autoDNA sprawdza
Rynek moto 2020 a koronawirus

2020: motoryzacyjny rok w cieniu koronawirusa

Dodano 11 stycznia 2021 przez

Miniony rok nie był łatwy dla branży motoryzacyjnej – koronawirus i w związku z tym liczne restrykcje negatywnie odbiły się na mobilności, co z kolei spowodowało ograniczenie popytu na samochody.

Do tego doszła trudna sytuacja w gospodarce, co skutecznie odstraszyło klientów, zwłaszcza wiosną ubiegłego roku. W efekcie łączna sprzedaż nowych samochodów z salonów i używanych aut z importu w 2020 r. spadła aż o blisko 300 tys. sztuk w porównaniu do 2019 r., czyli z 1 mln 634 tys. do 1 mln 336 tys.

W porównaniu do 2019 r. wyniki osiągnięte w ubiegłym są słabe. W salonach samochodowych w marcu, kwietniu i maju 2020 r. praktycznie zamarł ruch przez co drastycznie spadła sprzedaż. W kolejnych miesiącach rynek nowych aut mozolnie odrabiał straty, aby w grudniu 2020 r. osiągnąć poziom 59,4 tys. zarejestrowanych aut, czyli praktycznie tyle samo, co w grudniu 2019 r.

Na koniec roku skumulowany wynik – 488 tys. aut – okazał się jednak aż o 22% słabszy niż w całym 2019 r. Przekładając to na konkretną liczbę – z salonów w ubiegłym roku wyjechało aż o 137,5 tys. mniej samochodów niż jeszcze w 2019 r.  

 

Najchętniej wybierana marka samochodu w 2020 r. to….

…Toyota z wynikiem 61 330 aut (spadek o 2,3% r/r), która zdetronizowała Skodę (56 334 szt., o 17,9% mniej niż w 2019 r.) – dotychczasowego wieloletniego lidera rynku. Trzecie miejsce przypadło Volkswagenowi (37 207 szt., spadek aż o 30,9%), a kolejne pozycje przypadły Kii, Renault, Dacii, Mercedesowi. TOP 10 marek w 2020 r. zamyka Ford, Hyundai i BMW. Klienci najchętniej wybierali Skodę Octavię, Toyotę Corollę, Toyotę Yaris oraz Dacię Duster i Skodę Fabię. 

 

Jak sytuacja przedstawia się w przypadku importu aut używanych?

Restrykcje i lockdowny, a także wprowadzenie obowiązkowych kontroli na granicach, spowodowały spadki również w tym segmencie rynku. W 2020 r. zarejestrowano łącznie nieco ponad 848 tys. samochodów z importu, o 16% mniej (-161 tys.) niż jeszcze w 2019 r. Volkswagen (93 688 szt.), Opel (82 583 szt.) i Ford (75 542 szt.) stanowiły blisko 30% całego importu, a kolejne marki według popularności to Audi, Renault, BMW, Peugeot, Mercedes i Citroen. Stawkę TOP 10 importu zamyka Toyota z wynikiem 28 495 szt., która w sprzedaży nowych zajęła pierwsze miejsce.

Jeśli chodzi o modele, to nie ma zaskoczenia – na czele są niemieckie samochody, czyli Audi A4 (ponad 28 tys. zarejestrowanych w 2020 r.), Volkswagen Golf z wynikiem 23,9 tys. sztuk czy Opel Astra (23,1 tys. sztuk).

 

Rok 2020 w cieniu koronawirusa

Rok 2020 w cieniu koronawirusa

 

Jak będzie wyglądał rynek w 2021 r.?

Po kiepskim 2020 r. szykuje się odbicie. IBRM Samar prognozuje, że sprzedaż nowych samochodów osobowych wzrośnie o 9,9%. W przypadku importu można oczekiwać nawet większego odbicia o 10-15% i powrotu do poziomu 1 mln aut.

Już za kilka dni pojawi się tutaj artykuł na temat tego, co czeka kierowców w 2021 r. – śledź blog autoDNA i bądź na bieżąco!

 


Przeczytaj też nasz cykl o certyfikowanych pojazdach używanych (tzw. CPO) – w pierwszej części cyklu pisaliśmy o tym czym jest CPO, w drugiej części – jakie są auta poleasingowe dostępne w Polsce, w trzeciej – jak znaleźć idealne auto poleasingowe, a w czwartej o wadach i zaletach aut poleasingowych.


 

Summary
2020: motoryzacyjny rok w cieniu koronawirusa
Article Name
2020: motoryzacyjny rok w cieniu koronawirusa
Description
Rok 2020 w cieniu koronawirusa: liczne restrykcje negatywnie odbiły się na mobilności, co z kolei spowodowało ograniczenie popytu na samochody.
Author
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *