
Hybrydy przegoniły diesle
Kierowcy nie chcą już jeździć samochodami na olej napędowy, ale to nie efekt mroźnej zimy, a trwałej zmiany trendów zakupowych.
W styczniu tego roku z salonów w Polsce wyjechało więcej nowych aut z napędem hybrydowym niż z silnikami Diesla.
Silniki wysokoprężne
W wyniku coraz ostrzejszych norm emisji spalin i zmiany preferencji klientów na rynku nowych aut w Polsce, podobnie jak i większości innych krajów Europy, dokonała się istotna zmiana. Kierowcy wyraźnie odwrócili się od samochodów osobowych z silnikami wysokoprężnymi.
W styczniu tego roku zarejestrowano 5,1 tys. sztuk Diesli spośród łącznej liczbę 32,3 tys. aut, co dało im udział w rynku na poziomie 15,8%, podczas gdy jeszcze w styczniu 2020 r. stanowiły 18% rynku.
Wygranymi tej sytuacji zostały samochody z napędem hybrydowym, których w styczniu 2021 r. zarejestrowano 6,6 tys. sztuk, co oznacza wzrost aż o 44,5% w ciągu roku.
Udział hybryd w rynku nowych aut w Polsce
Udział hybryd w rynku nowych aut w Polsce w tym roku wynosi aż 20,5%, a po doliczeniu wariantu plug-in, czyli z możliwością doładowania baterii z zewnętrznego źródła, ten udział rośnie do 22%.
To zasługa coraz szerszej gamy modelowej samochodów z tego typu napędem oraz różnic konstrukcyjnych i funkcjonalnych, które przemawiają za jednym rozwiązaniem kosztem drugiego.
Hybrydy w odróżnieniu od diesli nie wymagają np. płynu AdBlue czy też konieczności czyszczenia filtra cząstek stałych – ta ostatnia czynność zresztą powoli zaczyna być też koniecznością w niektórych silnikach benzynowych, gdzie zamiast filtra DPF montowany jest GPF.
Współczesne hybrydy nie zużywają też znacząco więcej paliwa od silników Diesla w cyklu poza miastem, więc nadają się też do flot pokonujących znaczne dystanse. Wcześniej były ciekawą alternatywą głównie w miastach, gdzie dzięki odzyskowi energii z hamowania, okazywały się bezkonkurencyjne kosztowo wobec samochodów z silnikami spalinowymi. Do tego w wyniku coraz ostrzejszych norm emisji spalin, różnice cenowe między autami spalinowymi a hybrydowymi nie są już tak wyraźne na niekorzyść tych drugich.
Numer 1…
W efekcie w styczniu numerem jeden rynku została Toyota (5856 aut) z wyraźną przewagą nad kolejnymi markami w zestawieniu – Skodą (4419 szt.) i Volkswagenem (3326 szt.). Japoński koncern kilka lat temu podjął decyzję o zaprzestaniu sprzedaży silnika Diesla (poza pojazdami dostawczymi) i wprowadzeniu napędu hybrydowego do większości oferowanych przez siebie aut, co dzisiaj procentuje.
Wzrost sprzedaży hybryd to również efekt spadku popularności samochodów z napędem benzynowym. Chociaż w styczniu ich udział wynosił 58,5%, to w ciągu roku oznacza to spadek o 10,7 pkt. proc.
W styczniu w Polsce zarejestrowano zaledwie 148 szt. samochodów w pełni elektrycznych, co oznacza spadek o 31,2% O przyczynach takiego stanu rzeczy można przeczytać w jednym z naszych poprzednich tekstów (czytaj: Elektromobilność – rewolucja, która na razie nas omija)
Elektromobilność – wielka rewolucja, która na razie nas omija
Sprawdź VIN z autoDNA
Historia pojazdu autoDNA – dlaczego to ważne?
Jak kupić Raport Historii Pojazdu autoDNA?

