autoDNA radzi
kontrolki w samochodzie

Kontrolki w samochodzie, czyli co chce Ci powiedzieć Twoje auto?

4 maja 2022

Współczesne samochody wyposażone są w liczne systemy elektroniczne – m.in. takie, które ułatwiają kontrolę i utrzymanie właściwego stanu technicznego pojazdu. Ewentualne nieprawidłowości sygnalizują, wyświetlając ostrzeżenia na desce rozdzielczej. Co oznaczają poszczególne kontrolki w samochodzie?

 

Jak dzielimy kontrolki w samochodzie?

Najłatwiej podzielić kontrolki w samochodzie według funkcji, a co za tym idzie, według kolorów ich podświetlenia.

  • zielone kontrolki i niebieskie kontrolki spełniają funkcję informacyjną – nie świadczą o nieprawidłowościach w pracy silnika lub osprzętu, a jedynie o uruchomionych w danym momencie funkcjach, np. o włączonych światłach mijania lub aktywnym tempomacie.
  • żółte kontrolki oraz pomarańczowe kontrolki to symbole ostrzegawcze – one także nie świadczą jednoznacznie o wystąpieniu awarii, natomiast wskazują podzespoły lub systemy w samochodzie, które należy poddać kontroli.
  • czerwone kontrolki oznaczają istotny problem i konieczność pilnej interwencji – dalsza jazda w obecności czerwonej kontrolki może stanowić zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego, jak i doprowadzić do poważnej awarii (są też wyjątki – jak wtedy, gdy czerwona kontrolka sygnalizuje zaciągnięty hamulec ręczny).

Choć w zależności od producenta oraz wieku samochodu poszczególne oznaczenia mogą się nieco różnić, to kolory symbolizujące rodzaj informacji pozostają uniwersalne. Nie we wszystkich pojazdach występują też wszystkie wymienione tu kontrolki na desce rozdzielczej.

 

Warto również pamiętać o tym, że po uruchomieniu zapłonu większość kontrolek na desce rozdzielczej powinna się zapalić i po uruchomieniu silnika zgasnąć. Jeśli któraś nie gaśnie – lub któraś się nie zapala, choć powinna – może to świadczyć o wymagającym weryfikacji problemie.

 

Co oznaczają niebieskie i zielone kontrolki?

Zielone i niebieskie kontrolki w samochodzie to te, do których widoku każdy kierowca powinien być najbardziej przyzwyczajony – tym bardziej, że kiedy taka kontrolka się świeci, nie oznacza to nic złego. Symbole podświetlane w tych kolorach odzwierciedlają uruchomione w danym momencie funkcje.

Przykładowo ta najbardziej oczywista zielona kontrolka z wizerunkiem strzałki informuje o włączonym kierunkowskazie. Jeśli kontrolki obu kierunkowskazów migają jednocześnie – są włączone światła awaryjne.

Pozostałe niebieskie i zielone kontrolki to m.in.:

  • sygnalizacja zapalonych świateł pozycyjnych, świateł mijania i świateł przeciwmgielnych (kolor zielony) lub świateł drogowych (kolor niebieski),
  • informacja o aktywowanym tempomacie lub ograniczniku prędkości,
  • kontrolka poduszki powietrznej,
  • informacja, że włączony jest asystent pokonywania wzniesień.
  • informacja, że działa system wspomagania parkowania

Lista i opis kontrolek – zielonych i niebieskich – uzależnione są od modelu samochodu i zainstalowanych w nim funkcji. Z tego powodu mogą istotnie się różnić – nie tylko w zależności od producenta, ale nawet wyposażenia konkretnego egzemplarza. Jedno natomiast jest pewne – żadna kontrolka silnika, której należałoby się poważnie obawiać, NIE zaświeci się na zielono i niebiesko. Do celów ostrzegawczych służą żółte i pomarańczowe kontrolki, a dopiero czerwone kontrolki oznaczają niezwłoczną konieczność zatrzymania.

zielone kontrolki na desce rozdzielczej

 

Co oznaczają żółte i pomarańczowe kontrolki na desce rozdzielczej?

Żółta kontrolka lub pomarańczowa kontrolka nie powinny wywoływać przerażenia. Najczęściej są to kontrolki ostrzegające o tym, że jakąś rzecz należy wziąć pod uwagę, choć nie musi ona oznaczać nic złego – jak lampka sygnalizująca, że włączone jest ogrzewanie tylnej szyby.

Analogicznie pojawienie się charakterystycznej żółtej kontrolki z wizerunkiem dystrybutora. Oznacza ona rezerwę paliwa i zaproszenie na stację, by napełnić bak. Po tankowaniu może zaświecić się inna lampka – sygnalizująca niewłaściwie zamknięty wlew paliwa. W takim przypadku również nie sposób mówić o jakimkolwiek problemie – tylko o konieczności „domknięcia klapki”.

 

Żółte i pomarańczowe kontrolki w samochodzie – nie ma powodu do paniki

Spójrzmy na inne przykłady, jeśli chodzi o żółte kontrolki, które można uznać za „relatywnie niegroźne”:

  • żółta kontrolka z symbolem żarówki – oznacza problem z oświetleniem zewnętrznym samochodu, np. przepaloną żarówkę świateł pozycyjnych bądź oświetlenia tablicy rozdzielczej,
  • sygnalizacja niskiego stanu płynu do spryskiwacza – właściciele starszych samochodów niewyposażonych w czujnik o konieczności dolania płynu dowiadują się najczęściej po fakcie, gdy ten już się skończy,
  • niski poziom ciśnienia w oponach – należy sprawdzić ciśnienie i w razie potrzeby dopompować koła.

 

Pomarańczowe i żółte lampki – potrzebna pilna uwaga

Do żółtych i pomarańczowych lampek zalicza się też:

  • kontrolka ABS (układu zapobiegającego blokowaniu kół przy hamowaniu, zapalenie się lampki może świadczyć o awarii systemu ABS),
  • kontrolka ESP (układu stabilizacji toru jazdy),
  • kontrolka EPC (to kolejna z kontrolek w samochodzie, które mogą zapalić się na żółto. Symbolizuje potencjalny problem z układem elektrycznym w samochodzie).

Nie są to oczywiście wszystkie żółte i pomarańczowe oznaczenia, jakie mogą wystąpić na desce rozdzielczej. Na widok takiej kontrolki w samochodzie sprawdź przede wszystkim, czego dotyczy – być może okaże się, że sytuacja wcale nie jest poważna, a kontrolki informacyjno-ostrzegawcze można będzie potraktować jako sugestię, by zająć się jakimś problemem – np. wymienić przepaloną żarówkę.

 

 

Czy czerwone kontrolki to coś złego?

Czerwone kontrolki zaliczają się do tych kontrolek w samochodzie, których nie wolno zignorować. Nie każda oznacza automatycznie, że nastąpiła awaria silnika, niemniej jednak wszystkie wymagają podjęcia jak najszybszej interwencji.

Za przykład niech posłuży „światełko z wykrzyknikiem”. Może z niego wynikać zarówno awaria układu hamulcowego, jak i… zaciągnięty hamulec ręczny. W pierwszym przypadku konieczna będzie wizyta w serwisie. W drugim – wystarczy drobny ruch ręką. Jeśli to nie pomoże, warto sprawdzić, czy przyczyną nie jest zbyt niski poziom płynu hamulcowego.

 

czerwone kontrolki na desce rozdzielczej

Kontrolki silnika – temperatura płynu chłodniczego, ciśnienie oleju

Niestety nie zawsze problem „rozwiązuje się sam”. Kontrolka temperatury cieczy chłodzącej informuje o ryzyku przegrzania silnika. Zbyt wysoka temperatura płynu chłodzącego może wynikać z różnych przyczyn – m.in. zbyt niskiego stanu płynu w układzie, nieszczelności, niesprawności poszczególnych elementów.

Kolejna na liście jest kontrolka oleju silnikowego – charakterystyczna „lampa Alladyna” sugeruje za niski poziom oleju silnikowego bądź niskie ciśnienie oleju.

 

Akumulator czy alternator – kontrolki zwiastujące problemy z prądem

Kontrolka akumulatora informuje zazwyczaj o zbyt niskim poziomie ładowania. Niekoniecznie natomiast ikonka akumulatora musi oznaczać problem z samym akumulatorem.

Za zbyt niskie napięcie ładowania bardzo często odpowiada wadliwy alternator (niedostateczne ładowanie doprowadzi zaś do tego, że po kilkunastu-kilkudziesięciu kilometrach jazdy w samochodzie zabraknie prądu).

 

Nie ignoruj – kontrolka awarii poduszki powietrznej

Włączona kontrolka awarii poduszki powietrznej to rzecz, którą trzeba jak najszybciej zweryfikować. Problem może okazać się trywialny (jak w przypadku niechcący rozpiętej „kostki”, w niektórych samochodach umieszczonej pod fotelem), ale też i bardziej poważny. Nie warto ryzykować.

 

Czerwone kontrolki w samochodzie – układ hamulcowy, układ wspomagania

Kontrolka układu hamulcowego – z kołem oraz trzema kreskami po jednej i drugiej stronie – informuje o zużyciu klocków hamulcowych (bądź o uszkodzeniu czujnika nadzorującego grubość okładzin).

Kontrolka przedstawiająca kierownicę – najczęściej z wykrzyknikiem obok niej –sygnalizuje usterkę w układzie wspomagania. Winowajcą może być niski poziom płynu hydraulicznego, co można sprawdzić samemu, zaglądając pod maskę. Jeśli ten jest w porządku, problemu trzeba będzie poszukać gdzie indziej – i prawdopodobnie nie obejdzie się bez interwencji mechanika.

Ciekawy przypadek stanowi tzw. kontrolka uzupełniająca – umieszczana w relatywnie nowych samochodach, symbolizowana np. trójkątem z wykrzyknikiem. Aby sprawdzić, co oznacza w danej sytuacji, trzeba zwykle zajrzeć do menu komputera pokładowego.

 

Co należy zrobić jak zaświeci się kontrolka „check engine”?

 

Żółta kontrolka check engine niejednemu spędziła sen z powiek, aczkolwiek są i tacy, którzy nauczyli się już z nią całkiem nieźle żyć. Choć przesadne panikowanie nigdy nie jest wskazane, to identyczną rzecz należałoby powiedzieć o uporczywym ignorowaniu objawów. Zapalona kontrolka silnika informuje o tym, że tzw. układ samodiagnozujący w samochodzie napotkał błąd.

Na ile jest to zwiastun poważnej awarii, czy mowa o błędzie incydentalnym czy stałym – tego na podstawie samej kontrolki w samochodzie ustalić nie sposób. Znaleźć odpowiedź pomoże natomiast diagnostyka, czyli tzw. podpięcie komputera (niekoniecznie trzeba w tym celu udawać się do mechanika – podstawowe błędy odczytać można za pomocą odpowiedniego interfejsu i aplikacji w smartfonie).

 

Check engine w trasie – co robić?

Czy można zareagować samemu, np. wówczas gdy w następstwie check engine samochód przejdzie w tryb awaryjny (ograniczający prędkość maksymalną czy limitujący obroty silnika)? Tak. Istnieje kilka sposobów, które mogą doraźnie pomóc.

Jeżeli podczas jazdy zaświeciła się kontrolka check engine, natomiast praca silnika nie uległa zmianie, nie ma powodu do zdenerwowania. Przyczyną takiej sytuacji może być choćby nieprawidłowa wartość zarejestrowana przez sondę lambda. Warto więc zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i wyłączyć silnik.

Jeśli po ponownym odpaleniu – po upływie pewnego czasu – kontrolka zgasła, można uznać, że doraźna „naprawa” odniosła sukces. Jeśli wciąż świeci, można pokusić się o odłączenie akumulatora na kilkanaście minut… ale nie jest to metoda zalecana.

Niezależnie od wszystkiego warto pamiętać, że kontrolki w samochodzie na desce rozdzielczej zazwyczaj nie zapalają się bez powodu.

Faktycznie niekiedy zdarza się, że sprawa jest błaha – a winowajcą okazuje się delikatne zawilgocenie któregoś z czujników albo gorszej jakości paliwo. Każdą sytuację warto jednak zweryfikować – odczytać zapisane w systemie błędy i ustalić, z czego wynikają.

Często odpowiednio wczesna reakcja pozwala uniknąć pogłębienia problemu, a co za tym idzie wysokich kosztów naprawy. Nie od dzisiaj wiadomo wszak, że lepiej zapobiegać niż leczyć. W przypadku samochodów jest dokładnie tak samo.

Summary
Kontrolki w samochodzie, czyli co chce Ci powiedzieć auto?
Article Name
Kontrolki w samochodzie, czyli co chce Ci powiedzieć auto?
Description
Ewentualne nieprawidłowości są sygnalizowane poprzez wyświetlanie ostrzeżenia na desce rozdzielczej. Co oznaczają poszczególne kontrolki w samochodzie?
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.