Mam już samochód

Co może się stać, jeżeli pomylę płyn eksploatacyjny?

Dodano 22 sierpnia 2018 przez

Każdy kierowca wie, że w samochodzie należy kontrolować i uzupełniać poziomy oleju silnikowego, płynu chłodniczego, hamulcowego, wspomagania i do spryskiwaczy. Bardzo ważne jest, aby przy dolewaniu wlać właściwy płyn eksploatacyjny w odpowiednie miejsce.

W dzisiejszych czasach większość z nas żyje w takim pędzie, że pomyłki się zdarzają. Pamiętajmy, że zawsze należy uważnie uzupełniać każdy płyn eksploatacyjny. Wlanie niewłaściwego spowoduje konieczność odwiedzenia mechanika, a w pesymistycznym wariancie także poważną awarię i wysokie koszty jej usunięcia.

Kiedy wlewamy nieodpowiedni płyn eksploatacyjny?

Wbrew pozorom o pomyłkę nietrudno. Wystarczy chwila nieuwagi, by w roztargnieniu umieścić płyn eksploatacyjny w nieodpowiednim zbiorniku. Zdarza się to na przykład wtedy, gdy jesteśmy narażeni na działanie silnego stresu w życiu zawodowym czy rodzinnym.

Pomyłka może się też przydarzyć gdy często zmieniamy samochody. W niejednej rodzinie funkcjonuje przecież jednocześnie kilka pojazdów – np. męża, żony, auta służbowe czy dorosłych dzieci. Bywa, że samochody są wtedy używane zamiennie.

Tymczasem w pojazdach różnych marek umiejscowienie pojemników może się różnić. Zmieniając płyny w samochodzie prywatnym musimy więc pamiętać o tym, że rozmieszczenie zbiorników płynów eksploatacyjnych może być inne niż w naszym aucie służbowym. Podobna sytuacja może nam się przytrafić również w samochodzie, który wypożyczamy podczas wakacji.

Niewłaściwy płyn eksploatacyjny w układzie hamulcowym

W przypadku układu hamulcowego, najczęstsza pomyłka to wlanie do niego płynu do spryskiwaczy. Jest to niestety sytuacja, która narazi nas nie tylko na straty finansowe, ale także znacząco pogorszy nasze bezpieczeństwo.

Płyny hamulcowe są silnie higroskopijne – oznacza to, że chłoną wodę. W momencie gdy płyn hamulcowy zmiesza się z płynem do spryskiwaczy, całość błyskawicznie się połączy, stając się kompletnie nieprzydatna. Podczas hamowania woda z płynu do spryskiwaczy może się zagotować, w wyniku czego układ hamowania pojazdu może zostać poważnie uszkodzony, a samo hamowanie będzie zupełnie nieskuteczne.

Niewłaściwy płyn eksploatacyjny w układzie chłodzenia

Temperatura wrzenia płynu chłodniczego jest wyraźnie wyższa niż płynu do spryskiwaczy. Pojawienie się tego ostatniego w układzie chłodzenia spowoduje więc najprawdopodobniej przegrzanie, a potem zatarcie silnika. Jeżeli o pomyłce zorientujemy się w porę, możliwe że dojdzie jedynie do wytrącenia się z mieszanki osadu, który wprawdzie negatywnie wpływa na cały układ, jednak jest łatwiejszy do usunięcia niż usterki silnika.

Co stanie się, gdy do zbiornika na płyn chłodniczy wlejemy olej silnikowy? Jest to również poważny problem, ponieważ olej rozpuszcza gumę, z której wykonane są przewody układu chłodzenia. W kłopoty wpędzi nas także pomylenie płynu chłodniczego z płynem hamulcowym. Ten ostatni posiada właściwości żrące i może zaszkodzić uszczelnieniom układu chłodzenia.

Niewłaściwy płyn eksploatacyjny w silniku

Omyłkowa aplikacja niewłaściwych płynów eksploatacyjnych do silnika z całą pewnością będzie wiązać się z kosztownymi konsekwencjami. Płyn chłodniczy i do spryskiwaczy pozbawione są większości właściwości oleju. Skutkiem pomyłki będą więc najpierw przegrzanie, a potem zatarcie silnika. Fatalne konsekwencje będzie miało też wlanie do silnika płynu hamulcowego, który ma właściwości żrące.

Niewłaściwy płyn eksploatacyjny w układzie wspomagania

Gdy do zbiornika na płyn do wspomagania trafi płyn do spryskiwaczy, możliwe jest uszkodzenie maglownicy lub zatarcie pompy wspomagania. Awaria maglownicy jest też praktycznie pewna, gdy do układu wspomagania wprowadzimy olej silnikowy i nie zorientujemy się o pomyłce w miarę szybko.

Niewłaściwy płyn eksploatacyjny w zbiorniku płynu do spryskiwaczy

Głównym zadaniem płynu do spryskiwaczy jest oczywiście utrzymanie szyb w czystości. Umieszczenie niewłaściwego płynu eksploatacyjnego w zbiorniku płynu do spryskiwaczy może wiązać się zatem z głównie zabrudzeniami karoserii, szyb i zewnętrznych elementów samochodu. Konsekwencje nie będą więc zbyt poważne, chyba że do zbiornika płynu do spryskiwaczy trafi płyn hamulcowy. Wtedy możemy nawet uszkodzić nim karoserię, ze względu na jego żrące właściwości.

Jak postępować w przypadku umieszczenia płynu eksploatacyjnego w niewłaściwym zbiorniku?

Chociaż wydaje się to oczywiste, to warto podkreślić, że gdy chodzi o pomyłki przy uzupełnianiu płynów eksploatacyjnych, to dużo łatwiej ich unikać, niż walczyć z ich skutkami. Dlatego też jak tylko zorientujemy się, że wlaliśmy niewłaściwy płyn eksploatacyjny, zgaśmy silnik i skontaktujmy się z mechanikiem. Gdy wyjaśnimy mu na czym polegała pomyłka, powinien poinformować nas, czy możemy kontynuować jazdę.

W większości przypadków konieczne będzie przewiezienie auta na lawecie do warsztatu, celem wymiany cieczy i przeczyszczenia układu, do którego trafił niewłaściwy płyn eksploatacyjny. Wyjątek od tej reguły stanowi oczywiście zastąpienie płynu do spryskiwaczy inną cieczą. Wtedy do warsztatu możemy udać się normalnie, musimy tylko pamiętać, by przerwać jazdę gdy zacznie padać deszcz lub śnieg.

 

Summary
Co może się stać, jeżeli pomylę płyn eksploatacyjny?
Article Name
Co może się stać, jeżeli pomylę płyn eksploatacyjny?
Description
Każdy kierowca wie, że w samochodzie należy kontrolować i uzupełniać poziomy oleju silnikowego, płynu chłodniczego, hamulcowego, wspomagania i do spryskiwaczy. Bardzo ważne jest, aby przy dolewaniu wlać właściwy płyn eksploatacyjny w odpowiednie miejsce.
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *