autoDNA radzi
jak wybrać opony zimowe

Jak wybrać opony zimowe?

Dodano 2 grudnia 2014 przez

Wybór opon zimowych na rynku jest ogromny, a ich ceny bardzo zróżnicowane. Podpowiadamy jak nie wydać za dużo, a jednocześnie pozostać bezpiecznym na drodze.

Podstawowe oznaczenia opon

Przymierzając się do zakupu opon zimowych przede wszystkim powinniśmy sprawdzić podstawowe parametry opisane przez producenta naszego pojazdu. Znajdziemy je w instrukcji obsługi lub w internetowych serwisach, które po wpisaniu modelu samochodu podadzą nam podstawowe dane dotyczące zalecanych opon. Przykładowo, dla Peugeota Partnera 1,6 HDI (55 kW) odpowiednie będą opony 175/65 R14. Co oznacza ten zapis?

  • 175 – szerokość opony w mm
  • 65 – wysokość profilu opony jako procentowy stosunek do szerokości
  • R – typ konstrukcji (w tym wypadku opona radialna)
  • 14 – rozmiar felgi, na którą należy założyć oponę podany w calach.

Teraz wiemy już, jakich opon szukamy. Kierowca naszego przykładowego Peugeota Partnera nie będzie narzekał, bowiem opony o szerokości w przedziale 135-175 mm i rozmiarze felgi w granicach 13-15 cali są dość tanie. Nową, pojedynczą oponę o tych parametrach można nabyć w cenie 150-200 zł, co daje rozsądne 600-800 zł za komplet. Nie wszyscy kierowcy mają jednak tyle szczęścia – przy autach luksusowych, w których często spotkamy opony o szerokości 225 mm i felgach od 17 do 19 cali, koszt jednej sztuki wynieść może nawet ponad 1000 zł. 4 tysiące złotych za komplet nowych opon nie będzie więc w tym segmencie niczym niezwykłym.

Po rozmiarze felgi, na jaki mają być nałożone opony, producenci podają jeszcze indeks nośności (liczba) i prędkości (litera). Co oznaczają? Indeks nośności to maksymalne dopuszczalne obciążenie danej opony przy największej dopuszczalnej dla tej opony prędkości. Mnożąc wartość wynikającą z indeksu nośności przez 4 opony powinniśmy uzyskać wartość wyższą, chociażby nieznacznie, od dopuszczalnej masy całkowitej naszego pojazdu, którą sprawdzić możemy chociażby w dowodzie rejestracyjnym w polu F.1. Indeks prędkości informuje nas natomiast o maksymalnej dopuszczalnej prędkości dla danej opony. Indeks prędkości skorelowany jest przeważnie z klasą samochodu:

  • segmenty A i B – indeks prędkości do T,
  • segment C – indeks prędkości od H w górę,
  • auta luksusowe – indeksy W, Y lub ZR.

Na końcu artykułu przedstawiamy informacje pozwalające “rozkodować” indeksy nośności i prędkości. Dla przykładu podamy tylko, że jeśli na oponie przeczytamy oznaczenia 205/55 R16 91V oznacza to, że indeks nośności wynosi 91, a prędkości V. Maksymalne dopuszczalne obciążenie na jedną oponę wynosi więc 615 kg, a maksymalna dopuszczalna prędkość dla tej opony to 240 km/h.

Nowe czy używane?

Ponieważ zakup opon zimowych jest dużym wydatkiem kierowcy często szukają oszczędności, kupując opony zimowe tylko na jedną oś lub używane. Jest to proszenie się o kłopoty. Pozostawienie na jednej z osi całorocznych lub letnich opon może powodować tracenie przyczepności, a opony używane mogą najzwyczajniej w świecie mieć ukryte wady. Jeżeli jednak nasz stan portfela nie pozwala na nic innego niż zakup używanego ogumienia, sprawdźmy jego stan oraz wiek. Zimowe opony powinny mieć bieżnik o grubości minimalnie 4 mm i być nie starsze niż 5 lat. Wiek opony sprawdzamy szukając ciągu 4 cyfr, np. 1214 oznaczać będzie, że została ona wyprodukowana w 12 tygodniu 2014 roku. Z wiekiem guma zwyczajnie traci swoje właściwości, dlatego zwracajmy na to uwagę.

Informacje na etykietach nowych opon

Przy zakupie nowych opon sporo możemy dowiedzieć się z etykiet. Znaczek z dystrybutorem paliwa informuje nas o wydajności opony pod kątem spalania paliwa. Możemy w tym miejscu spotkać literki od A do G, gdzie A oznacza najbardziej ekonomiczną jazdę. Ikona z deszczową chmurką pozwala stwierdzić jak opona zachowa się na mokrej nawierzchni. Tutaj możemy spotkać literki od A do F. Najkrótszą drogę hamowania będziemy mieć w oponie oznaczonej literą A. Może ona być nawet 18 m krótsza niż przy oponie z literą F (przy prędkości 80 km/h). Kolejna ikona to głośnik, który informuje nas o poziomie hałasu. Jedna kreska to opona najcichsza, trzy – najgłośniejsza. Ostatni parametr jest szczególnie istotny dla osób, które dużo czasu spędzają w trasie.

Jak wybrać odpowiedni bieżnik?

Dla osób jeżdżących bardzo spokojnie i raczej powoli często wystarczający będzie układ symetryczny. Takie opony są wytrzymałe, ale nie zapewniają przesadnie dobrej przyczepności. Dla osób z “cięższą nogą” lepszy będzie bieżnik kierunkowy i taki też rodzaj opon zimowych najczęściej spotkamy na polskich drogach. Opony z bieżnikiem kierunkowym dobrze odprowadzają błoto pośniegowe i wodę. Najbardziej zaawansowane technologicznie są opony z bieżnikiem asymetrycznym, które zapewniają znakomitą przyczepność na zakrętach i dobrze odprowadzają wodę. Bez względu na to, na jaki bieżnik się zdecydujemy pamiętajmy, że zabronione jest posiadanie na jednej osi opon z różnym bieżnikiem, co w praktyce oznacza, że kupując opony na daną oś, zawsze powinniśmy kupować obie.

Jaki przedział cenowy?

Kiedy warto zdecydować się na opony renomowanego producenta? Gdy w zimie będziemy jeździć dużo, czekają nas długie trasy, posiadamy auto o dużej mocy lub jeździmy agresywnie. Przesłanką do zakupu opon klasy premium jest też poruszanie się w trudnym terenie, np. po drogach górskich, szutrowych lub nieodśnieżonych. W zupełności wystarczą nam natomiast opony klasy średniej gdy planujemy poruszać się na przemian po mieście i w trasach, jeździmy w sposób umiarkowany lub posiadamy auto klasy kompaktowej lub średniej. Na zakup opon klasy budżetowej mogą sobie pozwolić osoby, które w zimie jeżdżą mało (poniżej 5 tys. km), przeważnie po mieście i preferują spokojny styl jazdy.

Indeks prędkości czyli dopuszczalna prędkość w km/h:

  • J – 100 km/h,
  • K – 110 km/h,
  • L – 120 km/h,
  • M – 130 km/h,
  • N – 140 km/h,
  • P – 150 km/h,
  • Q – 160 km/h,
  • R – 170 km/h,
  • S – 180 km/h,
  • T – 190 km/h,
  • H – 210 km/h,
  • V – 240 km/h,
  • W – 270 km/h,
  • VR – powyżej 210 km/h,
  • ZR – powyżej 240 km/h.

Indeks nośności czyli dopuszczalne obciążenie na jedną oponę w kg:

  • 62 – 265 kg,
  • 63 – 272 kg,
  • 64 – 280 kg,
  • 65 – 290 kg,
  • 66 – 300 kg,
  • 67 – 307 kg,
  • 68 – 315 kg,
  • 69 – 325 kg,
  • 70 – 335 kg,
  • 71 – 345 kg,
  • 72 – 355 kg,
  • 73 – 365 kg,
  • 74 – 375 kg,
  • 75 – 387 kg,
  • 76 – 400 kg,
  • 77 – 412 kg,
  • 78 – 425 kg,
  • 79 – 437 kg,
  • 80 – 450 kg,
  • 81 – 462 kg,
  • 82 – 475 kg,
  • 83 – 487 kg,
  • 84 – 500 kg,
  • 85 – 515 kg,
  • 86 – 530 kg,
  • 87 – 545 kg,
  • 88 – 560 kg,
  • 89 – 580 kg,
  • 90 – 600 kg,
  • 91 – 615 kg.
Ilość komentarzy: 1

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  1. Hubert152

    Ekstra artykul. Ciesze sie znalazlem te strone. Doceniam prace wlozona w tworzenie bloga i z niecierpliwoscia nowe posty. Pozdrawiam!