autoDNA sprawdza
Cofnięty licznik - statystyki autoDNA

Cofanie licznika – ile można stracić?

Dodano 28 kwietnia 2021 przez

Cofanie licznika to utrata nawet kilkadziesiąt groszy na każdym kilometrze. Tyle tracą nieświadomi nabywcy popularnych modeli z cofniętymi licznikami, np. Volkswagena Passata czy Opla Astry. Wydaje się, że nie jest spora kwota, ale przy korekcie o 100 tys. km oznacza to kilkadziesiąt tysięcy złotych, którą przepłaca kupujący w porównaniu do faktycznej wartości auta.

Cofanie licznika nadal modne

Od blisko 2 lat w Polsce funkcjonuje prawo, które traktuje cofanie licznika jako przestępstwo. Jeśli zmiana wskazań drogomierza ma związek z wprowadzeniem w błąd co do faktycznego przebiegu pojazdu, a nie np. wymianą niesprawnego licznika, to za taki czyn grozi nawet 5 lat więzienia. Od 2014 r. diagności podczas corocznej kontroli wpisują stan licznika do Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Rejestr ten jest dostępny dla każdego kto zna numer rejestracyjny, datę pierwszej rejestracji w kraju oraz numer VIN. Dodatkowo od niedawna stan licznika może też sprawdzić Policja podczas rutynowej kontroli. Wszystko to sprawiło, że na pewno trudniej jest obecnie ukryć cofnięcie licznika. Ryzyko wpadki dla nieuczciwych sprzedawców tym samym wzrosło.

Trzeba jednak pamiętać, że prawo nie działa wstecz, więc do końca maja 2019 r. można było to robić praktycznie bezkarnie. Samochody z importu zarejestrowane w Polsce niedawno nie mają w dodatku historii wpisów przebiegu od 2014 r., który oczywiście wraz z eksploatacją powinien rosnąć. Okres użytkowania w innym kraju to w wielu przypadkach jednak duża niewiadoma. Licznik można cofnąć np. przed zarejestrowaniem samochodu w Polsce. Takich “samochodów cytryn” z cofniętym drogomierzem nadal jest w Polsce sporo. 

 

Utracona wartość

Ile można na nich stracić? Z danych zebranych przez autoDNA wynika, że od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych za każde cofnięte 100 tys. km. Skala strat rośnie odwrotnie proporcjonalnie do wieku auta. W popularnych modelach z importu – Volkswagenie Passacie oraz Audi A4 z roku modelowego 2014 –  to ponad 28 tys. zł. Dla analogicznych modelu z roku 2008 wartość ta spada do odpowiednio 8,4 lub 9,6 tys. zł. Starsze samochody największy spadek wartości mają już za sobą. Różnica wynika to z przebiegów, jakie można “wykręcić” na samochodzie w ciągu kolejnych lat jego eksploatacji. Generalnie im auto starsze, tym większy przebieg. W autach kilkunastoletnich liczniki cofa się zazwyczaj o 200-300 tys. km. W przypadku aut kilkuletnich o 100-150 tys. km, więc sumarycznie strata na wartości może być podobna dla auta młodszego i starszego.

 

Jak sprawdzić przebieg?

W przypadku samochodów zarejestrowanego w Polsce w 2014 r. i kolejnych latach dane na temat przebiegu można znaleźć na bezpłatnej rządowej stronie HistoriaPojazdu.gov.pl.

W przypadku aut z importu sprowadzonych niedawno sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana. Tylko niektóre kraje, jak np. Dania i Szwecja, mają ogólnodostępne rejestry z przebiegami. W przypadku samochodu z Danii wystarczy znać numer rejestracyjny i numer VIN, aby sprawdzić przebieg na rządowej stronie. Przebieg samochodu wcześniej zarejestrowanego w Szwecji można sprawdzić znając numer rejestracyjny na tej stronie.

W przypadku innych krajów warto sprawdzić czy odczyty drogomierza znajdują się w bazie autoDNA, gdzie zgromadzono miliardy rekordów dotyczących historii pojazdów, napraw, szkód, przeglądów czy przebiegów. Do sprawdzenia czy tego typu informacje są dostępne wystarczy numer VIN. Warto to zrobić, bo raport autoDNA to koszt “dobrej kawy i ciastka”, a samochód z cofniętym licznikiem to przepłacone nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

 

Cofnięty licznik - statystyki wg autoDNA

Cofnięty licznik – statystyki wg autoDNA

 

Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *