autoDNA sprawdza
Sprzedaż aut w Europie - rok 2020

Europa na wstecznym biegu

Dodano 28 stycznia 2021 przez

Tak fatalnego roku dla rynku nowych aut w Europie jeszcze nie było. 

Na skutek obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa nastąpił drastyczny spadek sprzedaży o ponad 3 mln 800 tys. w porównaniu do 2019 r. W efekcie rynek europejski cofnął się do poziomu z 2013 r., który był jednym z najtrudniejszych dla branży motoryzacyjnej.  

Dane Europejskiego Stowarzyszenie Producentów Pojazdów dotyczące rejestracji nowych aut za 2020 r. nie pozostawiają złudzeń. Ubiegły rok był najgorszy dla branży motoryzacyjnej od 2013 r. Zarejestrowano tylko 11 mln 961 tys. samochodów, czyli o ponad 3 mln 800 tys. mniej niż jeszcze w 2019 r.

 

Dlaczego?


Tak gwałtowny spadek to efekt nałożenia się na siebie kilku czynników:

  • Niepewności co do jutra i ryzyka utraty pracy oraz stopniowego wzrostu bezrobocia w krajach Unii Europejskich. Kiepskie nastroje wśród konsumentów, czyli kierowców, spowodowały, że decyzja o zakupie nowego auta była przekładana na później lub po prostu anulowana
  • “Lockdown” (czyli tzw. zakaz wyjścia), który w niektórych krajach w Europie oznaczał też całkowite zamknięcie salonów samochodowych. Oznaczało to, że nawet jeśli ktoś chciał kupić nowe auto, to po prostu nie miał jak, co dodatkowo pogłębiło spadki spowodowane przez kryzys gospodarczy
  • Ograniczenie mobilności w wyniku lockdownów oraz upowszechnienia się pracy zdalnej i spotkań w formule on-line zamiast np. wizyty u klienta. W związku z tym, że samochód przestał być niezbędnym narzędziem do wykonywania, nie było też presji na to, aby wymienić go na nowy
  • Oszczędności wprowadzone przez firmy, które wydłużyły okres leasingu czy wynajmu swojej obecnie użytkowanej floty. Z tego powodu wymiana używanych aut na nowe znacznie zwolniła

 

Spadki różniły się regionalnie i Polska na tle innych państw nie wypadła źle. Rynek skurczył się “tylko” o 127 tys. aut, a to znacznie mniej niż w Hiszpanii (mniej aż o 407 tys. sztuk) czy we Włoszech (680 tys. na minusie). O ile zegar z napisem “sprzedaż aut” na całym rynku europejskim cofnął się do 2013 r., to w Polsce wskazówka zatrzymała się nieco wcześniej, bo na 2016 r.

Rynek w naszym kraju przystosował się do nowych warunków, gdyż w IV kwartale 2020 r. mimo mocnego zaostrzenia obostrzeń, sprzedaż nie “tąpnęła” jak jeszcze wiosną.

 

Rejestracja aut osobowych w Europie-mapa

 

Programy pomocowe

Branżę motoryzacyjną na razie ratują programy pomocowe, które są warte – w zależności od rozmiaru przemysłu – miliardy euro w Niemczech, czy setki milionów złotych w Polsce.

Ta pomoc jednak kiedyś się skończy, a bez odbudowania popytu na nowe auta – fabryki, dostawców, a także dealerów – czekają ostre cięcia. Po kryzysie w 2008 r. rządy wielu krajów zdecydowały się na dopłaty do zakupu nowego samochodu. Dzisiaj takiego impulsu brakuje, a na wsparcie mogą liczyć głównie kupujący pojazdy elektryczne

Niska sprzedaż nowych aut oznacza mniejszą dostępność samochodów używanych z importu, w tym z Niemiec. Szansą może być za to wymiana “tradycyjnych” pojazdów używanych z silnikami spalinowymi na elektryczne.

Tempo odbudowy rynku nowych aut będzie zależeć od sytuacji danego kraju. Najtrudniejsza sytuacja jest w Hiszpanii, Włoszech oraz Wielkiej Brytanii. Tam chaos spowodowany koronawirusem dodatkowo pogłębił brexit.

W Polsce odrabianie strat zajmie najpewniej 2-3 lata, ale na zachodzie Europy może minąć więcej czasu, zanim sprzedaż wróci do poziomu sprzed pandemii…

 


Sprawdź VIN z autoDNA
Historia pojazdu autoDNA – dlaczego to ważne?
Jak kupić Raport Historii Pojazdu autoDNA?


 

Co czeka kierowców w 2021 r.?

Summary
europa-na-wstecznym-biegu-koronawirus
Article Name
europa-na-wstecznym-biegu-koronawirus
Description
Tak fatalnego roku dla rynku nowych aut w Europie jeszcze nie było. Na skutek obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa nastąpił drastyczny spadek sprzedaży o ponad 3 mln 800 tys. w porównaniu do 2019 r.
Author
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *