Najchętniej czytane
instalacja gazowa do samochodu

Ile kosztuje instalacja gazowa do samochodu?

Dodano 9 kwietnia 2014 przez

Aktualizacja: 8 września 2020 r.

Rosnące ceny benzyny i stabilna cena LPG zachęcają właścicieli aut do montażu instalacji gazowej w swoich samochodach. Ile kosztuje instalacja gazowa do samochodu i czy to na pewno się opłaca? Dziś poszukamy odpowiedzi na wszystkie pytania o instalację LPG.

Z roku na rok coraz więcej właścicieli aut decyduje się na montaż instalacji gazowej w swoim samochodzie. W 2012 roku po polskich drogach jeździło już 2,6 mln aut na gaz. Trudno się temu dziwić – cena benzyny w kwietniu 2014 to około 5,3 zł za litr, olej napędowy kosztuje mniej więcej tyle samo, ale za litr gazu zapłacimy już tylko 2,6 zł. Co więcej – cena gazu utrzymuje się na tak niskim poziomie od kilkunastu miesięcy, maksymalnie zbliżając się do około 3 zł. To sprawia, że jeśli chcesz jeździć oszczędnie – musisz pomyśleć o montażu instalacji LPG w swoim samochodzie.

Koszt instalacji gazowej

Ceny instalacji gazowych są różne i zależą od następujących czynników:

  • Generacja instalacji – instalacja gazowa może być I, II, III, IV lub V generacji. Im starszy samochód, tym mniej skomplikowana instalacja będzie nam potrzebna. Dwie pierwsze generacje to instalacja mieszalnikowa, z możliwością regulacji składu mieszkanki (II generacja) lub bez możliwości regulacji (I generacja). Trzecia i czwarta generacja to instalacje wielopunktowe,  a piąta to tak zwana instalacja sekwencyjna. To, na którą generację powinniśmy się zdecydować zależy w dużej mierze od naszego samochodu. Starsze modele, w których mamy silnik z gaźnikiem lub wtryskiem jednopunktowym można wyposażyć w instalację gazową I lub II generacji – i taka instalacja kosztować będzie do 2000 złotych. W nowych samochodach (czyli w praktyce w autach wyprodukowanych po 2000 roku) prawdopodobnie będzie konieczność zamontowania instalacji IV lub V generacji, a to już koszt rzędu 3-6 tysięcy złotych.
  • Ceny poszczególnych podzespołów instalacji LPG. Instalacje gazowe w większości mają budowę modułową, co oznacza, że poszczególne części (komputer sterujący, elektrozawór, parownik, filtr gazu, zbiornik paliwa) mogą być wyprodukowane przez różnych producentów. Zastosowanie najtańszych podzespołów to oszczędność – ale na krótką metę. Tańsze i gorsze podzespoły mogą spowodować, że samochód będzie palił więcej, butla po 10 latach nie będzie nadawała się do użycia, a i silnik może zostać uszkodzony. Dlatego nie warto oszczędzać i szukać ofert na tanią instalację LPG, której koszt jest znacznie niższy niż 2000 złotych.

Samochód na gaz – dodatkowe koszty

Wiemy już, że na samą instalację LPG wydamy przynajmniej 2000 złotych (jeśli jeździmy kilkuletnim autem). Ale poza montażem instalacji czekają nas jeszcze inne koszty, związane z instalacją LPG. Przede wszystkim przegląd, który musimy wykonywać raz do roku – w samochodach na benzynę lub dieslach koszt takiego przeglądu to ok. 100 zł, a jeśli mamy auto na gaz, za przegląd zapłacimy o 60 zł więcej. Regularnie warto także sprawdzać wszystkie podzespoły takiej instalacji – regulować zawory, wymieniać filtry – to także dodatkowy koszt (sam filtr kosztuje ok. 20-40 zł, ale musimy doliczyć za usługę wymiany u mechanika).

Koszt instalacji LPG – kiedy się zwróci?

Właściciele samochodów, którzy myślą o instalacji LPG do swojego auta zastanawiają się przede wszystkim nad tym, kiedy zainwestowane pieniądze się zwrócą. Nie ma jednej dobrej odpowiedzi na to pytanie – wszystko zależy od konkretnego modelu auta i od tego, jak wiele kilometrów przejeżdżamy rocznie.

Najmniej opłacalna inwestycja w gaz to inwestycja w małych samochodach, o niewielkich silnikach, które już jeżdżąc na benzynie spalają niewiele. W przypadku aut, które spalają więcej (dla przykładu Fiat Punto II, Volkswagen Golf IV, Mercedes klasy E) – inwestycja zwróci się już po przejechaniu 7-11 tysięcy kilometrów, czyli w pierwszym lub drugim roku użytkowania auta z instalacją gazową.

Wady instalacji LPG

Żeby nie było tak różowo – na koniec o wadach autogazu:

  • Większy koszt przeglądów technicznych.
  • Butla z gazem zajmuje sporo miejsca w bagażniku, zmniejszając jego pojemność.
  • Nieprawidłowa konfiguracja instalacji gazowej może doprowadzić do uszkodzenia katalizatora, rury wydechowej, a jeśli jeżdżąc na gazie rzadko korzystamy z benzyny, może dojść do uszkodzenia pompy paliwa.
  • Samochody na gaz nie mogą parkować na niektórych parkingach podziemnych.

Czy wiesz, jak zgłosić kupno / sprzedaż pojazdu przez internet? Przeczytaj o tym na naszym blogu

Ilość komentarzy: 5

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  1. Omen

    Witam!

    Sam posiadam właśnie wspomnianego Fiata Punto II w najpopularniejszej wersji 1.2 V8 60 KM. Rocznik 2002, kupiony przezemnie w 2011 roku i zaraz po zakupie założony gaz. Instalacja V generacji, sekwencja za którą zapłaciłem 2250 zł. Autko słabe bo słabe ale wszyscy znajomi zazdroszą jak mało mnie kosztuje jazda tym samochodem 😉 Pełna butla (wchodzi 27 litrów) kosztuje mnie max 70 zł. Zrobie na tym w mieście 310-320 kilometrów! 🙂

  2. Przemek

    ja swojego czasu miałem cinquecento 700 w gazie – spalanie na poziomie 6-7 l (przy obecnej cenie 1,5/l to jest 9-10.5 za 100 km) to skuterem wychodzi drożej

  3. wtrysk

    Świetny blog. Wiele przydatnych informacji tutaj znalazłem. Będę polecał znajomym. Dzięki 🙂

  4. Antek

    W razie usterki jakiejś części do LPG warto zapoznać się z ofertami sklepów internetowych jak np. allegro.