Aktualności

Koniec z zaniżaniem akcyzy przy imporcie aut

Dodano 18 czerwca 2019 przez

Ministerstwo Finansów planuje od stycznia 2020 r. duże zmiany w rozliczaniu podatku akcyzowego od używanych aut z importu. Kupujący takie samochody mają być dzięki temu lepiej chronieni przed nabyciem auta powypadkowego.

Stawka akcyzy od samochodów sprowadzonych z innych krajów Unii Europejskiej wynosi 3,1% ceny nabycia w przypadku pojazdów z silnikiem do 2 litrów lub 18,6% dla aut z większą jednostką. Ta danina ma w teorii służyć jako podatek ekologiczny, ale w praktyce niewiele ma z nią wspólnego. Kilkunastoletni samochód ma bowiem w Polsce taką samą stawkę podatku jak nowe auto, które spełnia najnowsze wymogi emisji spalin.

Po co zatem zmiany w akcyzie? Chodzi o uniemożliwienie zaniżania wartości sprawdzonego auta przez importerów dzięki wprowadzeniu obowiązku wpisywania roku produkcji w dokumencie potwierdzającym zapłatę akcyzy. To w konsekwencji ma uszczelnić system podatkowy i zwiększyć wpływy do budżetu państwa. Dodatkowo końcowy nabywca takiego samochodu ma również poznać faktycznie zapłaconą od niego kwotę akcyzy, co teoretycznie powinno zweryfikować czy np. pojazd był powypadkowy, jeśli wartość podatku będzie rażąco niska.

Zdaniem Ministerstwa Finansów “nabywca używanego samochodu osobowego będzie miał możliwość porównania kwoty akcyzy zapłaconej od sprowadzonego samochodu osobowego do kwoty akcyzy znajdującej się w średniej wartości rynkowej nieuszkodzonego, podobnego pojazdu tej samej marki, tego samego modelu oraz rocznika”. Ponadto sprowadzający auto do Polski ma wpisać czy pojazd był uszkodzony czy też nie, a do tej informacji ma też mieć dostęp osoba, które chce je kupić. Importer będzie mógł jedynie wpisać uszkodzenie na zasadzie tak lub nie, gdyż projektowane zmiany w przepisach nie przewidują żadnego rozróżnienia w tej kwestii. Samochód z np. uszkodzoną przednią szybą będzie więc traktowany tak samo jak np. auto powypadkowe. Taka jednoznaczna informacja może być myląca, bo stopień i charakter uszkodzenia bywa bardzo różny.

Czy zatem z komisów znikną auto “po wszystkich opłatach, gotowe do rejestracji”? Możliwe, że nie będzie się opłacać już sprzedawać tego typu samochodów. Nieuczciwi handlarze prawdopodobnie i tak znajdą luki w przepisach, np. zarejestrują wcześniej samochód na osobę fizyczną. Warto zauważyć, że akcyza samochodowa jest archaicznym podatkiem, który w niezmienionej postaci funkcjonuje od lat 90. Zamiast próbować naprawić ten stary system, warto byłoby rozważyć wprowadzenie zamiast akcyzy podatku ekologicznego np. zależnego od norm emisji spalin sprowadzanych aut bez względu na ich wartość. Wtedy zniknęłaby pokusa oszukiwania na akcyzie samochodowej.

Summary
Koniec z zaniżaniem akcyzy przy imporcie aut
Article Name
Koniec z zaniżaniem akcyzy przy imporcie aut
Description
Ministerstwo Finansów planuje od stycznia 2020 r. duże zmiany w rozliczaniu podatku akcyzowego od używanych aut z importu. Kupujący takie samochody mają być dzięki temu lepiej chronieni przed nabyciem auta powypadkowego.
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *