

Komu potrzebna jest trzecia tablica rejestracyjna?

Trzecia tablica rejestracyjna zawsze była obiektem westchnień posiadaczy bagażników rowerowych montowanych na hak z tyłu pojazdu, które zasłaniały normalną tablicę rejestracyjną. Ustawa Prawo o ruchu drogowym stanowi bowiem:

Art. 60. 1. Zabrania się:

2) zakrywania świateł oraz urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych wymaganych tablic albo znaków, które powinny być widoczne;

3) ozdabiania tablic rejestracyjnych oraz umieszczania z przodu lub z tyłu pojazdu znaków, napisów lub przedmiotów, które ograniczają czytelność tych tablic;

Jeżeli więc użytkownik pojazdu przewoził rowery na bagażniku montowanym z tyłu auta, jednocześnie zasłaniał tablicę rejestracyjną, a więc ewidentnie łamał prawo i narażał się na mandat.

Kierowcy przez lata próbowali samodzielnie dostosowywać się do przepisów. Część odczepiała tablicę rejestracyjną od auta i montowała na bagażnik. Nie było to jednak zgodne z prawem – tablica rejestracyjna powinna bowiem być przymocowana do samochodu. Inni kierowcy samodzielnie wykonywali trzecią tablicę rejestracyjną i przymocowywali ją do bagażnika. To jednak również nie czyniło zadość przepisom – aby tablica rejestracyjna była ważna, musi ona przecież posiadać znaki legalizacyjne i być wyprodukowana przez odpowiedniego producenta.

Choćby nie wiem jak pomysłowy był kierowca, sprawy tej nie dało się rozwiązać w zgodzie z przepisami, jeżeli posiadacz pojazdu nie przewidział tego na etapie zakupu auta. Są bowiem samochody, które mają wbudowany tylny bagażnik na rowery, który działa na zasadzie szuflady. Gdy nie jest potrzebny „szuflada” jest schowana. Gdy chcemy przewieźć rower, wysuwamy bagażnik. Na stałe jest do niego przymocowana zawsze widoczna tablica rejestracyjna, a że bagażnik ten jest elementem konstrukcyjnym pojazdu, to spełniony jest wymóg prawa. Rozwiązanie to było dostępne w około dziesięciu modelach marki Opel (m.in. Adam i Mokka) i nosi nazwę FlexFix.

Niestety większość kierowców musiała albo poniechać korzystania z bagażników albo liczyć na pobłażliwość stróżów prawa. Nie zawsze jednak można było się z nią spotkać. Użytkownicy pojazdów z zamontowanym tylnym bagażnikiem na rowery często musieli więc płacić mandaty, a nierzadko nawet rezygnować z dalszej podróży, gdyż na jej kontynuowanie z bagażnikiem zasłaniającym tablicę nie pozwalał policjant.

Nowe przepisy – trzecia tablica rejestracyjna legalna

Na szczęście ustawodawca wreszcie postanowił rozwiązać ten problem i wyjść naprzeciw oczekiwaniom kierowców. Do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów dodany został następujący zapis:

  • 7a.
  1. Organ rejestrujący, właściwy dla miejsca rejestracji pojazdu, na wniosek właściciela pojazdu, wydaje do oznaczenia bagażnika zakrywającego tylną tablicę rejestracyjną, dodatkową tablicę rejestracyjną, o tym samym numerze rejestracyjnym co numer rejestracyjny tego pojazdu.
  2. Pojazd samochodowy, dla którego właściciel pojazdu wnioskuje o dodatkową tablicę rejestracyjną do oznaczenia bagażnika zakrywającego tylną tablicę rejestracyjną, powinien posiadać tablice rejestracyjne zgodne ze wzorem określonym rozporządzeniem i wyróżnikiem powiatu właściwym dla organu, który zarejestrował pojazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Powyższa zmiana weszła w życie 1 stycznia 2016.

Trzecia tablica rejestracyjna – jak ją uzyskać?

Procedura uzyskania trzeciej tablicy rejestracyjnej jest prosta. Należy stawić się w wydziale urzędu właściwym do spraw rejestracji pojazdów, wypełnić wniosek, załączyć dowód rejestracyjny oraz dokonać opłaty w wysokości 53 zł (40,5 zł za wydanie dodatkowej tablicy i 12,5 zł za znaki legalizacyjne).

To dobrze, że urzędnicy rozwiązali w końcu uciążliwy dla miłośników jazdy na rowerze problem. Szkoda jednak, że dodanie tych kilku zdań do rozporządzenia zajęło tak długo i przez lata kierowcy nie mogli w pełni legalnie cieszyć się z posiadania bagażników rowerowych montowanych z tyłu pojazdu. Miejmy nadzieję, że kolejne problemy, które trapią kierowców, będą już przez prawodawców rozwiązywane szybciej.

Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *