autoDNA sprawdza
Uszkodzenia aut z USA wg autoDNA

Jak ma uszkodzone nadwozie, to najprawdopodobniej będzie to auto z USA

Dodano 22 kwietnia 2021 przez

W I kwartale tego roku import aut z USA do Polski wyniósł ponad 7,6 tys. sztuk. To nieznaczny (+3,1%) wzrost w porównaniu do I kwartału poprzedniego roku. W 2021 r. miesięcznie trafia do Polski średnio nieco ponad 2,5 tys. sztuk samochodów ze Stanów Zjednoczonych. Jak wynika ze statystyk autoDNA, gdy są uszkodzone, to jest to nadwozie. 

Uszkodzone nadwozie

Co najczęściej dolega takim pojazdom? Jeśli występuje już w ich przypadku jakaś wada, to najczęściej dotyczy ona uszkodzenia nadwozia. Jak wynika ze statystyk autoDNA zgromadzonych w 2020 r. przy okazji sprawdzeń, zdecydowanie najczęściej, bo aż w ponad 95% przypadkach, trafiają się takie pojazdy z USA. Dla blisko połowy wad (49,13%) zalicza się uszkodzenie przodu auta, co oznacza np. uszkodzenie zderzaka, rozbite reflektory, a nawet uszkodzoną chłodnicę. 

Skąd tak duży odsetek tego typu aut? Ze względu na relatywnie wysoki koszt robocizny, naprawa takich uszkodzeń w Stanach jest o wiele mniej sensowna niż w Polsce. To głównie dzięki temu trafiają one do Polski, gdzie są naprawiane i sprzedawane dalej. Oprócz przodu, najczęściej auta mają uszkodzony tył (14,6%) lub bok (11,1%). Co ciekawe marka pojazdu nie ma tutaj żadnego znaczenia – te trzy uszkodzenia występują najczęściej bez względu na to czy mamy do czynienia z Fordem czy Hondą sprowadzoną ze Stanów. Dlaczego tak się dzieje?

Koszty napraw

W USA koszty napraw blacharsko-lakierniczych są dość wysokie. Uszkodzenia nadwozia mają też to do siebie, że da się orientacyjnie na podstawie zdjęć oszacować ich skalę, a co za tym idzie przewidzieć ewentualny koszt napraw w Polsce. To sprawia, że takie pojazdy wystawione na aukcję są następnie sprowadzane do Polski. Oczywiście trudno nie będąc na miejscu oszacować ukryte wady, czy np. podłużnice są nienaruszone po kolizji. Stąd też ostatecznie ryzyko ukrytych usterek spada na kupującego.

Prawdopodobieństwo wystąpienia szkody innej niż nadwozia, jak chociażby mechanicznej jest minimalne i wynosi zaledwie nieco ponad 1%, zaś innych – poniżej 1%. To oznacza, że przy zakupie auta z USA należy obowiązkowo zabrać ze sobą miernik lakieru lub wykupić wcześniej raport historii pojazdu autoDNA, który pokaże nie tylko rodzaj uszkodzenia, ale często również i zdjęcia przed naprawą (przeczytaj, czym jest numer VIN i historia pojazdu)

 

Uszkodzenia aut wg autoDNA

Uszkodzenia aut wg autoDNA

 

 

 

Czytaj także:

Szkoda całkowita – uwaga na popularne modele z importu!

Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *