autoDNA sprawdza
auta poleasingowe

Certyfikowane auta poleasingowe – ich stan, zalety i wady

18 lipca 2022

Certyfikowane auta poleasingowe to pewien wycinek rynku, który trudno traktować w sposób reprezentatywny dla całości. Nie każdy znajdzie w nim auto dla siebie, ale dla określonej grupy klientów trudno o lepsze miejsce na poszukiwanie okazji. Jakie są zatem atuty, a jakie minusy takich zakupów pojazdu w programie oferującym samochody poleasingowe? Dlaczego tego typu auta można najczęściej spotkać w ofertach CPO?

 

Co to jest CPO?

 

Informacja

CPO (Certified Pre-Owned) czyli Certyfikowany Używany, to nazwa określająca profesjonalne programy sprzedaży samochodów używanych.

 

Najczęściej pochodzą one od osób, które zostawiają używane, kilkuletnie auta po zakończeniu umowy leasingu w rozliczeniu przy zakupie nowego. W Polsce wielu dealerów oferuje niską wycenę auta pozostawionego w rozliczeniu, co zniechęca potencjalnych klientów.

W USA, gdzie klienci są często świadomi swojej pozycji negocjacyjnej, powszechną praktyką jest, że do dealera przyjeżdża się z własną wyceną auta na podstawie podobnych ogłoszeń w Internecie. Robi tak aż 95% osób, które chcą sprzedać samochód używany w salonie przy okazji nabycia nowego. Dzięki temu mogą oni uzyskać cenę zbliżoną do rynkowej wartości, a dealer zyskuje stały dopływ aut, które może zaoferować w ramach CPO.

 

Czym jest leasing?

 

Informacja

Leasing to popularna na rynku motoryzacyjnym forma finansowania zakupu auta, która trwa minimum 24 miesiące.

 

Za pomocą leasingu można sfinansować również samochody używane, a dzięki dużej elastyczności można łatwiej dopasować ratę miesięczną do sytuacji finansowej. Należy tutaj odróżnić leasing od ofert aut na wynajem długoterminowy.

Ten drugi rodzaj ofert to samochód użyczany na kilka lat z pełnym serwisem, gdzie na zakończenie umowy oddaje się go do firmy wypożyczającej. Inaczej niż w przypadku leasingu, firma na koniec umowy nie staje się jego właścicielem. Tym niemniej firmy oferujące wynajem długoterminowy również odsprzedają swoje pojazdy.

 

Gdzie można kupić auto poleasingowe?

Samochody poleasingowe można kupić najczęściej u dealerów oraz za pośrednictwem firm leasingowych. W Polsce funkcjonują również specjalne place, gdzie można obejrzeć tego typu auta. Samochody poleasingowe są również wystawiane na sprzedaż przez spółki lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą na popularnych serwisach jak np. otomoto.pl.

Warto podkreślić, że leasing to popularna forma nabycia samochodu i w związku z tym nie brakuje ofert takich pojazdów. Poleasingowe samochody używane to ciekawa alternatywa dla ofert od prywatnych właścicieli samochodów.

 

Kto może kupić auto poleasingowe

Samochody poleasingowe może kupić zarówno osoba prywatna, jak i firma, która zresztą może w tym przypadku zdecydować się na leasing. Takie auto będzie ponownie wyleasingowane i dzięki temu można sporo zaoszczędzić na podatkach.

Zakup takiego auta można wręcz traktować jako inwestycje, dzięki której firma zapłaci mniejszy VAT, CIT lub PIT. Auto poleasingowe to wymierna korzyść w oparciu o konkretną umowę na minimum 24 miesiące. Dzięki temu w naszej firmie można cieszyć się z samochodu używanego i sporo na tym zaoszczędzić.

 

Samochód poleasingowy – jak trafić na dobrą ofertę?

Samochody poleasingowe można podzielić na dwie grupy. Pierwsza to auto dla przedstawiciela handlowego. Ten rodzaj samochodu jest zazwyczaj bazową wersją popularnego modelu, np. Toyota Corolla czy Skoda Octavia. Drugą grupą stanowią samochody dla kadry menedżerskiej. Tutaj mamy sporo samochodów marek premium. Tego typu auto będzie interesujące, jeśli szukamy samochodu z górnej półki z niewielkim przebiegiem i w dobrym stanie, a dodatkowo rozważamy leasing samochodu używanego.

Kluczowe w poszukiwaniu dobrej oferty będzie dopasowanie budżetu do dostępnych ofert i ich specyfiki. Samochody poleasingowe służące jako narzędzie pracy dla terenowych przedstawicieli handlowych będą tańsze, ale nie ma co spodziewać się dobrze wyposażonych egzemplarzy. Dodatkowo przebiegi tych pojazdów mogą być spore, bo 30-40 tys. km rocznie w autach wykorzystywanych służbowo to normalny wynik.

Co innego w przypadku samochodów dla kadry zarządzającej. Tutaj znajdziemy oferty droższe, ale lepiej wyposażone i zazwyczaj z mniejszymi przebiegami. Wynika to ze specyfiki tego typu aut, które są często traktowane jako wyznacznik statusu niż faktyczne narzędzie pracy. Przebiegi 15-20 tys. km rocznie dla takich samochodów to realistyczne oczekiwanie.

 

 

Zalety samochodów poleasingowych

  • Bardzo często zdarza się, że samochód kupowany od firmy, zaś auto jeździ wcześniej przez 2-3 lata, czyli okres leasingu, na który udzielane jest finansowanie.
  • Auto poleasingowe klasy średniej, jak również tego typu auto klasy wyższej i SUV-y mają zazwyczaj bogate wyposażenie i niewielki przebieg. Ten rodzaj samochodu jest mocno poszukiwany na rynku.
  • Zakup samochodu w takim programie jest chroniony – kupujący zna dokładnie historię samochodu, na który sprzedawca udziela pisemnej gwarancji co do stanu technicznego i przebiegu.
  • Spora część aut posiada ekspertyzę techniczną np. DEKRY oraz pełną historię serwisową samochodu łącznie z książką. Mamy zatem pewność, jeśli chodzi o przebieg i inne parametry, które można sprawdzić bez wychodzenia z domu.
  • Dostęp do szerokiej gamy samochodów – rodzaj paliwa, np. benzyna czy hybryda, typ nadwozia, marka, moc silnika – praktycznie nie ma samochodu poleasingowego, który nie spełniałby naszych oczekiwań.

 

Auta poleasingowe – wady

  • Możliwość zakupu samochodu powypadkowego,
  • Istnieje szansa, że licznik w pojeździe był kręcony (licznik mógł być cofnięty po to by zmieścić się w limicie kilometrów, który był założony w umowie),
  • Z pewnością dla niektórych kupujących wadą będą dość wysokie ceny zakupu. Nie dotyczy to wszystkich aut, ale specyfika tego biznesu sprawia, że większość skupowanych od firm czy klientów aut ma kilka lat.
  • Pewność zakupu ma jednak przełożenie na cenę, która będzie raczej wyższa, niż za analogiczny model z innego, niesprawdzonego źródła.
  • Auta w CPO są często serwisowane do końca w ASO, więc mają też pełną historię, która często ogranicza się do wymiany części i płynów eksploatacyjnych dla samochodu 3-4 letniego.
  • W przypadku programów prowadzonych przez importerów oferty są w większości ograniczone do jednej marki (np. Toyota, Volkswagen). Dlatego warto zainteresować się programami oferującymi samochody wielu marek prowadzonymi przez dealerów lub profesjonalne firmy w rodzaju AAA Auto, które działają jak salony aut używanych.
  • poza autami z dużymi przebiegami trudno trafić na okazję cenową. Firmy leasingowe niechętnie „schodzą” z ceny wyjściowej – niewielka możliwość negocjacji.

 

Co skłania klientów do zakupu samochodów poleasingowych w ramach CPO?

Samochody poleasingowe w ramach CPO stanowią ciekawą alternatywę dla ofert osób prywatnych. Ich popularność wynika przede wszystkim z pewnej historii oraz atrakcyjnej relacji ceny do jakości. Pewność co do pochodzenia i sprawdzony stan techniczny, to kolejne argumenty, dla których klienci wybierają samochody poleasingowe w ramach CPO. Samochody 3-4 letnie, czyli gros ofert poleasingowych największy spadek wartości mają już za sobą.

Wciąż stanowią jednak pewny zakup, jeśli chodzi o bezawaryjność i trzymanie kosztów utrzymania samochodu w ryzach. Jednocześnie, chociaż najczęściej skończyła się im już gwarancja fabryczna, to mogą być objęte innego rodzaju zabezpieczeniami na nieprzewidziane sytuacje. To właśnie dlatego stanowią ciekawą ofertę dla osób szukających pewnego auta w atrakcyjnej cenie.

“W ofertach dealerów Das WeltAuto przeważają używane Volkswageny, Skody i SEATy, które stanowią niemal 90% wszystkich oferowanych samochodów. Klientów do zakupu przekonuje m.in. fakt, iż połowa oferty to samochody objęte certyfikatem Das WeltAuto. Takie pojazdy przed sprzedażą przechodzą rygorystyczny test obejmujący sprawdzenie 117 punktów kontrolnych oraz objęte są przynajmniej 12-miesięczną gwarancją. Rosnąca sprzedaż jest także zasługą powiększającej się sieci dealerskiej, która aktualnie liczy prawie 80 punktów. Co istotne – wraz z powiększającą się siecią, rośnie także świadomość klientów. Do tej pory kojarzyli oni naszych dealerów głównie z samochodami nowymi. Następuje zmiana tego trendu, ponieważ dealer działający lokalnie zaczyna stanowić swoiste centrum motoryzacyjne, zarówno dla klienta poszukującego samochodu nowego, jak i używanego. W tej chwili jest on w stanie nabyć, odsprzedać, czy też wymienić swój używany. Wszystko w jednym miejscu, w trakcie jednej transakcji” – mówi Rajmund Nowacki, Koordynator ds. Marketingu Samochodów Używanych w Das WeltAuto.

 

Sprawdzenie samochodów poleasingowych

Auta poleasingowe powinny być sprawdzane tak samo jak każdy inny pojazd używany przed zakupem. Oznacza to, że powinniśmy udać się takim samochodem do stacji diagnostycznej lub zaprzyjaźnionego warsztatu, aby sprawdzić jego stan techniczny.

 

Warto wiedzieć

Dodatkowo każdy może sprawdzić VIN i zapoznać się z historią pojazdu, który go interesuje. Aby sprawdzić pojazd w autoDNA wystarczy jedynie numer VIN i dostęp do Internetu. Dzięki temu możesz dowiedzieć się jakie były odczyty drogomierza, historię uszkodzeń, archiwalne zdjęcia czy przeznaczenie pojazdu (np. jako TAXI).

 

Summary
Certyfikowane auta poleasingowe - ich stan, zalety i wady
Article Name
Certyfikowane auta poleasingowe - ich stan, zalety i wady
Description
Jakie są atuty, a jakie minusy zakupu pojazdu w programie oferującym auta poleasingowe? Dlaczego tego typu auta można najczęściej spotkać w ofertach CPO?
Author
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo