Aktualności

Pierwsze rejestracje samochodów używanych (w 2018 roku): jakie samochody sprowadzamy do Polski?

Dodano 20 listopada 2018 przez

Czy w branży motoryzacyjnej obowiązuje ta sama zasada, którą przedstawił inżynier Mamoń w filmie „Rejs”, że lubimy tylko te piosenki, które znamy? Okazuje się, że w dużej mierze tak. Wystarczy nawet pobieżna lektura statystyk dotyczących importu samochodów, by dojść do zaskakujących (?) wniosków.

Garść statystyk: marki najczęściej sprowadzanych samochodów

Zanim jednak przejdziemy do wniosków, rzućmy okiem na kilka statystyk. Oto pierwsze rejestracje samochodów używanych (za okres styczeń-październik 2018) według marek pojazdów:

1) Volkswagen

2) Opel

3) Audi

4) Ford

5) BMW

Dla porównania, pierwsze rejestracje samochodów używanych za okres styczeń-październik 2017. Jak można zauważyć, prezentują się… nad wyraz podobnie:

1) Volkswagen

2) Opel

3) Audi

4) Ford

5) BMW

I jeszcze pierwsza piątka marek najchętniej sprowadzanych do Polski w 2015 roku:

1) Volkswagen

2) Opel

3) Audi

4) Ford

5) Renault

Komentarz wydaje się zbędny.

Statystyki: najczęściej sprowadzane modele samochodów

Przejdźmy dalej. Zobaczmy, jak przekłada się to na zainteresowanie Polaków konkretnymi modelami. Oto wyniki z pierwszych dwóch miesięcy 2018 roku:

1) Audi A4

2) Volkswagen Golf

3) Opel Astra

4) Volkswagen Passat

5) BMW 3

6) Audi A3

7) Ford Focus

8) Opel Corsa

9) Audi A6

10) Renault Scenic

Dla porównania, najczęściej przywożonymi samochodami z zagranicy w 2015 roku były:

1) Audi A4

2) Volkswagen Golf

3) Volkswagen Passat

4) Opel Astra

5) BMW 3

6) Renault Scenic

7) Ford Focus

8) Audi A3

9) Opel Zafira

10) Audi A6

Skąd Polacy najczęściej sprowadzają samochody (i dlaczego z Niemiec)?

Czas na wnioski. Zdecydowana większość samochodów od lat sprowadzana jest właśnie od naszego sąsiada. Dlaczego akurat stamtąd?

1) Powód pierwszy: do Niemiec mamy najbliżej.

2) Powód drugi: samochody użytkowane w Niemczech, są lepiej serwisowane. To, co Polacy kwitują często wzruszeniem ramion, dla Niemca jest wystarczającym powodem, by wybrać się do mechanika (i naprawić usterkę, używając do tego raczej oryginalnych części niż zamienników).

3) Po trzecie, mimo wszystko (choć powoli się to zmienia), Niemcy jeżdżą po lepszych drogach. Ich samochody są więc mniej zużyte, przynajmniej biorąc pod uwagę elementy układu zawieszenia.

4) I wreszcie po czwarte, choć to nie ostatni powód, auta z tamtego rynku są lepiej, bardziej bogato wyposażone.

Dlaczego jeszcze wybieramy niemieckie marki samochodów?

Co jeszcze może stać za popularnością marek zza naszej zachodniej granicy?

5) Renoma niemieckich samochodów. Prawda jest taka, że niemieccy producenci bardzo długo pracowali na swoją markę. Wystarczy wspomnieć jakość takich modeli jak VW Garbus, Mercedes „beczka”, Audi 80 czy legendarny już VW Golf drugiej generacji. Samochody te (i inne produkowane w Niemczech) były dla wielu Polaków swoistym punktem odniesienia.

6) Wierność marce. Wyżej wymienione samochody były często pierwszym zetknięciem się z zachodnią motoryzacją. Ci, którzy (zgodnie z psychologicznym prawem pierwszych połączeń) byli zadowoleni z tego związku, w przyszłości zachowywali wierność wobec swojej pierwszej zagranicznej marki. Nawiasem mówiąc, według badań przeprowadzonych w 2018 roku przez L’Observatorie Cetelem de l’Automobile, 65% Polaków jest lojalna wobec używanej przez siebie marki samochodu.

7) Media motoryzacyjne. Pewną, acz trudną do zmierzenia rolę w decyzjach zakupowych Polaków mogą odgrywać media, a konkretnie prasa motoryzacyjna. Tak się składa, że najczęściej czytane tytuły wydawane są przez: Wydawnictwo Bauer, Ringier Axel Springier Polska i Motor-Presse Polska. Czasopisma te w mniej lub bardziej subtelny sposób promują marki niemieckie.

Jakie samochody kupują Niemcy?

A może przyczyna tego stanu rzeczy tkwi w tym, które modele wybierają sami Niemcy?

Oto statystyki najczęściej rejestrowanych aut w tym kraju (dane za okres od stycznia do maja 2018 roku):

1) Volkswagen Golf

2) Volkswagen Tiguan

3) Volkswagen Passat

4) Volkswagen Polo

5) Ford Focus

6) Audi A4

7) Skoda Octavia

8) Mercedes Klasy C

9) Volkswagen Touran

10) Audi A3

Dla porównania, bestsellerami w 2016 roku w Niemczech były:

1) Volkswagen Golf

2) Volkswagen Passat

3) Volkswagen Polo

4) Mercedes klasy C

5) Opel Astra

6) Volkswagen Tiguan

7) Audi A4

8) Skoda Octwvia

9) Audi A3

10) Opel Corsa

I jeszcze połowa 2013 roku: tutaj dla odmiany pierwszy był Volkswagen Golf, a daleko za nim, ale oczywiście na drugim miejscu, Volkswagen Passat.

Pytanie: czy w grę wchodzi tutaj przywiązanie do rodzimych marek, czy patriotyzm gospodarczy, który każe wspierać tę gałąź niemieckiego przemysłu? Pewnie jedno i drugie. Tak czy inaczej, wyniki takie pokazują, że już sama liczba ofert samochodów niemieckich na tamtejszym rynku może mieć znaczne przełożenie na wyniki rejestracji akurat takich modeli aut w Polsce.

Podsumowanie

Wnioski są jednoznaczne. Parafrazując słynne powiedzenie Gary’ego Linekera o piłce nożnej, import samochodów używanych do Polski to taka gra, w której biorą udział marki z całego świata, a na końcu, w wydziałach komunikacji i tak „wygrywają Niemcy”.

Źródła statystyk: Samar, PZPM, Niemiecki Urząd Statystyczny KBA

Summary
Pierwsze rejestracje samochodów używanych (w 2018 roku): jakie samochody sprowadzamy do Polski?
Article Name
Pierwsze rejestracje samochodów używanych (w 2018 roku): jakie samochody sprowadzamy do Polski?
Description
Czy w branży motoryzacyjnej obowiązuje ta sama zasada, którą przedstawił inżynier Mamoń w filmie „Rejs”, że lubimy tylko te piosenki, które znamy? Okazuje się, że w dużej mierze tak. Wystarczy nawet pobieżna lektura statystyk dotyczących importu samochodów, by dojść do zaskakujących (?) wniosków.
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *