Aktualności

Pierwszy krok do 1 mln aut elektrycznych w Polsce

Dodano 8 lutego 2018 przez

Przywileje dla właścicieli aut elektrycznych oraz możliwość tworzenia przez miasta stref, do których nie będą miały prawa wjazdu samochody spalinowe – to najważniejsze zmiany, które wprowadza wchodząca w życie pod koniec lutego Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

 

Prezydent podpisał w tym tygodniu Ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać już od końca lutego. Oznacza to, że za kilka tygodni właściciele aut elektrycznych zyskają szereg przywilejów, w tym możliwość jazdy po buspasach oraz darmowe parkowanie w wyznaczonych przez miasta strefach płatnego parkowania.

Dodatkowo miasta będą mogły też wyznaczać tzw. strefy czystego transportu. W toku prac nad ustawą wykreślono z niej zapis dający samorządom możliwość pobierania do 30 zł opłaty za wjazd do niej od właścicieli pojazdów nie spełniających wymogi. Katalog pojazdów, które mogą wjechać do strefy – poza pojazdami uprzywilejowanymi czy rządowymi – jest dość krótki. Są to auta elektryczne (zarówno bateryjne, jak i na wodór) oraz zasilane CNG. Nie ma w niej pojazdów hybrydowych typu plug-in oraz „klasycznych” hybryd bez możliwości doładowania z zewnętrznego źródła. Samorządy mogą jednak rozszerzyć katalog pojazdów, które będą mogły wjechać do strefy. Pozostałe auta (np. z silnikami spalinowymi) nie będą mogły do strefy wjechać, a za nieprzestrzeganie zakazu i wjazd do strefy przez pojazd nieuprawniony będzie grozić mandat nawet do 500 zł. Nie wiadomo jeszcze, czy te specjalne strefy faktycznie powstaną i w jakich miastach. Możliwe, że ze względu na zbliżające się jesienią tego roku wybory samorządowe, nie będzie to na razie zbyt popularne rozwiązanie.

Nowa ustawa zwalnia też z akcyzy samochody elektryczne oraz hybrydy z modułem plug-in (czyli z możliwością doładowania z zewnętrznego źródła energii), jednak nie wiadomo jeszcze kiedy dokładnie ta zmiana wejdzie w życie. Rząd na wszelki wypadek zdecydował się na tzw. notyfikację tej części ustawy, a więc złożył zapytanie do Komisji Europejskiej, czy przypadkiem tego typu zachęty finansowe nie stanowią niedozwolonej pomocy publicznej. Teoretycznie jest to możliwe, gdyż tak skierowana pomoc może być uznana za promującą określoną grupę producentów. W końcu nie wszystkie koncerny posiadają w swojej ofercie auta w 100% elektryczne. Zamieszanie z akcyzą postanowili wykorzystać marketingowo niektórzy producenci i elektryczny Nissan Leaf już teraz jest tańszy o wartość akcyzy (3,1%). W trakcie prac nad ustawą krytykowano brak limitów na zwolnienie z akcyzy. Teoretycznie nawet modele marek premium z modułem plug-in (np. Volvo czy Porsche) będzie się kwalifikować do pełnego zwolnienia z akcyzy, co da oszczędność od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Mimo nowej ustawy o elektromobilności nic nie wskazuje na to, aby ambitny plan 1 mln aut elektrycznych w Polsce do 2025 r. był realny. Brakuje nie tylko wyraźnych zachęt finansowych (sama akcyza to zdecydowanie za mało), ale również szerokiej sieci dostępnych ładowarek. Do 2020 r. ma ich powstać 6400 i wtedy jest szansa na skokowy wzrost popularności aut elektrycznych.

Summary
Pierwszy krok do 1 mln aut elektrycznych w Polsce
Article Name
Pierwszy krok do 1 mln aut elektrycznych w Polsce
Description
Przywileje dla właścicieli aut elektrycznych oraz możliwość tworzenia przez miasta stref, do których nie będą miały prawa wjazdu samochody spalinowe – to najważniejsze zmiany, które wprowadza wchodząca w życie pod koniec lutego Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *