Aktualności

Efekt Unii Europejskiej: miliony aut z importu w ciągu 15 lat przynależności Polski do UE

Dodano 4 czerwca 2019 przez

Aż 12,7 mln używanych sprowadzono do Polski w ciągu 15 lat – to bilans okrągłej rocznicy naszej przynależności do Unii Europejskiego. Jakie auta kupowaliśmy 15 lat temu, a jakie preferujemy dzisiaj?

Od momentu wstąpienia Polski do UE 1 maja 2004 r. do Polski trafia co roku od 700 tys. do nawet 1 mln aut używanych. Całkowita skala importu w ciągu ostatnich 15 lat robi wrażenie – to 12,7 mln pojazdów, które w tym czasie znalazły się na naszych drogach za sprawą otwarcia granic. Ze średnią wieku w granicach 10-12 lat były to początkowo głównie auta spełniające normę Euro 1 lub Euro 2.

Czasy, kiedy to handlarz na giełdzie zostawiał kilka samochodów, a do domu wracał autobusem, minęły bezpowrotnie. Dzisiaj samochodów używanych szuka się głównie w internecie, a okres sprzedaży wydłużył się. Potwierdzają to zarówno handlarze, jak i kupujący. Blisko połowa nabywców deklaruje, że poszukiwanie wymarzonego auta trwa od 1 do 3 miesięcy, co ma związek głównie ze złym stanem technicznym pojazdów.

Bez względu na trudności w znalezieniu idealnego samochodu w ciągu ostatnich 15 lat nastąpiła skokowa zmiana jakościowa. Dzisiaj sprowadzający auta stawiają na rocznik 2007, a więc pojazdy, które spełniają normę Euro 4, a większość z nich ma na wyposażeniu komplet poduszek powietrznych czy ESP.

Systematycznie przybywa pojazdów spełniających współczesne normy emisji spalin. Od stycznia do kwietnia tego roku aż 76% aut z importu spełniało co najmniej normę Euro 4. Aut z normą Euro 2 było zaledwie 3%, zaś Euro 1 zaledwie 0,5%, a jeszcze 15 lat temu to one stanowiły zdecydowaną większość importu. Do 0,6% wzrósł za to udział elektryków i pojazdów z napędem hybrydowym. To nadal niewiele, ale z pewnością pokazuje zmianę w strukturze importu w ciągu ostatnich lat. Jeszcze 10 czy nawet 5 lat wcześniej tego typu pojazdów było zdecydowanie mniej.

Jedynie struktura wiekowa pozostaje niezmienna i nadal dominują pojazdy powyżej 10 lat – w 2019 r. od stycznia do końca kwietnia ich udział wyniósł 57%. Co trzecie auto miało od 4 do 10 lat, a jedynie co dziesiąte z importu było zarejestrowane wcześniej nie dłużej niż 3 lata. Te dane odzwierciedlają stan zamożności oraz preferencje kierowców, którzy nadal gustują w starszych autach z silnikami Diesla bez filtra cząstek stałych, czyli ponad 10-letnich.

Co czeka nas w najbliższych latach? Z pewnością import aut używanych jeszcze przez wiele lat będzie głównym źródłem zaopatrzenia naszego rynku i raczej nie będzie spadać. Sprzyjać będą temu rosnące płace, wysoki średni wiek samochodów oraz trend pozbywania się starszych aut w krajach zachodniej Europie w związku z wprowadzanymi tam obostrzeniami wjazdu do centrów miast, zwłaszcza  dla pojazdów z silnikami Diesla. Popyt na nieskomplikowane w naprawie i trwałe auta w dobie coraz bardziej zaawansowanych technicznie konstrukcji może jeszcze wzrosnąć, gdyż krajowy rynek nie będzie w stanie zaspokoić potrzeb kierowców.

Summary
Efekt Unii Europejskiej: miliony aut z importu w ciągu 15 lat przynależności Polski do UE
Article Name
Efekt Unii Europejskiej: miliony aut z importu w ciągu 15 lat przynależności Polski do UE
Description
Aż 12,7 mln używanych sprowadzono do Polski w ciągu 15 lat - to bilans okrągłej rocznicy naszej przynależności do Unii Europejskiego. Jakie auta kupowaliśmy 15 lat temu, a jakie preferujemy dzisiaj?
Author
Publisher Name
autodna.com
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *