autoDNA sprawdza
auto_na_prad_zdeklasuje_silnik_spalinowy

Auto na prąd, czyli drugie podejście do końca ery silnika spalinowego

Dodano 28 lipca 2021 przez

Na świecie już ponad 100 lat temu wydawało się, że auto na prąd zdeklasuje konwencjonalny silnik. Unia Europejska chce zakazać sprzedaży nowych samochodów z silnikiem spalinowym w 2035 r. Czy teraz się to uda?

 

Historia aut na prąd zatoczyła koło

Wbrew pozorom samochody na prąd nie są niczym nowym, jeśli chodzi o zastosowanie silnika elektrycznego w osobówkach. Pierwsze proste pojazdy kołowe na prąd pojawiły się jeszcze w I połowie XIX wieku. Pod koniec XIX w. w USA pojawiły się pierwsze małoseryjne modele, a prawdziwy boom nastąpił w latach 1900-1912. W porównaniu do ówczesnych samochodów spalinowych były o wiele bardziej komfortowe, a przede wszystkim ciche. Na reklamie ładowarki garażowej z 1912 r. nieprzypadkowo widać kobietę, bo to zwłaszcza panie upodobały się elektryki. Udoskonalenia w procesie produkcji, coraz niższe ceny, a zwłaszcza wprowadzenie w 1912 r. – najpierw w Fordzie T – elektrycznego rozrusznika, sprawiły, że auta z silnikami spalinowymi nadrobiły dystans. Dzięki większemu zasięgowi i dostępności benzyny na stacjach oraz rozwojowi sieci dróg stanowych, powoli zaczęły wypierać auta elektryczne. 

Po zakończeniu II Wojny Światowej fabryki Forda czy General Motors przestawiły produkcję z wojskowej na cywilną. Ponieważ silnik spalinowy był podstawową jednostką napędową w ciężarówkach, czołgach i samolotach, to nic dziwnego, że z fabryk zaczęły masowo wyjeżdżać samochody osobowe na benzynę. W ten sposób na kolejne dekady elektromobilność w motoryzacji poszła w zapomnienie. Dzisiaj warunki rynkowe i postęp technologiczny znów sprzyjają samochodom na prąd.

 

 

ladowarka garazowa auta na prąd

Reklama z 1912 pokazująca ładowarkę garażową do auta elektrycznego
Źródło: www.chuckstoyland.com

 

samochody elektryczne w usa w 1919 roku

Wybrane auta z szerokiej gama samochodów elektrycznych dostępnych w USA w 1919 r. Pierwsza era elektromobilności trwała w Stanach Zjednoczonych aż do 1939 r., a największą popularnością elektryki cieszyły się w latach 1900-1912.
Źródło: www.chuckstoyland.com

 

Normy emisji spalin – silniki Diesla oraz spalinowe

Obecnie na całym świecie, w tym również w Europie, widać wyraźny trend powrotu do elektromobilności. To, co nie udało się w Stanach Zjednoczonych ponad 100 lat temu, ma dzisiaj stać się rzeczywistością. Docelowo silnik elektryczny w Unii Europejskiej zastąpi spalinową jednostką, która nawet teraz ma spore problemy, jeśli chodzi o utrzymanie się na rynku.

Obecnie obowiązujące w Europie normy emisji spalin powodują, że silnik Diesla w nowym aucie musi być wyposażony nie tylko w filtr cząstek stałych (DPF), ale również zbiornik z płynem AdBlue. Ten roztwór mocznika jest dawkowany do katalizatora SCR, dzięki czemu auto jest w stanie spełnić wyśrubowane normy emisji spalin. W 2025 w życie ma wejść jeszcze surowsza norma EURO 7, które może spowodować całkowite wycofanie diesli z ofert jako aut nieopłacalnych dla koncernów ze względu na zbyt wysoki koszt przystosowania do nowej normy emisji spalin. 

A co z benzynowymi silnikami? Od niedawna większość z nich wyposażona jest w dodatkowy filtr sadzy (GPF), który jest odpowiednikiem znanego w jednostkach wysokoprężnych od 2008 r. DPF-a. To również zwiastuje powolny koniec ery silnika spalinowego w ogóle. Już dzisiaj nieliczne jednostki benzynowe w nowych samochodach nie mają GPF-a. Większość hybryd nie ma nowego filtra, ale tego typu pojazdy też mają być w końcu zastąpione przez auta elektryczne. Nowe normy emisji spalin sprawią w końcu, że nie będzie się opłacać produkować aut spalinowych, a dzięki efektowi skali tańsze od nich będą elektryki. Zanim elektromobilność będzie masowa, musi się najpierw opłacać.

 

Samochody elektryczne w Polsce

Na razie w Polsce zarejestrowanych jest nieco ponad 13 tys. samochodów elektrycznych, a po drogach porusza się ponad 500 autobusów na prąd. To dość skromne wyniki, ale jest szansa, że będzie lepiej. Od lipca można dostać nawet 27 tys. zł dopłaty na zakup samochodu elektrycznego. Niedługo ma też ruszyć kolejny nabór na dofinansowanie w ramach programu Zielony Transport Publiczny, gdzie samorządy mogą dostać nawet do 90% zwrotu kosztu zakupu autobusu elektrycznego. Tylko z tego programu ma zostać sfinansowane kilkaset nowych autobusów miejskich.  

 

Elektromobilności ma pomóc również spadek cen samochodów. Szacuje się, że do 2025 r. ceny aut na prąd oraz spalinowych mają się zrównać, a w kolejnych latach samochody na prąd będą tańsze. Jeśli tak faktycznie będzie, to po trwającej ponad 100 lat erze dominacji silnika spalinowego, samochody elektryczne znów wrócą do łask kierowców.

 

Auta na prąd w liczbach

 

Summary
Auto na prąd – podejście do końca ery silnika spalinowego
Article Name
Auto na prąd – podejście do końca ery silnika spalinowego
Description
Na świecie już ponad 100 lat temu wydawało się, że auto na prąd zdeklasuje konwencjonalny silnik. Czy teraz się to uda?
Author
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *