Mam już samochód

Co ile wymieniać olej w silniku?

Dodano 1 sierpnia 2017 przez

Rok, 15 tysięcy kilometrów, 30 tys. km, a może 100 tys.? Zdania na temat tego, co ile wymieniać olej silnikowy są podzielone od lat. Sprawdźmy więc, która z odpowiedzi jest najbliższa prawdy.

Dlaczego w ogóle należy wymieniać olej w silniku?

Olej zapewnia prawidłowe funkcjonowanie silnika i turbosprężarki. Jego stan jest tym bardziej istotny, że z każdym rokiem na rynek trafiają kolejne silniki opracowywane w myśl koncepcji tzw. „downsizngu”. Mówiąc w uproszczeniu polega ona na tym, by nie zwiększając pojemności jednostki napędowej (lub nawet ją zmniejszając) wydobywać z niej jak największą moc. Dzięki temu w nowoczesnych silnikach obserwujemy bardzo niskie spalanie oraz odnotowujemy niewielki poziom generowanych zanieczyszczeń i to przy zachowaniu dużych mocy. Oczywiście nie ma nic za darmo. Skoro konie mechaniczne nie „pochodzą” ze zwiększonej pojemności, są one rezultatem m.in. zastosowania dodatkowego osprzętu, czyli wspomnianych wcześniej turbosprężarek. Nowoczesne silniki pracują też w sposób maksymalnie zoptymalizowany, a więc inżynierowie starają się zaprogramować ich działanie tak, by w pełni wykorzystać ich możliwości. Skutkuje to ekstremalnym poziomem obciążeń, jakim poddawane są jednostki napędowe. Znakomite osiągi, generowane przez duże obciążenia silnika i turbosprężarki, wymagają jednak perfekcyjnego smarowania. Dlatego też w produkowanych współcześnie samochodach stosuje się z reguły oleje syntetyczne, podczas gdy kilkanaście lat temu dominowały jeszcze oleje pół-syntetyczne.

Niestety nawet oleje syntetyczne z czasem tracą swoje właściwości. W silnikach Diesla wraz z upływem czasu i przejechaniem kolejnych kilometrów, oleje coraz słabiej są w stanie rozpraszać skupiska sadzy. W jednostkach zasilanych LPG oleje z czasem tracą zdolność do neutralizacji kwaśnych związków. W każdym silniku przez działanie wysokich temperatur i skrajne obciążenia, olej coraz wolniej dociera też do trudnodostępnych miejsc np. turbosprężarki czy głowicy. Jeżeli taki stan będzie utrzymywany długo, spowoduje to usterki tych podzespołów. Aby tego uniknąć, należy regularnie zmieniać olej.

Co ile wymieniać olej silnikowy w nowych samochodach?

Wskazówki dotyczące tego, co ile wymieniać olej w silniku powinniśmy znaleźć w instrukcji obsługi naszego auta. Trudno się jednak spodziewać, by producent pojazdu radził rzadsze wymiany, niż co 10-15 tys. km lub rok. Nawet gdyby tak było, to do pomysłów, by olej wymieniać co 25-30 tys. km, podchodźmy z rezerwą, zwłaszcza gdy nowym samochodem zamierzamy jeździć długo.

Zresztą nawet jeżeli mamy zwyczaj sprzedawania aut po przejechaniu 80-100 tys. km, potencjalny nabywca szybciej zaufa nam widząc w książce serwisowej potwierdzenia wymiany oleju co 10-15 tys. km. Będzie on niebezpodstawnie liczył na to, że dbałość pierwszego właściciela o systematyczną wymianę oleju przełoży się na bezproblemową eksploatację silnika i turbosprężarki przez kolejne kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.

Co ile wymieniać olej silnikowy w używanych samochodach?

Dbałość o kondycję oleju silnikowego w samochodach używanych, jest w zasadzie jeszcze ważniejsza niż w pojazdach, które niedawno zjechały z taśmy produkcyjnej. Wynikające z braku dbałości o regularną wymianę oleju problemy z silnikiem czy turbosprężarką, w przypadku aut nowych mogą być zmartwieniem drugiego właściciela. Tymczasem w samochodach używanych, gdzie podzespoły te zdążył już nadgryźć ząb czasu, mogą być one o wiele bardziej podatne na szybkie pojawianie się awarii wynikających z używania oleju, który utracił już swoje właściwości.

Odpowiedź na pytanie co ile wymieniać olej silnikowy w samochodzie używanym brzmi więc tak samo, jak w przypadku nowych aut – nie rzadziej niż co 15 tys. km lub rok. Dlaczego więc możemy spotkać się z innymi sugestiami?

Po pierwsze, duża konkurencja często popycha marketingowców do zbyt entuzjastycznego zachwalania możliwości lub trwałości produktów. Radzimy więc z dużą rezerwą podchodzić do zapewnień producentów tzw. olejów long-life, które według deklaracji mają służyć nawet przez 30 tys. km. Pamiętajmy, że to ostatecznie my, a nie producent oleju, będziemy płacić za kosztowny remont silnika lub regenerację turbosprężarki. Poza tym, z trwałością oleju może być jak ze spalaniem. W katalogach czytamy optymistyczne prognozy, które rzadko znajdują potwierdzenie w rzeczywistości.

Po drugie, zawsze znajdą się osoby, które chociaż postępowały nierozważnie, to uśmiechnęło się do nich szczęście. Każdy z nas pewnie słyszał opowieści o tym, że „znajomy znajomego” przejechał bez wymiany oleju 50 czy 100 tys. km i „nic się nie stało”. Zawsze w takich sytuacjach należy sobie jednak zadać pytanie, czy w każdą taką historię można wierzyć. A poza tym, czy to, że w chwili obecnej nie doszło jeszcze do usterki oznacza, że nie stanie się to lada moment?

W kwestii odkładania wymiany oleju pamiętajmy także, że koszt tej operacji w porównaniu do innych wydatków związanych z samochodem jest naprawdę niewielki. 4-litrowe opakowanie markowego, syntetycznego oleju w sklepach internetowych kosztuje z reguły do 150 zł, i to licząc już z wysyłką! Do tego oczywiści musimy kupić jeszcze filtr oleju oraz zapłacić mechanikowi, o ile nie jesteśmy w stanie dokonać wymiany oleju i filtra sami. Cała operacja powinna jednak zamknąć się w granicach 300 zł. Czy dla takich pieniędzy warto ryzykować remont silnika czy wymianę turbosprężarki? Przecież koszt tych działań będzie liczony nie w setkach, a w tysiącach złotych!

Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *