Aktualności

Co robi mechanizm różnicowy w Twoim samochodzie?

Dodano 10 czerwca 2019 przez

Nie, mechanizm różnicowy nie jest urządzeniem służącym do obliczania wyników z odejmowania. To taka rzecz, bez której trudno się obyć, a na którą przeciętny posiadacz samochodu z napędem na jedną oś – nie zwraca większej uwagi. Co ciekawe, wszystko zmienia się z chwilą, gdy w naszym garażu ląduje pojazd z nalepką „4×4”. Co warto wiedzieć o mechanizmach różnicowych?

Dlaczego samochody posiadają mechanizm różnicowy?

Najprościej można odpowiedzieć na to pytanie w ten sposób: gdyby samochody były pozbawione mechanizmu różnicowego, mogłyby poruszać się praktycznie wyłącznie po linii prostej. Pokonywanie zakrętów byłoby na dłuższą metę utrudnione, jeśli nie niemożliwe.

Wszystko dlatego, że podczas zakręcania koła znajdujące się po zewnętrznej stronie łuku muszą pokonać dłuższą drogę, niż koła poruszające się po stronie wewnętrznej. Dzięki zastosowaniu mechanizmu różnicowego, koła zewnętrzne mogą poruszać się szybciej od wewnętrznych. Co ważne, odbywa się to bez przerywania ciągłości napędu.

Czym jest otwarty mechanizm różnicowy?

To standardowy, a więc i najczęściej występujący rodzaj mechanizmu różnicowego. Jego popularność wynika z faktu, iż jest on najmniej skomplikowanym, a przez to również najtańszym typem tego rozwiązania. Moment obrotowy jest przekazywany na każdą z półosi w równych proporcjach. Niestety, jak pewnie można się domyślić, mechanizm ten posiada również wady.

Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu

Problem pojawia się bowiem w sytuacji, kiedy jedno z kół napędzających samochód zaczyna tracić przyczepność (np. na piasku, śniegu lub lodzie), a tym samym – kręcić się szybciej od drugiego koła.

Wówczas koło stojące na przyczepnym podłożu w zasadzie przestaje przekazywać napęd. Każdy, kto próbował zimą wydostać się z zaspy, w którą wpadło jedno koło napędowe, dobrze wie, na czym polega największa wada otwartego mechanizmu różnicowego.

Jak podeszli do tego problemu konstruktorzy samochodów? Wyrzucenie dyferencjału nie wchodziło w grę. Zablokowanie go tak, żeby koła kręciły się z taką samą prędkością bez względu na rodzaj terenu – również nie było dobrym rozwiązaniem.

Na szczęście wymyślono coś, co można nazwać wyjściem kompromisowym: mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (zwiększonym tarciu), zwany także LSD lub szperą. Jego zadaniem jest przekazywanie momentu obrotowego niezależnie od tego, po jakiej nawierzchni porusza się każde z kół napędzających pojazd. Dzięki temu samochody wyposażone w LSD (jakkolwiek dwuznacznie to zabrzmi) dobrze radzą sobie w stosunkowo lekkim terenie.

Do czego służy blokada mechanizmu różnicowego?

Dla tych, dla których takie udogodnienie to nadal za mało, ponieważ lubią poruszać się w naprawdę trudnych warunkach, wynaleziono mechanizm, który zapobiega różnicowaniu prędkości kół.

Blokada mechanizmu różnicowego jest zdecydowanie najbardziej „hardkorowym” rozwiązaniem ze wszystkich, o których wspomnieliśmy, ponieważ kierowanie autem w nie wyposażonym wymaga sporej wprawy i pewnego doświadczenia. Stosowane jest ono w samochodach terenowych (oczywiście do rasowego off roadu, a nie w autach jedynie „uterenowionych”).

To zaledwie cząstka wiedzy na temat mechanizmów różnicowych. Dla tych, którzy do tej pory nie mieli o nich większego pojęcia, może być wprowadzeniem w ten naprawdę intrygujący temat. Dlaczego warto się nim głębiej zainteresować? Choćby dlatego, że po polskich drogach porusza się coraz więcej pojazdów, którymi można ruszyć w mniej lub bardziej zaawansowany teren.

Zobacz, jak działa mechanizm różnicowy

Na koniec mamy dla Was filmik, który w bardzo jasny sposób ilustruje działanie mechanizmu różnicowego w samochodzie:

Summary
Co robi mechanizm różnicowy w Twoim samochodzie?
Article Name
Co robi mechanizm różnicowy w Twoim samochodzie?
Description
Nie, mechanizm różnicowy nie jest urządzeniem służącym do obliczania wyników z odejmowania. To taka rzecz, bez której trudno się obyć, a na którą przeciętny posiadacz samochodu z napędem na jedną oś – nie zwraca większej uwagi. Co ciekawe, wszystko zmienia się z chwilą, gdy w naszym garażu ląduje pojazd z nalepką „4x4”. Co warto wiedzieć o mechanizmach różnicowych?
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *