autoDNA sprawdza
Jak sprowadzić auto z Niemiec - formalności, grafika

Jak sprowadzić auto z Niemiec – formalności

Dodano 24 maja 2021 przez

Niemcy stanowią jeden z głównych kierunków wyjazdu, jeśli chodzi o importu aut do Polski. Tylko w I kwartale 2021 r. takich samochodów było ponad 133 tys. szt. na 227,5 tys. wszystkich aut przywiezionych w tym okresie do naszego kraju z innych państw. Auta z Niemiec są nadal bardzo popularne w Polsce.

Część kupujących decyduje się na indywidualne przywiezienie takiego samochodu i wyprawę do Niemiec po auto. Jak wygląda procedura wyrejestrowania i przewiezienia takiego pojazdu, jeśli chcemy następnie zarejestrować go w Polsce? I czy trzeba w ogóle wyrejestrowywać samemu samochód z Niemiec, aby go używać w kraju?

Jeśli interesuje nas konkretne auto, to można pojechać w jedną stronę np. pociągiem czy samolotem lub też w dwie osoby samochodem. Następnie pojazdem zakupionym w Niemczech wrócić do Polski „na kołach”. W tym artykule dokładnie opisujemy jak wyglądają procedury i formalności przy zakupie samochodu z Niemiec w celu jego rejestracji w Polsce.

 

Jak i gdzie szukać ofert?

W Internecie wiele jest ofert tzw. ekspertów, którzy handlują używanymi autami z zagranicy. To niestety mogą być przypadki nieuczciwych handlarzy z szarej strefy (czytaj więcej w publikacji autoDNA “Koniec ruletki podczas zakupu aut używanych“). Najczęściej sprzedawane przez nich pojazdy są uszkodzone lub wybrakowane, a większość wad przed sprzedażą jest zamaskowana. Można udać się do niemieckiego salonu lub komisu, ale tam ciężko będzie uzyskać rabat i negocjować cenę.

Dobre praktyki w kontakcie z pośrednikami

  • zwróć szczególną uwagę na opis i zdjęcia – czy są wyraźne i jak szczegółowo pokazują samochód
  • Jeżeli trafisz na perełkę, najlepiej skontaktować się ze sprzedawcą i omówić z nim szczegóły transakcji oraz wynegocjować możliwość jazdy testowej, dzięki której sprawdzisz pracę silnika, hamulców i skrzyni biegów
  • pamiętaj, że właściciel pojazdu, który nie ma nic do ukrycia, bez większych problemów powinien zgodzić się na taki test
  • skalkuluj koszty swojego wyjazdu, dolicz podróż oraz koszty akcyzy (zwykle 3,1% lub 18,6%), VAT-u (23%) i rejestracji pojazdu w Polsce, w tym tłumaczenia dokumentów (kilkaset złotych)
  • sprawdź stan techniczny samochodu. Jeżeli samodzielnie nie jesteś w stanie tego ocenić, skorzystaj z usług profesjonalnego rzeczoznawcy lub stacji diagnostycznej
  • jeżeli kupujesz pojazd jako osoba fizyczna przysługuje Ci prawo do rękojmi, czyli do miesiąca od zakupu możliwe jest wykrycie usterek, które dają prawo do odzyskania części kosztów lub zwrotu pojazdu

Jak wygląda sprowadzenie auta?

Samochód można sprowadzić na lawecie lub wynająć do tego celu specjalną firmę. To jednak dość drogie i ma swoje ograniczenia. Najlepszym wyjściem jest samodzielny powrót kupionym samochodem.

Sprawdzenie umowy i dokumentów

Wszelkie ustalenia, które padły podczas rozmowy, trzeba spisać do umowy. Tylko wtedy maja one umocowanie prawne. Umowa najczęściej spisywana jest w języku niemieckim (i wtedy wymaga tłumaczenia) lub w wersji polsko-niemieckiej. Sprzedający powinien poinformować o stanie prawnym auta, czy nie jest obciążone kredytem oraz przekazać kupującemu komplet dokumentów:

  • Fahrzeubrief – dowód własności tzw. Duży Brief
Fahrzeugbrief_Duży_Brief

Fahrzeugbrief_Duży_Brief źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wzory-dowodow-rejestracyjnych

 

  • Fahrzeugschein – dowód rejestracyjny tzw. Mały Brief
Fahrzeugschein_Mały_Brief

Fahrzeugschein_Mały_Brief źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wzory-dowodow-rejestracyjnych

 

  • HU-Hauptuntersuchung – potwierdzenie przeglądu stanu technicznego
  • AU-Abgasuntersuchung – analizę składu spalin
  • książkę serwisową
  • kartę pojazdu (jeśli została wydana)
  • jeśli auto było wcześniej sprowadzane – dowód zakupu za granicą oraz dowód opłacenia wszelkich podatków i ceł

Przed podpisaniem umowy trzeba zwrócić uwagę na jej poszczególne punkty. Jeżeli ktoś występuje w umowie jako przedsiębiorca lub kupuje auto od firmy, nie będzie mieć prawa do rękojmi. Podobnie, jeśli w umowie jest zastrzeżenie, że wszelkie wady pojazdu są nam znane. Po podpisaniu umowy, przekazaniu kluczyków oraz kompletu dokumentów, można przejść do niezbędnych formalności na miejscu.

 

Zakup pojazdu już wyrejestrowanego w Niemczech

Zdecydowaną większość ofert na rynku wtórnym w Niemczech stanowią pojazdy już wyrejestrowane. Powód? W momencie, gdy właściciel decyduje się na sprzedaż pojazdu, to najczęściej go wyrejestrowuje. W ten sposób aktualny właściciel nie ponosi kosztów związanych z ubezpieczeniem czy przeglądami. Jak wygląda procedura zakupu takiego auta?

Jeśli pojazd jest niezarejestrowany lub wymeldowany to powinien posiadać dwa rodzaje dokumentów: “duży brief” i “mały brief“. Powinien być tam stempel o treści „abmeldung”, co oznacza pojazd wyrejestrowany/wymeldowany. Dla takiego pojazdu, jeśli posiada ważny przegląd techniczny, możemy wykupić tablice. Żółte tablice (z ubezpieczeniem do 5 dni) lub czerwone tablice (na okres co najmniej 14 dni) eksportowe. Jeśli interesujących nas samochód nie posiada ważnego przeglądu, to można wykupić tylko tablice żółte – krótkoterminowe.

Do pojazdu, który posiada ważne badanie techniczne, najlepiej wykupić tzw. żółte tablice. Będzie to dużo korzystniejsze cenowo, jeśli planujemy powrót autem na kołach do Polski i rejestrację w ciągu kilku dni. Szczegółowa rozpiska kosztów znajduje się na końcu artykułu.

 

Czy autem z żółtymi tablicami można jechać do Polski?

Tak, jeśli ma ważne badanie techniczne i chcemy go szybko zarejestrować w Polsce (np. kupujemy auto dla siebie). Tablice krótkoterminowe (z niem. “Kurzzeitkennzeichen”) nazywane są potocznie w Polsce tablicami 5-dniowymi. Okres ich ważności może być krótszy, np. 3 lub nawet 1 dniowy. Zazwyczaj jednak termin ich ważności wynosi właśnie 5 dni, licząc od dnia ich wydania. Różnice w koszcie ubezpieczenia są tak małe i wynoszą np. kilka euro, że po prostu nie opłaca się skracać tego okresu.

Teoretycznie żółte tablice rejestracyjne służą tylko do poruszania się wewnątrz Niemiec. Są one po to, aby przeprowadzić jazdę próbną do najbliższej stacji kontroli pojazdu. Tylko jeśli samochód nie ma ważnego przeglądu technicznego. Nie ma jednak problemu z ich uznaniem w pozostałych krajach Unii Europejskiej. Austria, Włochy i Dania mają umowy z Niemcami o wzajemnym honorowaniu tego typu tablic. Poza UE są one również honorowane w Szwajcarii, Bośni, Macedonii, Białorusi, a nawet Iranie.

Warto pamiętać, że w Polsce bez problemu można się na nich poruszać, jednak nie dłużej niż wynosi data ich ważności. Ubezpieczenie obowiązuje tylko do końca dnia wytłoczonego na tablicy.

 

Przegląd obowiązkowy auta z Niemiec przed powrotem do Polski na kołach

Aby samochód wrócił na kołach do Polski, musi mieć aktualne badania techniczne. Pojazd bez takich badań może otrzymać żółte tablice. Uprawniają one jedynie do jazdy do pobliskiego, położonego w tym samym lub sąsiednim powiecie, serwisu celem kontroli lub przeprowadzenia badań technicznych. Jeśli tam je zaliczy, to można wracać nim do kraju. Jeśli nie i wyjdą poważne usterki zagrażające bezpieczeństwu ruchu (tzw. “Gefährliche Mängel”), to takim autem nie możemy już dalej jechać. Jeśli mimo to zdecydujemy się kontynuować jazdę, to grozi nam zatrzymanie dowodu. W bardziej optymistycznej wersji mandat za brak przeglądu technicznego.

W sytuacji stwierdzenia drobnych usterek, które można usunąć (“Geringe Mängel” lub “Erhebliche Mängel”), to należy jechać do warsztatu celem ich zlikwidowania. Nasze tablice nadal uprawniają do poruszania się w niewielkim obrębie. Po usunięciu usterek i powrocie na stację diagnostyczną otrzymujemy ważny przegląd techniczny i możemy wracać autem do Polski.

 

A co jeśli nie mamy meldunku w Niemczech?

Żółte tablice może wtedy dostać osoba z polskim dowodem lub paszportem, ale potrzebna jest przy rejestracji druga osoba z niemieckim, potwierdzonym meldunkiem. Od tej reguły są wyjątki. Przykładowo w Dreźnie można uzyskać żółte tablice na polski dowód. Jeśli kupujemy samochód z tego miasta lub okolic, to niemiecki meldunek nie będzie nam potrzebny.

Żółte tablice w Niemczech są dorabiane w specjalnych punktach przypominających kioski. Często punkty te w postaci budek są położone w pobliżu dużych komisów lub samych urzędów komunikacyjnych. Następnie są one legalizowane w urzędzie, gdzie otrzymuje się tymczasowy dowód rejestracyjny. Wcześniej otrzymywało się różowy dowód, który należało samemu wypisać. Można było zatem kupić tablice np. na 2 dni przed kupnem samochodu. Teraz takiej możliwości już nie ma.

 

Niemieckie tablice rejestracyjne - co się na nich znajduje?

 

Dokumenty potrzebne do otrzymania ważnych tablic krótkoterminowych dla auta z Niemiec

Aby osoba fizyczna otrzymała ważne tablice krótkoterminowe, to powinna złożyć w wydziale komunikacji drogowej (Kfz-Zulassungsstelle / Strassenverkehrsamt) następujące dokumenty oraz informacje:

  • “eVB-Nummer”, czyli elektroniczne potwierdzenie ubezpieczenia pojazdu – umowę można zawrzeć przez internet. Nie trzeba wcześniej wiedzieć jakie auto chcemy w ten sposób ubezpieczyć, taką polisę możemy wykupić wcześniej z okresem ważności np. przez pół roku. W urzędzie wystarczy podać sam numer umowy, a urzędnik sam odnajdzie w systemie nasze dane podpięte pod wykupione ubezpieczenie.
  • Pełnomocnictwo, jeśli w czyimś imieniu występujemy o tablice krótkoterminowe (zazwyczaj nie jest konieczne stosowanie formularzy z urzędów czy też notarialne zawarcie takiego dokumentu).
  • Niemiecki dowód osobisty (posiada dane o zameldowaniu) lub polski dowód osobisty, ewentualnie paszport wraz z zaświadczeniem o zameldowaniu uzyskanym wcześniej z odpowiedniego urzędu miejskiego. Takie zaświadczenie może przedstawić inna osoba, np. pośrednik sprzedający samochód. Niekiedy wystarczy sam polski dowód osobisty, ale urzędnik może też wymagać dodatkowo naszego prawa jazdy. Jest tam adres, natomiast w nowych dowodach, wydawanych od 2019 r. tej informacji już nie ma.

 

Auto z Niemiec: zakup auta zarejestrowanego w Niemczech

W Niemczech na popularnych serwisach ogłoszeniowych (Mobile.de czy Autoscout.de) można natknąć się na ogłoszenia osób prywatnych (“Privatanbieter”). Decydują się one na samodzielną sprzedaż swojego auta (nie przez komis czy innego pośrednika). W tym wypadku możemy trafić na bardzo nietypową w Niemczech sytuację, że auto w dniu jego sprzedaży jest jeszcze zarejestrowane na stałe. Wtedy po zakupie są dwie możliwości:

  1. otrzymamy od sprzedającego komplet dokumentów wraz z aktualną rejestracją i będziemy mogli wracać do domu na “jego tablicach” (tak jak w Polsce)
  2. udajemy się razem ze sprzedającym do wydziału komunikacji, gdzie auto po pierwsze – wyrejestrowujemy, a następnie rejestrujemy tymczasowo na siebie. W tym pierwszym przypadku należy później wymeldować auto z niemieckiej rejestracji, co z pozycji auta już znajdującego się w Polsce może być bardzo trudne. Pojazdu zarejestrowanego w Niemczech w praktyce nie można zarejestrować w Polsce. Pojazd musi być wymeldowany wcześniej w Niemczech. Teoretycznie na gruncie prawa polskiego w ten sposób można zarejestrować pojazd, ale w znaczna część urzędów nie chce się do tego stosować. Tylko w niektórych można oddać niemieckie tablice rejestracyjne, aby urzędnik odesłał je z powrotem do Niemiec. W ostateczności, jeśli otrzymamy decyzję odmowną ze strony polskiego urzędnika, to taką procedurę trzeba załatwiać przez niemiecki konsulat, co jest kosztowne i czasochłonne. Z tego względu niezbyt często ściąga się do Polski auta zarejestrowane na stałe w Niemczech, chociaż jest to możliwe. Można też skorzystać z usług pośrednika.

Wyrejestrowaniem możemy też zająć się samodzielnie, ale musimy to zrobić zaraz po zakupie auta w Niemczech.

 

Wyrejestrowanie auta z Niemiec – procedura krok po kroku

W Niemczech poszczególne urzędy miast i gmin same organizują pracę biur rejestracji pojazdów. Procedury czy wysokość opłat mogą różnić się w poszczególnych landach i to nawet znacznie.

Pojazd zarejestrowany posiada tzw. “duży brief” (odpowiednik polskiej karty pojazdu) i “mały brief”, czyli właściwy dowód rejestracyjny. Do wyrejestrowania trzeba w Urzędzie okazać następujące dokumenty:

  • dowód rejestracyjny pojazdu cz. 1 i cz. 2, czyli “mały” i “duży brief”.
  • opcjonalnie – zaświadczenie o badaniu technicznym (pieczątka wbita w dowód – ważność zawsze do końca podanego miesiąca oraz zaświadczenie ze stacji, np. DEKRA, TUV). Jeśli chcemy wracać na czerwonych lub żółtych tablicach.
  • Jeśli zakupu dokonaliśmy od osoby prywatnej to przy wyrejestrowaniu trzeba jeszcze przedłożyć umowę kupna-sprzedaży zawartą na terenie danego landu.
  • Niemiecki dowód osobisty (posiada dane o zameldowaniu) lub polski dowód osobisty, ewentualnie paszport wraz z zaświadczeniem o zameldowaniu uzyskanym wcześniej z odpowiedniego urzędu miejskiego. (Takie zaświadczenie może przedstawić inna osoba, np. pośrednik sprzedający samochód. Niekiedy wystarczy sam polski dowód osobisty, ale urzędnik może też wymagać dodatkowo naszego prawa jazdy, gdzie jest adres, gdyż w nowych dowodach, wydawanych od 2019 r. tej informacji już nie ma).

 

Informacje praktyczne dot. auta z Niemiec

Ubezpieczenie to nie jedyna sprawa, jaką możemy załatwić zdalnie. W niektórych miastach niemieckich można też złożyć wniosek o tablice tymczasowe przez internet (https://zulassungsstelle.dehttps://www.strassenverkehrsamt.de/kfz-zulassungsstelle)

Najlepiej użyć wyszukiwarki Google i wpisać nazwę miasta + Zullasungstelle, co ułatwi znalezienie godzin i dni otwarcia. W przypadku, gdy kupujemy samochód w sobotę lub w godzinach popołudniowych to możemy dokonać wyrejestrowania w urzędzie w innym landzie, w którym akurat jest czynny urząd.

Policja niemiecka w razie czego ewentualne mandaty wyśle na ten właśnie niemiecki adres. W komisach w dużych miastach można taki niemiecki adres bez problemu załatwić za dodatkową opłatą. Pośrednik może też wyręczyć nas w całej procedurze. W niektórych landach, jak np. w Saksonii czy Bawarii meldunek nie jest konieczny, ale już np. w Berlinie to wymóg. Jeśli meldunek niemiecki nie jest wymagany, to w urzędzie wystarczy nam polski dowód osobisty.

 

Opłaty dotyczące procedur auta z Niemiec

Koszty takie mogą różnić się w zależności do Landu, w którym dokonujemy zakupu auta.

Ceny są zróżnicowane i zależą m.in. od wielkości miasta oraz konkurencji pomiędzy firmami, które zajmują się sprzedażą ubezpieczeń oraz wytłaczaniem tablic. Tzw. kioski wokół wydziałów komunikacji oferują zazwyczaj pakiety (ubezpieczenie + tablice). W Berlinie, gdzie np. cała Jüterboger Straße, można kupić taki pakiet już za 50 EUR (+ 13 EUR w urzędzie za zarejstrowanie auta i wydanie tymczasowego dowodu rejestracyjnego). Im więcej takich kiosków wokół wydziału, tym lepsze ceny. Ich właściciele sami na ulicy naganiają do siebie ludzi wychodzących lub wchodzących do urzędu. W mniejszych miejscowościach, gdzie jest np. tylko jeden taki kiosk i ma tam monopol, cena za pakiet może wynieść nawet sporo ponad 125-130 EUR. Cena może również pójść w górę, jeśli zdecydujemy się rozbić pakiet i kupić ubezpieczenie przez internet (bo jest taniej), a tablice, które trzeba wytłoczyć na miejscu musimy i tak kupić w kiosku. Wtedy przykładowo zamiast 25 EUR za tablice (w pakiecie) będziemy musieli zapłacić 45 EUR za same tablice.

 

Koszty wyrobienia “żółtych tablic”

Przy wyrobieniu “żółtych tablic” trzeba liczyć się z następującymi kosztami. Składają się na nie tablice, ubezpieczenie oraz czynności administracyjne. Koszty podane poniżej kwoty to orientacyjne kwoty:

  • Tablice – 16, 22, 36, a nawet 45 euro.
  • Ubezpieczenie na 5 dni – bezpośrednio w miejscu wydawania tablic – 75 euro, przez internet – 35 euro.
  • Opłata w urzędzie – 13 euro.
  • Badanie techniczne (opcjonalnie) – od 56 euro, dodatkowo od 14 do 26 euro w przypadku konieczności usunięcia usterek, które wyjdą przy pierwszym badaniu.
  • Zielona karta – 5 euro.

Razem: 70-110 euro lub 126-192 euro przy konieczności wykonania badania technicznego.

 

Rodzaje niemieckich tablic tymczasowych

W Polsce oraz w Niemczech można spotkać samochody z kilkoma rodzajami tablic tymczasowych. Osoby zainteresowane zakupem auta z Niemiec mogą się natknąć na trzy rodzaje tablic.

Dwa rodzaje tablic wywozowych (jednorazowego użytku, przypisane do konkretnego auta):

  • “Żółte tablice” tzw. “Kurzzeitkennzeichen” (krótkoterminowe, 1-, 3-, 5 dni) – białe tło, czarne litery, żółty pasek po prawej stronie, od którego wzięła się nazwa “żółte tablice”. Tego typu tablice są najczęściej używane w przypadku importu auta do Polski
  • “Czerwone tablice” tzw. “Zollkennzeichen” (Ausfuhrkennzeichen, 15-, 30 dni, a nawet rok) – białe tło, czarne litery, czerwony pasek z datą ważności po prawej stronie. Używane w przypadku, gdy potrzebujemy dłuższego niż 5 dni okresu ubezpieczenia lub wywozu auta poza UE

Osobna tablica do jazd próbnych (wielokrotnego użytku na różnych pojazdach)

  • Rote Kennzeichen (“Handlerkennzeichen”) – tablice do jazd próbnych, wielokrotnego użytku, przypisane do konkretnego salonu/dealera/handlarza. Wyróżnia je białe tło, czerwone litery i niebieski pasek po lewej stronie.

Uwaga! W Polsce można na drogach spotkać samochody na “żółtych tablicach”, którym skończył się termin ważności. To potencjalnie bardzo niebezpieczna sytuacja, bo taki samochód nie jest ubezpieczony i nie powinien jeździć. Co bardziej kreatywni kierowcy potrafią założyć kupione w internecie tablice kolekcjonerskie, aby zaoszczędzić. Na podstawie takich tablic nie da się zarejestrować auta w Polsce. Dlatego przed zakupem pojazdu z Niemiec koniecznie sprawdźmy legalność tablic i ich termin, jeśli chcemy się na nich poruszać po drodze.

 

Uważaj na “umowę na Niemca”

Tablice to nie jedyny element, na który warto zwrócić uwagę przy kupnie samochodu z Niemiec. Bardzo często samochody wyrejestrowane z Niemiec są sprzedawane w Polsce bez legalnych umów kupna-sprzedaży tzw. “metodą na Niemca”. Więcej w publikacji “Koniec ruletki podczas zakupu aut używanych”. W takiej umowie dane sprzedającego są spisywane z “dużego briefu” (karty pojazdu, gdzie jest podany m.in. ostatni właściciel). Za taki zabieg kupującemu grożą konsekwencje skarbowe i karne z cofnięciem rejestracji pojazdu włącznie. Jego jedynym celem jest obniżenie podatku płaconego przez sprzedawcę działającego w szarej strefie.

 

Jak sprowadzić auto z Niemiec? W czym pomoże autoDNA?

autoDNA to wiodący dostawca raportów historii pojazdów używanych z Europy i USA. Przed zakupem pojazdu, warto sprawdzić jego numer VIN z autoDNA w bazach miliardów rekordów. Dzięki temu można ustrzec się przed czasochłonnym i kosztownym wyjazdem. Wystarczy wpisać 17-znakowy numer VIN na stronie autoDNA i sprawdzić jego historię, aby ustrzec się przed zakupem auta-cytryny.

 

Jak sprowadzić auto z Niemiec - infografika

 

Koniec ruletki podczas zakupu aut używanych – pobierz bezpłatną publikację autoDNA.

Czytaj cykl artykułów stworzonych na podstawie statystyk autoDNA:

  1. TOP 10 modeli z największym ryzykiem szkody całkowitej wg autoDNA
  2. Uszkodzenia aut z USA
  3. Ile można stracić na cofniętym liczniku?
Summary
jak-sprowadzic-auto-z-niemiec-formalnosci
Article Name
jak-sprowadzic-auto-z-niemiec-formalnosci
Description
Część kupujących decyduje się na wyprawę do Niemiec po auto. Jak sprowadzić auto z Niemiec? Jak wyglądają formalności z tym związane?
Author
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *