Aktualności

Normy Euro a silniki stosowane w europejskich samochodach

Dodano 9 lutego 2018 przez

Normy emisji spalin są obecne w przemyśle motoryzacyjnym od lat 70. i zostały usystematyzowane na poziomie europejskim w latach 90. ubiegłego wieku. W 1992 r. pojawiła się norma Euro 1, która wymusiła stosowanie katalizatorów spalin. Kolejno wprowadzane normy Euro w latach 2000. – 4,5 i 6 – spowodowały pojawienie się filtrów cząstek stałych oraz zbiorników z płynem AdBlue w silnikach Diesla. Zgodnie z najnowszą normą Euro 6.2 docelowo wszystkie nowe auta z silnikami benzynowymi będą musiały mieć filtr sadzy (GPF), czyli odpowiednik DPF-a w jednostkach wysokoprężnych.

Ograniczenia związane z normą Euro 6.2

Najnowsza norma Euro 6.2 ma zacząć obowiązuje dla wszystkich nowo homologowanych aut jeszcze w tym roku. Jej wprowadzenie oznacza, że w samochodach z silnikami konwencjonalnymi będzie trzeba zastosować dodatkowe filtry oprócz znanych z diesli filtrów DPF, m.in. aby spełnić wymagania dotyczące redukcji tlenków azotów. W przypadku silników benzynowych, producenci będą musieli od września 2018 r. stosować filtry sadzy (GPF) w swoich autach. Na razie zdecydowana większość nowych modeli była homologowana przed wejściem normy Euro 6.2 i tego typu dopuszczenia do ruchu na terenie UE będą nadal ważne po wrześniu 2018 r., jednak w miarę upływu czasu filtr GPF będzie stawał się powszechny. Podobnie było w przypadku DPF-ów, kiedy to niektóre modele (np. Ford Mondeo) były dostępne bez tego filtra nawet do 2010 r. Wprowadzenie normy Euro 6.2 oznacza, że samochody z silnikami konwencjonalnymi będą droższe o kilka tysięcy złotych.

Jednym z głównych parametrów emisyjności pojazdów jest emisja dwutlenku węgla (CO2). Europejskie normy emisyjności tego gazu należą do najsurowszych na świecie. Po 2020 r. parametr ten dla producentów będzie wynosił maksymalnie średnio jedynie 95 g/100 km na 1 wyprodukowane auta. Za pojazdy, które nie spełnią tych wymogów, a zostaną wprowadzone na rynek europejski, producenci będą musieli płacić idące w setki milionów euro kary.

Downsizing

Stałe obniżanie poziomu emisji CO2 doprowadziło do wycofywania w Europie z oferty silników o dużych pojemnościach. Jednostki V8 czy V6 poza segmentem premium praktycznie już nie występują, gdyż emisyjność CO2 jest pochodną zużycia paliwa. W przypadku silników o dużej pojemności spalanie „na papierze”, czyli w cyklu badań laboratoryjnych stosowanych przy sprawdzaniu zgodności z normami w Europie, jest relatywnie wysokie. Odwrotna sytuacja ma miejsce w przypadku silników o mniejszych pojemnościach, ale z doładowaniem.

To dlatego w ostatnich latach benzynowe silniki wolnossące o pojemnościach do 2 litrów zostały zastąpione przez bardziej wysilone jednostki doładowane z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Dzisiaj można znaleźć w ofercie modele z silnikami nawet poniżej 1 litra o parametrach podobnych jak wcześniej np. wolnossące jednostki 1.6. Ta sytuacja doprowadziła do zmniejszenia pojemności silników dostępnych na rynku, czyli zjawiska znanego jako downsizing. Trend ten w mniejszym stopniu dotknął silników wysokoprężnych, które za to otrzymały obowiązkowe filtry cząstek stałych do redukcji bardzo niebezpiecznych dla zdrowia cząstek stałych (PM) oraz zbiornik AdBlue wraz z systemem oczyszczania spalin, co ogranicza emisję tlenków azotu (NOx).

Real Driving Test

Afera Volkswagena z fałszowanie norm emisji pokazała wyraźnie, że przeprowadzane w warunkach laboratoryjnych testy nie są miarodajne. Nie chodzi nawet tylko o emisję szkodliwych substancji. Podawane przez producentów zużycie paliwa niejednokrotnie okazywało się zaniżone wobec wyników uzyskiwanych podczas codziennej eksploatacji. W związku z tym Unia Europejska od 1 września 2017 r. wprowadziła nowy cykl testów RDE (Real Driving Test), które mają uzupełnić badania o część zrobioną w warunkach drogowych.

Summary
Normy Euro a silniki stosowane w europejskich samochodach
Article Name
Normy Euro a silniki stosowane w europejskich samochodach
Description
Normy emisji spalin są obecne w przemyśle motoryzacyjnym od lat 70. i zostały usystematyzowane na poziomie europejskim w latach 90. ubiegłego wieku. W 1992 r. pojawiła się norma Euro 1, która wymusiła stosowanie katalizatorów spalin.
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *