Aktualności

Masz stare auto? Niedługo możesz zapłacić więcej za wjazd do centrum miasta.

Dodano 22 marca 2018 przez

Rząd przyjął przepisy dotyczące opłat za wjazd do tzw. strefy czystego transportu. To już drugie podejście do tego tematu. Kto wjedzie i za ile do centrum miasta?

Już w lipcu miasta mają dostać możliwość powoływania tzw. stref czystego transportu, do których wjazd dla większości zarejestrowanych w Polsce pojazdów będzie płatny. Pomysł wprowadzenia opłat za wjazd do stref pojawił się po raz pierwszy w grudniu 2017 r. i miały wynieść one maksymalnie 30 zł za możliwość wjechania do centrum miasta autem, które nie jest ekologiczne, np. samochodem z silnikiem spalinowym. W toku prac nad przepisami w Sejmie zdecydowano się jednak na wykreślenie tej opłaty. Teraz pojawiła się nowa stawka – 2,5 zł za godzinę aż do maksymalnej dobowej opłaty 25 zł. Automatycznie będą z niej zwolnieni wyłącznie właściciele samochodów elektrycznych oraz na gaz ziemny (CNG lub LNG).

Co ciekawe, samorządy mogą dowolnie poszerzyć katalog pojazdów zwolnionych z opłat, więc teoretycznie mogą do strefy wpuścić nawet auta z silnikami spalinowymi. Założeniem powołania jej do życia jest jednak ograniczenie ruchu samochodowego, co ma poprawić jakość powietrza w niektórych miastach. Najprawdopodobniej zatem opłaty będą zależały od norm emisji spalin i najstarsze auta, np. z silnikami Diesla, będą obłożone najwyższą stawką.

Z dużych miast Kraków już zapowiedział, że przeprowadzi konsultacje społeczne odnośnie kształtu strefy po tym, jak tylko odpowiednie przepisy wejdą w życie, co ma nastąpić już w lipcu. Wpływy do kasy samorządu ze stref czystego transportu mają służyć m.in. do zakupu autobusów zeroemisyjnych. Im więcej samochodów będzie zatem do niej wjeżdżać, tym więcej środków będzie dostępnych, aby sfinansować ekologiczny transport miejski.

Czy dodatkowe opłaty ograniczą ruch samochodów w centrach miast?

Samorządy od wielu lat apelują, jeśli nie o całkowite uwolnienie, to przynajmniej o aktualizację opłat pobieranych za parkowanie w centrach miast w ramach funkcjonujących od wielu lat stref płatnego parkowania. Stawka za parkowanie w nich od kilkunastu lat jest ustalona na maksymalnym poziomie 3 zł za godzinę, co powoduje, że trudno ograniczyć liczbę aut wjeżdżających do centrum. Trudno też zdyscyplinować kierowców, którzy nie chcą płacić.

Przykładowo w Warszawie kara za brak opłaty za parkowanie to jedynie 50 zł, z za jazdę bez ważnego biletu aż 266 zł. Wraz z pojawieniem się stref czystego transportu, które będzie można wytyczać chociażby w obrębie już funkcjonujących stref płatnego parkowania, opłata za pierwszą godzinę będzie mogła wzrosnąć do 5,5 zł. To nadal relatywnie niedużo, jednak jest to krok w kierunku ograniczenia ruchu samochodów. Tym bardziej, że za złamanie przepisów i wjazd do strefy pojazdem nieuprawnionym do tego (np. z silnikiem spalinowym) mandat ma wynieść nawet do 500 zł, czyli 10 razy więcej niż obecnie grozi kara za brak opłaty w strefie płatnego parkowania.

Summary
Masz stare auto? Niedługo możesz zapłacić więcej za wjazd do centrum miasta.
Article Name
Masz stare auto? Niedługo możesz zapłacić więcej za wjazd do centrum miasta.
Description
Rząd przyjął przepisy dotyczące opłat za wjazd do tzw. strefy czystego transportu. To już drugie podejście do tego tematu. Kto wjedzie i za ile do centrum miasta?
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *