autoDNA sprawdza
Likwidacja szkody - nowy cykl tekstów autoDNA.pl

Likwidacja szkody w aucie a rynek samochodów używanych

Dodano 17 sierpnia 2020 przez

Jak wygląda likwidacja szkody w aucie na tle rynku w Polsce? Przede wszystkim wiele osób niepotrzebnie boi się samochodu po naprawie. Udokumentowany rachunek za naprawę pokazuje, że środki z ubezpieczenia zostały faktycznie użyte do naprawy według określonych standardów.

Co roku w Polsce z samego tylko obowiązkowego OC likwidowanych jest ponad 1,2 mln szkód w zdarzeniach z udziałem pojazdów lądowych. Statystyka ta obejmuje różnego rodzaju zdarzenia, gdyż definicja szkody jest bardzo szeroka. Obejmuje ona zniszczenie lub utratę samochodu oraz jego wyposażenia – standardowego i dodatkowego, np. przewożonego przez kierowcę czy pasażera w wyniku zdarzenia drogowego, czyli stłuczki lub kolizji. Szkoda może też wystąpić w wyniku działania osób trzecich (np. zarysowanie lakieru, przebicie opony na parkingu) lub działania sił natury (np. gradobicie, zalanie auta w wyniku powodzi).

Likwidacja szkody w aucie – 2 warianty

Przy likwidacji różnego rodzaju szkód ubezpieczyciele stosują dwa warianty – bezgotówkowy oraz kosztorysowy. Ten pierwszy polega na wstawieniu auta do warsztatu. Może być to ASO lub niezależny, partnerski zakład naprawy samochodów. W przypadku drugiego wariantu ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie właścicielowi pojazdu według kosztorysu. Dopiero wtedy ten we własnym zakresie naprawia swoje auto. Jeśli wyda mniej, to różnica zostaje w jego kieszeni, ale równie dobrze może poruszać się dalej uszkodzonym pojazdem.

Na pierwszy rzut oka takie rozwiązanie wydaje się korzystniejsze, jednak często prowadzi do szukania oszczędności. Pół biedy, jeśli w efekcie dochodzi do zastosowania używanych części. Dużo gorzej, jeśli do naprawy posłużą komponenty, które w ogóle nie powinny być już w użyciu. Mowa tutaj o częściach wcześniej uszkodzonych i naprawionych np. przez zgrzewanie plastiku albo pochodzących z nielegalnych źródeł. Do tego dochodzi szukanie najtańszej robocizny, co może oznaczać likwidację szkody w nieautoryzowanych warsztatach działających w szarej strefie. Bez faktur czy rachunków trudno prześledzić, czy i w jakim stopniu pieniądze uzyskane z ubezpieczenia faktycznie zostały przeznaczone na naprawę auta. Dodatkowo stosowana przez ubezpieczycieli amortyzacja powoduje, że bezgotówkowy wariant jest znacznie bardziej korzystny przy starszych autach. Kosztorys pozwola w takim przypadku na zakup jedynie części używanych, a forma bezgotówkowa to duża szansa na zastosowanie nowych części.

Naprawa kosztorysowa czy bezgotówkowa?

Kosztorysowe naprawy dla osób szukających samochodów używanych mogą być prawdziwą zmorą. Powód?,Bez zachowania odpowiednich standardów takie auta nie są często pełnowartościowe. Warsztaty oficjalnie współpracujące z towarzystwami ubezpieczeniowymi to gwarancja napraw dokonanych w odpowiedni sposób. Likwidacja szkody według procedur i przy wykorzystaniu nowych części w zasadzie przywraca samochód do stanu sprzed wypadku. Niektóre części w używanym aucie mogą być nawet fabrycznie nowe. Dotyczy to chociażby napraw z wymianą uszkodzonych reflektorów.

To odwrotnie niż w przypadku napraw wykonywanych przez warsztaty działające w szarej strefie. Nie dają one żadnej gwarancji, a ich niewłaściwe przeprowadzenie może uszkodzić inne elementy auta,  powiązane z wymienianymi. Dodatkowo w nowych samochodach nieudokumentowana naprawa może skutkować przerwaniem fabrycznej gwarancji.

To wszystko sprawia, że wysoki, udokumentowany rachunek za naprawę, nie powinien odstraszać. Wręcz przeciwnie. Pokazuje, że środki z ubezpieczenia zostały faktycznie użyte do naprawy według określonych standardów z zachowaniem staranności. Likwidacją szkód zajmują się wyspecjalizowane firmy, które ściśle współpracują z ubezpieczycielami.

Rocznie w skali globalnej obsługujemy ponad 4 miliony szkód spraw, współpracując z firmami ubezpieczeniowymi, brokerami ubezpieczeniowymi, jak i również leasingami czy bezpośrednio z flotami leasingowymi oraz wynajmującymi floty. Naszymi partnerami są również warsztaty naprawcze, producenci i dystrybutorzy części samochodowych oraz materiałów lakierniczych, a także klienci indywidualni. Fachowo zlikwidowana szkoda komunikacyjna nie powoduje spadku walorów użytkowych auta, bo naprawa polega na przywróceniu jego stanu sprzed wypadku – podkreśla Grzegorz Czekiel, Członek Zarządu Innovation Group Poland.

Summary
Likwidacja szkody w aucie a rynek samochodów używanych
Article Name
Likwidacja szkody w aucie a rynek samochodów używanych
Description
Jak wygląda likwidacja szkody w aucie na tle rynku w Polsce? Przede wszystkim wiele osób niepotrzebnie boi się samochodu po naprawie. Tymczasem udokumentowany rachunek za naprawę pokazuje, że środki z ubezpieczenia zostały faktycznie użyte do naprawy według określonych standardów.
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *