autoDNA sprawdza

Import aut bije rekordy dzięki popularności starszych samochodów

Dodano 25 lipca 2016 przez

W pierwszym półroczu tego roku do Polski sprowadzono blisko 450 tys. samochodów używanych. Aż 63,5% z nich ma 10 i więcej lat.

W tym roku zapowiada się najlepszy od 8 lat wynik importu używanych samochodów. Wszystko wskazuje na to, że do końca roku sprowadzonych zostanie grubo ponad 900 tys. aut z drugiej ręki. To świetny wynik, gdyż w poprzednich kilku latach poziom ten nie przekroczył nawet 800 tys. pojazdów. Ten wzrost wynika głównie z dużej popularności aut w wieku 10 lat i starszych. W pierwszym półroczu 2016 r. sprowadzono ich aż ponad 287 tys., co stanowi 63,5% wszystkich importowanych pojazdów. W 2015 r. ich odsetek wyniósł 55,6%, natomiast w 2014 r. – 50,8%. Coraz większa popularność starszych to m.in. wynik wprowadzenia filtrów cząstek stałych do samochodów z silnikami wysokoprężnymi.

Z roku na rok wzrasta podaż aut osobowych wyposażonych w DPF i jedyną alternatywą dla drogich w serwisowaniu i naprawach filtrów to sprowadzanie coraz starszych pojazdów, które są ich pozbawione. Nic więc dziwnego, że systematycznie wzrasta popularność aut w wieku 10 i więcej lat. W 2009 r., kiedy o filtrach DPF mało kto słyszał, aut 10-cio letnich i starszych w całym imporcie było tylko nieco ponad 40%.

Wykres – struktura wiekowa aut z importu w I półroczu 2016 r.

Struktura wieku Sty – Cze 2016

Wiek

Liczba pojzdów

Udział %

poniżej 4 lat

21 209

4,7%

>=4 lat i <10 lat

144 236

31,8%

od 10 lat

287 657

63,5%

Razem

453 102

100%

Drugim czynnikiem, który wpływa pozytywnie na poziom importu to uruchomienie od kwietnia rządowego programu 500+. Jego wprowadzenie poprawiło sytuację finansową wielu rodzin i skłonił do decyzji o wymianie auta. Z danych dotyczących sprowadzanych aut wynika, że od lat niezmienną popularnością cieszą się niemieckie marki samochodów, a zwłaszcza Volkswageny, Ople i Audi. W pierwszym półroczu do Polski trafiło łącznie ponad 152 tys. aut tych marek. To ponad 1/3 całego importu w tym okresie.

NAJPOPULARNIEJSZE MARKI Z IMPORTU – TOP 5

I-VI 2016

ZMIANA

1

VOLKSWAGEN

58 923

7,20%

2

OPEL

53 171

16,10%

3

AUDI

40 129

15,20%

4

FORD

33 371

18,10%

5

RENAULT

31 909

15,30%

Oprócz Audi dużym wzięciem cieszą się też pozostałe niemieckie marki premium, czyli Mercedes i BMW. Do 10 najpopularniejszym aut osobowych należą też Renault, Peugeot i Citroen – wszystkie marki francuskie zanotowały duży wzrost importu w pierwszym półroczu br. Podobnie jest z markami japońskimi oraz należącymi do Grupy Volkswagena Skodą czy Seatem. Efekt? Do końca roku import aut używanych od maja 2004 r., czyli wejścia Polski do Unii Europejskiej, zbliży się do poziomu 10 mln sztuk. I chociaż w przeciągu ostatnich lat notowane były duże różnice między poszczególnymi latami (np. w 2008 r. sprowadzono 1,1 mln aut, zaś w 2011 r. już tylko niespełna 700 tys.), to i tak Polska jest ewenementem na skalę europejską w kwestii sprowadzania używanych samochodów z innych państw UE.

Wykres Import używanych aut w Polsce w latach 2004 -2016

Rok

Liczba sprowadzonych samochodów

2004

828142

2005

870777

2006

816 789

2007

994 564

2008

1103970

2009

693324

2010

718286

2011

655314

2012

657392

2013

711865

2014

748863

2015

783863

2016*

453102

* Dane za I półrocze

Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *