Aktualności

Jak jeździć w korku, żeby oszczędzać sprzęgło oraz unikać stłuczek?

Dodano 18 czerwca 2018 przez

Niestety na kursach nauki jazdy mało kto pokazuje początkującym kierowcom, jak jeździć w korku. Tymczasem jest to jedna z najbardziej przydatnych umiejętności, szczególnie w dużych miastach.

Jak jeździć w korku i oszczędzać sprzęgło (i nogę)

Koszty wymiany sprzęgła w samochodach zaczynają się od tysiąca złotych. I mówimy tu o nieoryginalnej części i wymianie w nieautoryzowanym, zwykłym warsztacie. W ASO zapłacimy z reguły przynajmniej 2 lub 3 tysiące złotych. Sprzęgło najbardziej dostaje w kość właśnie w korkach. Niektórym kierowcom nie chce się bowiem zdejmować nogi ze sprzęgła po zatrzymaniu lub jeżdżą w korku na tzw. pół-sprzęgle, czyli mając delikatnie wciśnięty pedał.

Obie te sytuacje powodują zużywanie się tego podzespołu i przybliżają nas do kosztownej wymiany. Jak oddalić od siebie ten wydatek? Należy jeździć w korku według następujących zasad. Gdy samochód przed nami ruszy, wciskamy sprzęgło, wrzucamy jedynkę, puszczamy sprzęgło, podjeżdżamy do kolejnego zatrzymania (po drodze jeżeli to konieczne wrzucamy wyższe biegi), wciskamy sprzęgło, wrzucamy bieg neutralny, puszczamy sprzęgło.

Jeżeli jedziemy autem z silnikiem diesla, możemy wykorzystać jedną z jego najbardziej lubianych cech, czyli tzw. elastyczność. Gdy sytuacja na drodze pozwala na ruszenie, wciskamy sprzęgło, wrzucamy jedynkę i puszczamy sprzęgło powoli. Nasz „dieselek” będzie się wtedy spokojnie toczył na jedynce. W pojeździe z silnikiem benzynowym z reguły nie byłoby to możliwie i musielibyśmy zaraz wrzucać kolejny bieg.

Warto także obserwować sytuację na drodze. Czasem poprzedzające nas auto wcale nie może się znacząco przemieścić, a siedzący w nim kierowca podjeżdża po prostu o kilkanaście centymetrów, bo ma takich odruch lub jest zdenerwowany. Nie powinniśmy go naśladować, bo to kolejne użycie sprzęgła (i nogi), a przecież w żaden sposób nie przyspieszy to naszej podróży.

W tym miejscu warto także wspomnieć, że taka jazda zderzak w zderzak może spowodować poważne problemy z przejazdem dla służb ratunkowych. Jeżeli nie zostawiliśmy sobie miejsca od poprzednika, chociaż połowy długości samochodu, to gdy we wstecznym lusterku zobaczymy policję albo straż pożarną, będzie nam ciężko ich przepuścić.

Jak jeździć w korku i unikać stłuczek?

Przede wszystkim musimy zachowywać się spokojnie. Gdy nam się gdzieś spieszy jest to trudne. Warto jednak zdać sobie sprawę, że nie mamy żadnego wpływu na sytuację na drodze. Nasze zdenerwowanie nie przyspieszy więc jazdy. Może za to doprowadzić do stłuczki, która opóźni nas jeszcze bardziej i powiększy korek na drodze. Klasycznym przykładem jest tu uderzenie przez nas w poprzedzający pojazd lub, co gorsza, uderzenie innego auta w nasze.

Aby nie stać się ofiarą takiej sytuacji powinniśmy w sposób przemyślany korzystać z pedału hamulca. Hamujmy spokojnie, bez podjeżdżania do zderzaka poprzednika i nagłego wciskania pedału. My wyhamować zdążymy, ale ktoś kto jedzie za nami, może się zagapić.

Gdy widzimy, że światło zmienia się z zielonego na pomarańczowe, zanim gwałtownie wciśniemy pedał hamulca, najpierw wciśnijmy go lekko, jednocześnie spoglądając w lusterko wsteczne. Nasze światła stop-u dadzą kierowcy jadącemu za nami sygnał, że planujemy się zatrzymać. Jeżeli mimo tego wisi on nam na zderzaku, czasem lepiej będzie przejechać na pomarańczowym, niż ryzykować stłuczkę.

Kolejną bardzo ważną sprawą w kontekście unikania stłuczek jest planowanie trasy. Jeżeli poruszamy się drogą, którą jeździmy często, to wiemy gdzie mamy skręcić oraz gdzie zacznie się właściwy do tego pas. Starajmy się więc jechać tak, by zajmować go z odpowiednim wyprzedzeniem. Gdy w godzinach szczytu wybieramy się natomiast w nieznane rejony miasta, włączmy GPS. To żaden wstyd, a zdejmie z nas to spore ryzyko związane z niepotrzebnymi zmianami pasa, często w ostatniej chwili, czy nerwowym wypatrywaniem właściwego zjazdu lub skrętu.

Gdy zastanawiamy się jak jeździć w korku, często zapominamy, że coraz bardziej popularne stają się motocykle czy skutery. Ich kierowcy, co zrozumiałe, chcą wykorzystać niewielkie gabaryty swoich pojazdów żeby przecisnąć się przez gąszcz samochodów szybciej od innych uczestników ruchu. Przed wykonaniem jakiegokolwiek manewru patrzmy więc w lusterka.

W korku unikajmy także różnego rodzaju rozpraszaczy. Głośna muzyka czy rozmowa przez komórkę mogą nas rozkojarzyć, przez co trudniej nam będzie stosować się do zasad opisanych wyżej. A każda chwila nieuwagi za kierownicą może nas dużo kosztować.

Jak jeździć w korku, aby uprzyjemnić sobie czas?

Przede wszystkim zadbajmy o odpowiednią temperaturę w pojeździe. Wiadomo, że używanie klimatyzacji zwiększy zużycie paliwa i obciążenie silnika, jednakże nie bójmy się z niej korzystać. Po to właśnie ten system jest w samochodach montowany, żeby ułatwiać nam życie. Warto przy tym pamiętać, żeby w korku włączać raczej obieg zamknięty. Nie chodzi nam przecież o wdychanie spalin z samochodów, które stoją przed nami.

Jedyne zastrzeżenie odnośnie używania „klimy” jakie warto poczynić jest takie, by zerkać na wskaźnik temperatury oleju w silniku. Możemy bowiem mieć jakiś problem z układem chłodzenia, z którego istnienia nie zdawaliśmy sobie sprawy. Wtedy klimatyzację powinniśmy wyłączyć i starać się nie obciążać silnika dopóki nie dotrzemy do celu.

Tak jak wspominaliśmy wcześniej, z radia i rozmów przez telefon powinniśmy korzystać w granicach rozsądku. Przede wszystkim powinniśmy być bowiem skupieni na drodze. Jakiekolwiek rozmowy telefoniczne należy prowadzić wyłącznie przez zestaw głośnomówiący.

Summary
Jak jeździć w korku, żeby oszczędzać sprzęgło oraz unikać stłuczek?
Article Name
Jak jeździć w korku, żeby oszczędzać sprzęgło oraz unikać stłuczek?
Description
Niestety na kursach nauki jazdy mało kto pokazuje początkującym kierowcom, jak jeździć w korku. Tymczasem jest to jedna z najbardziej przydatnych umiejętności, szczególnie w dużych miastach.
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *