Aktualności

Najdziwniejsze auto w historii motoryzacji – 7 propozycji

Dodano 1 marca 2018 przez

Wybrać najdziwniejsze auto w historii motoryzacji jest trudno. Przez kilkadziesiąt lat intensywnego rozwoju tej branży, kolejne marki dostarczały nam bowiem licznych propozycji do tego zestawienia. Wybraliśmy więc 7 aut, obok których naprawdę nie mogliśmy przejść obojętnie.

1. Amphicar

Nazwa Amphicar, właściwie Amphicar Model 770, od razu przywołuje skojarzenia z amfibią, a więc pojazdem wojskowym przeznaczonym do poruszania się po wodzie i na lądzie. I słusznie! Amphicar był jedną z najpopularniejszych w historii motoryzacji tzw. cywilnych amfibii. Sprzedano go bowiem aż 4 tys. sztuk, począwszy od roku 1961, kiedy to trafił na rynek, głównie amerykański.

Co kryło się pod maską? 1,1 litrowy silnik o mocy 43 KM. Amphicar mógł jeździć z prędkością 110 km/h i pływać w tempie 7 węzłów. Określany przez wielu jako najdziwniejsze auto na świecie, Amphicar występował w kilku filmach i serialach, m.in. „Inspector Clouseau” oraz „Rewolwer i melonik”. Amphicar zrobił więc karierę w branży filmowej, gorzej niestety było na rynku motoryzacyjnym. Sprawdziło się powiedzenie, że gdy coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Amphicar nie funkcjonował bowiem zbyt dobrze jako łódź. Był wolny i pojawiały się problemy z odpompowaniem nadmiaru wody. Jako auto niestety też nie był rewelacyjny.

2. Peel Trident

Dwuosobowe, zgrabne auto ze spalaniem na poziomie 2,5 litra na 100 km. Brzmi nieźle, prawda? Konstruktorom Peel Trident też tak się wydawało. W Peel Trident zdecydowanie przesadzono jednak z awangardą. Auto miało 3 koła, malutki silnik 0,5 litra o mocy 6,5 KM oraz dach, a w zasadzie kopułę, z pleksiglasu. Nadawał on pojazdowi kosmicznego wyglądu. Niestety sprawiał, że podróżującym nim osobom było piekielnie gorąco. Nic dziwnego, że produkcji zaprzestano szybko, zaledwie po roku, w 1965. Peel Trident zapisał się jednak na kartach motoryzacji jako stały laureat plebiscytów na najdziwniejsze auto świata.

3. Jaguar XK-E V12 Series III

Ten Jaguar to dowód na to, że nawet luksusowe marki potrafią wyprodukować prawdziwego potworka. Samochód ten był zły pod bardzo wieloma względami. Przednia oś została przesadnie dociążona 12-cylindrowym silnikiem o pojemności 5,3 litra. Negatywnie odbiło się to na właściwościach jezdnych i osiągach tego sportowego w założeniach pojazdu.

Auto nie grzeszyło także urodą. Szczególnie szpeciły je wystające, gumowe zderzaki. Może nie jest to najdziwniejsze auto na świecie, ale przedziwne jest to, że w Jaguarze na żadnym etapie przygotowania do produkcji nikt nie zdobył się na powiedzenie, że król jest kompletnie nagi! Cóż, widocznie „różowe lata 70-te” zaszumiały w głowie projektantom i inżynierom.

4. Mosler Consulier GTP

Często wyobrażamy sobie, co by było, gdyby wziąć wnętrze z Volvo, karoserię z Mercedesa i silnik od BMW. Czyż nie byłoby wspaniale? Otóż nie! Przekonał się o tym Warren Mosler, ekscentryczny finansista, który podobną wizję wcielił w życie. Z połączenia podzespołów Chryslera, silnika General Motors i elementów z Forda, zbudował model Mosler Consulier GPT. Za klapę auta największą winę ponosi wygląd zarówno zewnętrzny i wewnętrzny. Na pocieszenie konstruktorowi pozostało to, że samochód dobrze radził sobie w wyścigach.

5. Plymouth Prowler

Myli się ten, kto powie, że najdziwniejsze auto na świecie mogli stworzyć tylko inżynierowie i designerzy w zamierzchłych czasach lat 60-tych czy 70-tych. Także najnowsza historia motoryzacji obfituje w różnego rodzaju „perełki”. Jedną z nich jest Plymouth Prowler, produkowany w latach 1997-2002. Marka Plymouth chciała zaoferować klientom awangardowy sportowy pojazd. Zamiast tego zaproponowała dziwaczny wygląd, kiepski silnik i słabo działającą skrzynię biegów. Nie brzmi to zachęcająco, prawda?

6. Fiat Multipla

Zamykajcie garaże, bo inaczej ktoś podrzuci wam Multiplę – głosi popularny w mediach społecznościowych żart. Chociaż auto od strony mechanicznej i praktycznej zawsze było oceniane dobrze, to drogę do sukcesu zablokował mu wygląd. Wg. magazynu Time, który opublikował listę 50 najgorszych samochodów wszechczasów, Multipla była najgorszym autem z tych, które trafiły na rynek w 1998 roku. Każdy potworek znajdzie jednak swoich adoratorów, nie inaczej jest też z Multiplą. Bez względu na to, czy ten pojazd podoba wam się, czy nie, na pewno przyznacie, że jest to być może najdziwniejsze auto na świecie.

7. SsangYong Rodius

Jeżeli marka SsangYong chce dołączyć do KIA i Hyundai’a, jako poważny południowo-koreański producent pojazdów, to nie tędy droga. Ssangyong Rodius wygląda jakby wiózł w bagażniku jakieś auto klasy A lub B, które się w tym bagażniku nie mieści, więc wystaje. Gdy dodamy do tego kiepskie zawieszenie i słaby układ kierowniczy, otrzymujemy przepis na klapę po koreańsku. Za to miejsce w plebiscytach na najdziwniejsze auto świata, SsangYong ma już zaklepane chyba na zawsze.

Summary
Najdziwniejsze auto w historii motoryzacji - 7 propozycji
Article Name
Najdziwniejsze auto w historii motoryzacji - 7 propozycji
Description
Wybrać najdziwniejsze auto w historii motoryzacji jest trudno. Przez kilkadziesiąt lat intensywnego rozwoju tej branży, kolejne marki dostarczały nam bowiem licznych propozycji do tego zestawienia. Wybraliśmy więc 7 aut, obok których naprawdę nie mogliśmy przejść obojętnie.
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  1. kondziu

    Ale sie uśmiałem z tej galerii, fakt te auta przeszły do historii na szczęście w przypadku rodiusa projektanci zrobili pewien progres i najnowsza wersja jest całkiem przyjemna dla oka 🙂