autoDNA sprawdza
Hybrydy przegoniły diesle

Hybrydy przegoniły diesle

Dodano 10 lutego 2021 przez

Kierowcy nie chcą już jeździć samochodami na olej napędowy, ale to nie efekt mroźnej zimy, a trwałej zmiany trendów zakupowych.

W styczniu tego roku z salonów w Polsce wyjechało więcej nowych aut z napędem hybrydowym niż z silnikami Diesla.

 

Silniki wysokoprężne

W wyniku coraz ostrzejszych norm emisji spalin i zmiany preferencji klientów na rynku nowych aut w Polsce, podobnie jak i większości innych krajów Europy, dokonała się istotna zmiana. Kierowcy wyraźnie odwrócili się od samochodów osobowych z silnikami wysokoprężnymi.


W styczniu tego roku zarejestrowano 5,1 tys. sztuk Diesli spośród łącznej liczbę 32,3 tys. aut, co dało im udział w rynku na poziomie 15,8%, podczas gdy jeszcze w styczniu 2020 r. stanowiły 18% rynku.


Wygranymi tej sytuacji zostały samochody z napędem hybrydowym, których w styczniu 2021 r. zarejestrowano 6,6 tys. sztuk, co oznacza wzrost aż o 44,5% w ciągu roku.

 

Udział hybryd w rynku nowych aut w Polsce

Udział hybryd w rynku nowych aut w Polsce w tym roku wynosi aż 20,5%, a po doliczeniu wariantu plug-in, czyli z możliwością doładowania baterii z zewnętrznego źródła, ten udział rośnie do 22%.

To zasługa coraz szerszej gamy modelowej samochodów z tego typu napędem oraz różnic konstrukcyjnych i funkcjonalnych, które przemawiają za jednym rozwiązaniem kosztem drugiego.

Hybrydy w odróżnieniu od diesli nie wymagają np. płynu AdBlue czy też konieczności czyszczenia filtra cząstek stałych – ta ostatnia czynność zresztą powoli zaczyna być też koniecznością w niektórych silnikach benzynowych, gdzie zamiast filtra DPF montowany jest GPF.

Współczesne hybrydy nie zużywają też znacząco więcej paliwa od silników Diesla w cyklu poza miastem, więc nadają się też do flot pokonujących znaczne dystanse. Wcześniej były ciekawą alternatywą głównie w miastach, gdzie dzięki odzyskowi energii z hamowania, okazywały się bezkonkurencyjne kosztowo wobec samochodów z silnikami spalinowymi. Do tego w wyniku coraz ostrzejszych norm emisji spalin, różnice cenowe między autami spalinowymi a hybrydowymi nie są już tak wyraźne na niekorzyść tych drugich.

 

Numer 1…

W efekcie w styczniu numerem jeden rynku została Toyota (5856 aut) z wyraźną przewagą nad kolejnymi markami w zestawieniu – Skodą (4419 szt.) i Volkswagenem (3326 szt.). Japoński koncern kilka lat temu podjął decyzję o zaprzestaniu sprzedaży silnika Diesla (poza pojazdami dostawczymi) i wprowadzeniu napędu hybrydowego do większości oferowanych przez siebie aut, co dzisiaj procentuje.

Wzrost sprzedaży hybryd to również efekt spadku popularności samochodów z napędem benzynowym. Chociaż w styczniu ich udział wynosił 58,5%, to w ciągu roku oznacza to spadek o 10,7 pkt. proc.

Rejestracje nowych aut w styczniu 2021 r. wg typu napędu

Rejestracje nowych aut w styczniu 2021 r. wg typu napędu

W styczniu w Polsce zarejestrowano zaledwie 148 szt. samochodów w pełni elektrycznych, co oznacza spadek o 31,2% O przyczynach takiego stanu rzeczy można przeczytać w jednym z naszych poprzednich tekstów (czytaj: Elektromobilność – rewolucja, która na razie nas omija)

Elektromobilność – wielka rewolucja, która na razie nas omija

 


Sprawdź VIN z autoDNA
Historia pojazdu autoDNA – dlaczego to ważne?
Jak kupić Raport Historii Pojazdu autoDNA?


 

Summary
hybrydy-przegonily-diesle
Article Name
hybrydy-przegonily-diesle
Description
W styczniu 2021 zarejestrowano 5,1 tys. sztuk Diesli spośród łącznej liczbę 32,3 tys. aut, co dało im udział w rynku na poziomie 15,8%, podczas gdy jeszcze w styczniu 2020 r. stanowiły 18% rynku.
Author
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *