Aktualności

Badania spalin kontra wycięte DPF-y

Dodano 15 lutego 2019 przez

Rząd szykuje zmiany w badaniach technicznych w celu walki ze zjawiskiem wycinania filtrów cząstek stałych (DPF) w samochodach z silnikami Diesla. 

Resort środowiska ujawnił, że pracuje nad nowymi kryteriami jakości spalin dla pojazdów z silnikami spełniającymi normy Euro 5 i Euro 6, czyli wyposażonymi w DPF-y w przypadku jednostek wysokoprężnych. Obecnie obowiązująca normy przy pomiarze zadymienia ma zostać zaostrzona, aby w trakcie obowiązkowego przeglądu na stacji kontroli pojazdów diagnosta mógł wykryć niesprawny lub wycięty filtr cząstek stałych. Takie auto mogłoby w efekcie nie dostać przedłużenia badania technicznego na kolejny rok. Pomiary stopnia emisji spalin mają być obowiązkowe, a ich wynik będzie zapisywany w bazie danych stacji diagnostycznej.

Chociaż wprowadzenie takiej zmiany jest mało prawdopodobne przed wyborami parlamentarnymi, czyli przynajmniej do jesieni tego roku, to z pewnością jest to istotna kwestia do rozwiązania. O zanieczyszczeniu powietrza w miastach w Polsce z powodu transportu samochodowego niedawno alarmowała Najwyższa Izba Kontroli, a zeszłoroczne raporty pozarządowej organizacji Transport & Environment mówią wprost – największy problem z dieslami mają kraje importujące je na potęgę, w tym właśnie Polska. Tylko w ubiegłym roku do naszego kraju sprowadzono blisko 0,5 mln samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Nie wiadomo ile z nich spełniało normę Euro 5 lub Euro 6, ale w internecie nie brakuje ogłoszeń usług usuwania DPF-a, więc skala zjawiska na pewno jest znaczna.

W zeszłym roku rząd odrzucił projekt Nowoczesnej, który przewidywał znaczne zaostrzenie kar za wycinanie DPF-ów. W grudniu 2018 r. przepadł również rządowy projekt kompleksowych zmian w systemie badań pojazdów. Czy taki sam los czeka najnowszy projekt Ministerstwa Środowiska? Argumentem przeciw jest poziom zamożności społeczeństwa, ale jednocześnie rośnie świadomość zdrowotnych skutków transportu samochodowego. Prof. Cezary Pałczyński z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, ekspert od chorób wewnętrznych, astmy i alergii w rozmowie z Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych zwraca uwagę na szczególną szkodliwość cząstek typu PM, czyli właśnie tych, które uwalniają się z auta z wyciętym DPF-em. Ich wysoki poziom przekłada się na wyższą umieralność z powodu chorób układu krążenia oraz raka płuc. Największy zdrowotny problem z autem z wyciętym DPF-em mają więc ci, którzy koło niego się znajdują, a nie jego kierowca.

Summary
Article Name
Badania spalin kontra wycięte DPF-y
Description
Rząd szykuje zmiany w badaniach technicznych w celu walki ze zjawiskiem wycinania filtrów cząstek stałych (DPF) w samochodach z silnikami Diesla. Taką informację podało niedawno Ministerstwo Środowiska w odpowiedzi na interpelację posłów z Kukiz’15 - Jarosława Sachajko oraz Barbary Chrobak, którzy zapytali się jak rząd walczy z zanieczyszczonym powietrzem w Polsce.
Author
Publisher Name
autoDNA.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *