autoDNA sprawdza
Elektromobilność w Polsce

Elektromobilność w Polsce. Czy samochody elektryczne mają u nas sens?

Dodano 29 czerwca 2021 przez

Czy wyobrażasz sobie bardziej ekologiczny świat, wolny od zanieczyszczeń? Jest to już możliwe dzięki elektromobilności, która nie tylko zapowiada bardziej zrównoważoną przyszłość, ale także zmniejsza poziom emisji powodowanych przez samochody spalinowe. Warto jednak zastanowić się, czy samochody elektryczne mają sens w Polsce.

 

Co to jest elektromobilność?

Elektromobilność to pozytywna zmiana, która poprawia warunki środowiskowe, ponieważ zastępuje benzynę lub olej napędowy wydajną energią elektryczną. Dzięki temu zmniejszane są emisje CO2, hałas i zanieczyszczenia. Rozwój technologii ładowania pojazdów elektrycznych i konwersja konwencjonalnych silników spalinowych na wewnętrzną energię są częścią inicjatyw promowanych przez laboratoria elektromobilności.

Dzięki obecności pojazdów elektrycznych – czy to używanych do transportu publicznego (np. autobusy), czy na własny użytek, generowany jest bardziej zrównoważony i ekologiczny wpływ na środowisko. Nie wykorzystują one silników spalinowych, ale silniki elektryczne lub akumulatory. W ten sposób pożytkowana energia elektryczna ma mniejszy wpływ na otoczenie, ponieważ nie ma emisji dwutlenku węgla, która negatywnie wpływa na klimat.

To właśnie ta niska emisyjność w obiegu jest największym argumentem dla wzrostu roli elektromobilności, ale nie jedynym. Wszystko dlatego, że auta na prąd oferują także niższe koszty eksploatacji niż samochody spalinowe, ulgi podatkowe, bezpłatne parkowanie w strefach płatnych, a przy tym bardzo płynną i przyjemną jazdę w większej przestrzeni użytkowej.

 

Jak rozwija się rynek samochodów elektrycznych w Polsce?

Ekspansja energii odnawialnej i efektywne wykorzystanie zasobów to centralne elementy w zakresie ochrony środowiska i klimatu również w Polsce. Kolejnym ważnym czynnikiem jest elektromobilność. Razem tworzą kompleks rozwiązań, o których informuje ustawa z dnia 11 stycznia 2018 roku stawiająca na rozwój elektromobilności i wzmacniania pozycji paliw alternatywnych.

Oferta elektryków dostępnych na terenie Polski z roku na rok się powiększa i sięga prawie 60 różnych modeli. Nadal jednak liczba pojazdów elektrycznych nie pokrywa się z ich projektowaniem – produkcją – nabywaniem.

 

Samochód elektryczny czy hybryda – co wybrać?

Chociaż niektórzy używają tych pojęć zamiennie, samochody elektryczne i hybrydowe nie są takie same. Podstawowa różnica między nimi polega na tym, że pojazd elektryczny jest zasilany wyłącznie energią elektryczną zmagazynowaną w ładowanym akumulatorze, podczas gdy hybryda jest napędzana kombinacją energii elektrycznej i tradycyjnego paliwa. Auta hybrydowe z możliwością ładowania, znane również jako pojazdy elektryczne typu plug-in, oprócz konwencjonalnego silnika benzynowego ze zbiornikiem paliwa mają akumulator, który wymaga ładowania z sieci.

Zaletą pojazdów elektrycznych jest ich niemal bezgłośna praca, która sprzyja komfortowi jazdy oraz dobre przyspieszenie. Hybrydowe na tym tle wypadają dużo gorzej. Podobnie jest w kwestiach technicznych pojazdów napędzanych hybrydowo – ich układ napędowy jest o wiele bardziej skomplikowany niż w samochodzie elektrycznym. Do poprawnego funkcjonowania wymagają też dodatkowych instalacji: układu paliwowego, chłodniczego oraz wydechowego.

Niektórzy uważają, że wadą pojazdów elektrycznych jest ich ograniczony zasięg transportu i konieczność częstego oraz długiego ładowania. Tymczasem nie jest tak źle, bo już kompaktowy Opel Corsa z akumulatorami o pojemności 50 kWh, pozwala wykorzystać jedno ładowanie na przejechanie aż 337 km. Poza tym w 2021 roku do sprzedaży trafią samochody na prąd o zasięgu ponad 700 km.

Wobec tego, jeżeli potrafisz przewidzieć dzienne trasy do pokonania i Twoje auto ma poruszać się głównie w obrębie miasta, w którym jest dobrze rozwinięta infrastruktura elektromobilności i nie brakuje punktów ładowania, możesz rozważyć opcję zakupu samochodu elektrycznego. Koszty eksploatacji spadną, a jednocześnie przyczynisz się do poprawy stanu środowiska i życia innych mieszkańców.

 

Gdzie znajdują się stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce?

Faktem jest, że elektromobilność na świecie stopniowo zyskuje na popularności, a rynek motoryzacyjny wprowadza innowacje w zakresie usług zrównoważonego transportu. Ludzie także mają coraz większe pojęcie o konieczności zadbania o ekologię i stosowania się do przepisów prawa w ramach elektromobilności. Dlatego też miasta, które skupiają się na rozwoju tej sieci, muszą wprowadzić zmiany i zadbać o to, aby infrastruktura uwzględniała plan rozmieszczenia punktów ładowania, aby odpowiednio zintegrować elektromobilność.

Rozwój elektromobilności na terenie państwa polskiego i coraz większe zainteresowanie kwestią zakupu osobowych pojazdów na prąd, które pojawiają się na drogach, sprzyja rozwojowi infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Podpięcie pojazdu do sieci i ładowanie go na czas dalszego transportu możliwe jest w ponad 1300 punktów stacji ładowania, które mają m.in. stacje paliw, znajdują się przy głównych trasach samochodowych (np. Warszawa – Trójmiasto) oraz w miastach. W związku ze skupieniem się na rozwoju korzystania z zielonej energii punkty ładowania mają w Polsce rosnąć jak grzyby po deszczu. Do 2025 roku może powstać nawet 50 tys. ogólnodostępnych stacji poboru energii dla samochodów elektrycznych.

 

Średnia cena samochodów elektrycznych w Polsce

Najtańszy nowy samochód elektryczny dostępny na polskim rynku kosztuje od 76 900 zł i mowa tu o Dacii Spring w podstawowej wersji Comfort. Dla porównania – nowa Dacia Sandero z silnikiem SCe 65 kosztuje 40 900 zł. Typowa, średnia cena Opla Astra w benzynie z silnikiem o pojemności 1.4 litra wynosi około 39 tysięcy złotych, ale już nowy Opel e-Corsa kosztuje prawie trzy razy więcej.

Dobre wiadomości są takie, że według Ministerstwa Energii za 3-4 lata oczekiwane jest zrównanie się cen tradycyjnych samochodów spalinowych z elektrycznymi. Możliwe jest, że nawet te pierwsze będą droższe w związku z podkreślaniem roli elektryków w walce z zanieczyszczeniami. Spadek cen pojazdów zasilanych elektrycznie ma mieć związek z obniżeniem kosztów podzespołów, akumulatorów i silników niezbędnych do ich działania.

 

Ile samochodów elektrycznych jeździ po polskich drogach?

Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) na początku grudnia 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było tylko 17,1 tys. samochodów osobowych z napędem elektrycznym. W tym nieco ponad połowę (9,2 tys.) zajmowały auta w pełni elektryczne, natomiast pozostałą część – hybrydy plug-in. To wciąż za mało, by spełnić wymagania ustawy o rozwoju elektromobilności.

Na całym świecie jest tylko 17% autobusów elektrycznych, więc jeszcze długa droga do tego, zanim mobilność elektryczna stanie się częścią codziennego życia całego społeczeństwa. Dobrze, że przybywa jednak stacji ładowania i coraz częściej podkreślana jest wartość zielonej energii.

 

Summary
elektromobilnosc-w-polsce
Article Name
elektromobilnosc-w-polsce
Description
Elektromobilność zapowiada bardziej zrównoważoną przyszłość, ale także zmniejsza poziom emisji spalin samochodowych.
Author
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *