Chcę kupić samochód

Jak wykryć cofnięty licznik?

Dodano 4 grudnia 2018 przez

Po czym poznać, że licznik był cofany? Złośliwi twierdzą, że po wieku samochodu. Im starszy egzemplarz, tym mniej kilometrów przejechał w swoim długim życiu. Przynajmniej do takich wniosków można dojść, wertując motoryzacyjne serwisy ogłoszeniowe.

„Cofanie liczników samochodowych, tanio i skutecznie”

Wystarczy dosłownie kilka sekund, żeby znaleźć w internecie wszystko co potrzeba do zredukowania liczby kilometrów na liczniku. Urządzenie do korygowania licznika można kupić już za kilkaset złotych. Sama usługa cofnięcia przebiegu jest dużo tańsza. Można też kupić cały zestaw używanych zegarów do samochodu, ale to zadanie wyłącznie dla tych, którzy lubią bez powodu utrudniać sobie życie.

Dlaczego ludzie cofają liczniki?

Bo sprzedawcy (a mówiąc konkretniej: handlarze) wiedzą, że każdy marzy o samochodzie używanym od wielkiego dzwonu przez flegmatycznego emeryta, który dojeżdżał nim kilkaset metrów tygodniowo do pobliskiego kościoła. Nawet jeśli nie ma w tym nawet pół grama prawdy.

I tak samo, jak łatwiej jest sprzedać produkt za 9,99 zł niż za 10,01 zł, choć różnica wynosi zaledwie dwa grosze, tak samo jak bardziej atrakcyjna jest kobieta 29-letnia od 30-letniej (przynajmniej na papierze), tak samo większym powodzeniem będzie cieszyć się auto mające 195 tysięcy przebiegu niż 205 tysięcy. Powód? Bariera, którą mamy w głowie.

Po czym poznać cofnięty licznik?

Prawda jest taka, że prowadząc śledztwo w sprawie autentyczności przebiegu, musimy w dużej mierze trzeba opierać się na poszlakach. Oto kilka elementów, na które zawsze warto zwrócić uwagę, oglądając używany samochód:

1) Wnętrze

Ze stanem wnętrza pojazdu jest pewien problem. Jeśli wygląda ono na zbyt zużyte – to źle, jeśli jednak na zbyt nowe – to jeszcze gorzej. Zresztą, już sam stopień wytarcia tapicerki fotela kierowcy, może wskazywać na trzy różne sprawy:

  • samochód był używany długo i często
  • samochód był używany przez osobę, która zapomniała kupić pokrowce na siedzenia
  • samochód został wykonany z materiałów słabej jakości

2) Zużycie nakładek na pedałach i rękojeści drążka zmiany biegów

Naszą uwagę powinny zwrócić nakładki na pedały. Stopień zużycia świadczy o liczbie przejechanych kilometrów. Dodatkowo, stopień zużycia pedału sprzęgła – o przewadze tras miejskich nad autostradami w życiorysie auta. Często używany drążek zmiany biegów to również pośredni dowód na duży przebieg.

3) Ostatnia zmiana oleju / paska rozrządu

Niektóre prace mechaników zostawiają ślady, które mogą nam pomóc oszacować faktyczny przebieg samochodu. Mowa o wymianie oleju albo paska rozrządu. Oprócz daty, na karteczce poświadczającej wykonanie zadania, wpisany jest również przebieg pojazdu.

4) Liczba właścicieli

Kolejną podpowiedzią może być, choć nie musi, liczba poprzednich właścicieli auta. Wskazywać może ona na wyjątkową usterkowość wozu albo na to, że auto ma wiele na sumieniu (liczniku) – każda z osób używała go krótko, ale intensywnie.

5) Ślady na liczniku (analogowym)

W przypadku liczników analogowych, ślady ingerencji mogą być widoczne gołym okiem: zadrapania, zużyte śruby mocujące itp.

6) Licznik elektroniczny

Przebieg można ustalić w profesjonalnym warsztacie, podpinając samochód do komputera. Oczywiście pod warunkiem, że nieuczciwy sprzedawca nie dokonał zmian w obu pamięciach zapisujących informacje o kilometrażu.

7) Średni przebieg

Około 20-30 tysięcy kilometrów rocznie – tyle średnio pokonuje samochód użytkowany do „normalnych” celów. Warto jednak pamiętać, że aż 30% Polaków przemierza rocznie swoim samochodem między 10 a 20 tysięcy kilometrów*. Mnożąc te wartości przez wiek auta, otrzymamy wynik, który będzie można porównać ze stanem licznika.

8) Wiek opon

Czy wiek opon, który można odczytać z nich samych, może wskazywać na przebieg auta? Tak, ale będzie bardziej miarodajny w odniesieniu do raczej młodszych roczników.

9) Dane zapisane w podzespołach samochodu

Okazuje się, że licznik licznikiem, ale dla prawdziwego samochodowego detektywa najciekawsze rzeczy ukryte są pod maską. I tak na przykład sterownik pompy hamulcowej zapisuje liczbę hamowań, sterownik poduszek powietrznych – momenty uruchomienia pirotechniki, a sterownik silnika – uzupełniania oleju. Każda z tych informacji może nas przybliżyć do prawdy o historii samego auta oraz o rzeczywistym przebiegu pojazdu.

10) Baza danych autoryzowanego serwisu

Informacje na temat przebiegu można znaleźć zarówno w samej książce serwisowej, jak i w autoryzowanym serwisie. Przynajmniej teoretycznie, ponieważ książki serwisowe można bez problemu… kupić. Również te wypełnione. Cóż, skoro jest na to popyt, to jest i podaż.

Raport historii pojazdu

Ostatnim sposobem, na który warto zwrócić uwagę, ponieważ w znaczący sposób może on podnieść szansę na ustalenie faktycznego kilometrażu samochodu, jest raport VIN. Zawiera on dane na temat przebiegu pojazdów. Więcej informacji na ten temat znaleźć można tutaj.

Podsumowanie

Dobra wiadomość jest taka, że teraz, po przeczytaniu tego artykułu, wiesz już mniej więcej, jak wykryć cofnięty licznik. Niestety, mamy dla ciebie również nieco gorszą informację: oszuści wiedzą, że ty wiesz. I dlatego zrobią wszystko, żeby wyprowadzić cię w pole…

*) Dane IBRIS

Summary
Jak wykryć cofnięty licznik?
Article Name
Jak wykryć cofnięty licznik?
Description
Po czym poznać, że licznik był cofany? Złośliwi twierdzą, że po wieku samochodu. Im starszy egzemplarz, tym mniej kilometrów przejechał w swoim długim życiu. Przynajmniej do takich wniosków można dojść, wertując motoryzacyjne serwisy ogłoszeniowe.
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *