Aktualności

Obowiązkowe systemy bezpieczeństwa w aucie

Dodano 4 lipca 2018 przez

Nie wszyscy wiedzą, że Unia Europejska od dawna posiada listę, na którą wciągane są obowiązkowe systemy bezpieczeństwa w aucie. Jeżeli producent samochodu nie spełni umieszczonych na niej wymagań, pojazd nie otrzyma homologacji i nie będzie mógł być sprzedawany w UE. Co więcej, lista ta jest stale poszerzana. Kolejne punkty dopisano do niej z początkiem kwietnia 2018.

Obowiązkowe systemy bezpieczeństwa w aucie do kwietnia 2018

Kontrola trakcji, system ABS, czujniki ciśnienia powietrza w oponach – to obowiązkowe systemy bezpieczeństwa w aucie, których Unia wymagała od producentów samochodów do końca marca 2018. Czemu służą te systemy? Kontrola trakcji zapobiega przede wszystkim poślizgowi kół podczas przyspieszania. ABS (po niemiecku Antiblockiersystem, po angielsku Anti-Lock Braking System) zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania. Działania czujnika ciśnienia powietrza tłumaczyć nie trzeba.

Obowiązkowe systemy bezpieczeństwa w aucie od kwietnia 2018

Już w 2014 unijni urzędnicy podjęli decyzję, że wraz z początkiem kwietnia 2018 w samochodach sprzedawanych na terenie UE ma być obligatoryjnie zamontowany system eCall. Na czym polega jego działanie?

W razie wypadku eCall automatycznie przekazuje służbom ratowniczym najważniejsze informacje – precyzyjną lokalizację zdarzenia, model, markę i VIN pojazdu, rodzaj paliwa stosowanego w pojeździe, a także dane nt. liczby pasażerów, które znajdywały się w pojeździe podczas zdarzenia.

System eCall będzie także umożliwiał kierowcy bądź pasażerom samodzielny kontakt ze służbami ratowniczymi. Tego typu połączenia będą oczywiście bezpłatne. Podobnie jak korzystanie z przycisku umożliwiającego kontakt z numerem 112. Od kwietnia 2018 taki przycisk musi się bowiem znajdować w każdym nowym aucie sprzedawanym w UE.

Zdaniem unijnych ekspertów dzięki systemowi eCall służby ratunkowe reagują na wypadki nawet o połowę szybciej, niż w sytuacji, gdy w zdarzeniu drogowym biorą udział auta pozbawione tego modułu. Eksperci wyliczają, że istnieje realna szansa, aby dzięki eCall uratować nawet 2,5 tys. osób na terenie całej UE każdego roku.

Kontrowersje wokół eCall

Wydawać by się mogło, że obowiązkowe systemy bezpieczeństwa w aucie nie budzą żadnych kontrowersji. Każdy kierowca teoretycznie powinien przyklasnąć działaniom unijnych urzędników, którzy starają się poszerzać ich listę. Okazuje się jednak, że budzi to dość spore kontrowersje.

Pierwszy zarzut pod adresem systemu eCall jest taki, że daje on możliwość ustalenia precyzyjnej lokalizacji pojazdu. W związku z tym, że nie można będzie go wyłączyć, właściciel samochodu traci w dużej mierze prawo do prywatności. Część osób obawia się także, że dane dot. lokalizacji auta z systemu eCall mogą być wykorzystywane przez złodziei.

Kolejny zarzut pod adresem eCall, a w zasadzie idei stworzenia listy, na której umieszczane są obowiązkowe systemy bezpieczeństwa w aucie, dotyczy pieniędzy. Ostatecznie za każdy element dodatkowego wyposażenia zapłaci bowiem klient. Firmy motoryzacyjne mogą nam zamontować dowolny „gadżet”, jeżeli tylko mamy na to fundusze. Co innego jednak, gdy jest to dobrowolna umowa, a co innego gdy jest to przymus narzucony przepisami. Szacuje się, że obecność systemu eCall w pojeździe zwiększa koszt produkcji samochodu o 100 euro. Niby nie jest to przesadnie dużo, ale pamiętajmy, że UE nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa, jeżeli chodzi o obowiązkowe systemy bezpieczeństwa w aucie.

Kiedy kolejne obowiązkowe systemy bezpieczeństwa w aucie?

Unijni urzędnicy chcieliby, aby w niedalekiej przyszłości producenci samochód montowali w pojazdach systemy zapobiegania kolizjom. Pierwszy z nich to asystent pasa ruchu, który ostrzega kierowcę, gdy bez włączenia kierunkowskazu zbliża się do granicy pasa ruchu. Drugi to ogranicznik prędkości, który wykrywałby znaki drogowe i uniemożliwiał jazdę ze zbyt dużą szybkością.

Nie trudno się domyślić, że szczególnie ten drugi budzi potężne kontrowersje. Dużo zależy oczywiście od tego, czy unijni decydenci pozwolą na to, by kierowca mógł system wyłączać. Póki co nie podjęto w tej sprawie żadnych decyzji. Wydaje się więc, że systemy te jako obowiązkowe pojawić się mogą najwcześniej za 5 lat. W przypadku wprowadzanych od kwietnia 2018 rozwiązań, UE dała producentom 4 lata na przygotowania.

Pomimo tego, że nie ma jeszcze decyzji kiedy i jakie dokładnie obowiązkowe systemy bezpieczeństwa w aucie zostaną wprowadzone, producenci aut już teraz zachęcani są do ich seryjnego montowania. Ich obecność na pokładzie pojazdu będzie bowiem brana pod uwagę w kryteriach testów zderzeniowych. Jak wiadomo, każdy producent samochodów chce w takim teście wypaść jak najlepiej.

Summary
Obowiązkowe systemy bezpieczeństwa w aucie
Article Name
Obowiązkowe systemy bezpieczeństwa w aucie
Description
Nie wszyscy wiedzą, że Unia Europejska od dawna posiada listę, na którą wciągane są obowiązkowe systemy bezpieczeństwa w aucie. Jeżeli producent samochodu nie spełni umieszczonych na niej wymagań, pojazd nie otrzyma homologacji i nie będzie mógł być sprzedawany w UE.
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *