Blog
Asymetria informacji i samochody-cytryny

Asymetria informacji i “rynek cytryn” – co to oznacza dla kupującego i sprzedającego pojazdy?

Dodano 10 marca 2021 przez

Asymetria informacji to sytuacja, w której jedna strona transakcji ma zdecydowaną przewagę nad drugą – wie dużo więcej o przedmiocie transakcji i może wykorzystać tę wiedzę na swoją korzyść kosztem kupującego.”

To jeden z fragmentów publikacji ogłoszonej przez autoDNA pt. “Koniec ruletki podczas zakupu aut używanych“. Publikacja omawia ważne społecznie tematy związane z dążeniem do transparentnego rynku motoryzacyjnego w Polsce.



W opublikowanym niedawno artykule omawiany był pierwszy rozdział publikacji “O co chodzi z tym VIN-em“.

Dziś krótkie podsumowanie drugiego rozdziału. „Samochód-cytryna” (z ang. „lemon car”, nazywane też „samochód pułapka”, czy „samochód mina” to pojazd nowy lub używany, który ma ukryte wady (mogące powstać jeszcze w fabryce lub przy planowaniu produkcji). Wadliwe lub słabo kondycjonowane pojazdy są kupowane i sprzedawane przez nabywcę bez wcześniejszej wiedzy o rzeczywistym stanie pojazdu, np. samochód może być sprzedawany z problemami mechanicznymi, rozbieżnościami w odczytach drogomierza, z ukrytą przeszłością powypadkową lub po naprawach dokonywanych niezgodnie z zaleceniami producenta. Usunięcie wad ekonomicznych, mechanicznych czy prawnych przyćmiewają cenę sprzedaży i wartość tego samochodu.

W zalewie “ofert-cytryn” bardzo trudno przebić się z ogłoszeniem dotyczącym dobrego
samochodu używanego. Dlatego tak ważna jest transparentność między sprzedającym a kupującym. Gwarancja na auta używane dotyczy tylko pewnego wycinka rynku aut relatywnie
młodych, ma również ograniczone zastosowanie. Masowo można za to skorzystać z możliwości, jakie daje numer VIN. Na szczęście technologia daje możliwość weryfikacji tego, co sprzedający umieścił w ogłoszeniu. Dzięki rozwiązaniom w rodzaju HistoriaPojazdu.gov.pl czy autoDNA.pl kupujący mogą łatwo, szybko i często bezpłatnie zmniejszyć asymetrię informacji. Oznacza to jej koniec w relacji sprzedający – kupujący i bezkarnej manipulacji. Część osób sama się dyskwalifikuje z rynku, gdyż nie umieszcza raportu historii pojazdu, a nawet numeru VIN. Takie praktyki to dla wielu kupujących sygnał ostrzegawczy. Numer VIN może zostać podany po kontakcie telefonicznym czy mailowym, ale sam fakt ukrywania tak podstawowej informacji powoduje, że do tego kontaktu może w ogóle nie dojść.

 

Przeczytaj publikację “Koniec ruletki podczas zakupu aut używanych

Przeczytaj opis pierwszego rozdziału publikacji – “O co chodzi z tym VIN-em“.

Summary
asymetria-informacji-i-rynek-cytryn-co-to-oznacza-dla-kupujacego-i-sprzedajacego-pojazdy
Article Name
asymetria-informacji-i-rynek-cytryn-co-to-oznacza-dla-kupujacego-i-sprzedajacego-pojazdy
Description
Asymetria informacji to sytuacja, w której jedna strona transakcji ma zdecydowaną przewagę nad drugą - wie dużo więcej o przedmiocie transakcji i może wykorzystać tę wiedzę na swoją korzyść kosztem kupującego
Author
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *