Aktualności

Podsumowanie rynku nowych i używanych aut w 2017 r. i prognozy na 2018 r.

Dodano 2 marca 2018 przez

Blisko 500 tys. nowych aut, wobec ponad 869 tys. starszych aut używanych – tak wyglądał ubiegły rok na rynku samochodowym. A jak będzie w 2018 r.?

W całym 2017 roku zarejestrowano 486,4 nowe samochody osobowe, co stanowi wzrost aż o 16,9% w porównaniu do 2016 r. Słabnie popularność aut z silnikami wysokoprężnymi – zarejestrowano ich 135,2 tys. (wzrost o blisko 3% r/r), zaś ich udział w rynku spadł poniżej 30% malejąc do 27,8% z 31,6% w 2016 r. Szybko rośnie za to liczba klientów wybierających modele z napędem hybrydowym, których było w zeszłym roku 16,9 tys., co oznacza wzrost aż o 68% w ujęciu rocznym. Marginesem rynku są na razie pojazdy elektryczne oraz hybrydy typu plug-in (z możliwością doładowania z zewnętrznego źródła), których zarejestrowano jedynie 1068 sztuk (o 88% więcej niż w 2016 r., co jest efektem niskiej bazy).

W tym roku te tendencje najprawdopodobniej się utrzymają. O ile jeszcze klienci flotowi (stanowią ok. 70% rynku nowych aut) będą nadal zainteresowani autami z silnikami Diesla, to już nabywcy indywidualni (30% rynku) będą bardziej przychylnie patrzeć na modele benzynowe i hybrydowe. Te ostatnie mają duże szanse rosnąć kosztem sprzedaży modeli z jednostkami wysokoprężnymi. Rosnąca gospodarka i optymizm wśród konsumentów to czynniki, które sprawią, że w tym roku sprzedaż nowych aut ma szansę przekroczyć 500 tys. sztuk.

Co ciekawe, o ile jeszcze kilka lat temu na 1 nowe auto przypadało ponad 2-2,5 samochodu używanego z importu, o tyle w 2017 r. proporcje te spadły poniżej tego poziomu. Na 486,4 tys. nowych aut z salonów przypadało już „tylko” 869,4 tys. sprowadzonych do Polski samochodów używanych. Aż 90,2% z nich, czyli 784,3 tys., miało ponad 4 lata, a jedynie 85 tys. było w wieku do 4 lat.

Jak będzie w tym roku? W styczniu 2018 r. import wyniósł 71,4 tys., co oznacza wzrost o aż o 18,4% w stosunku do stycznia 2017. Mocny początek roku pokazuje, że w 2018 r. możliwe jest przekroczenie poziomu nawet 1 mln używanych aut. Struktura wiekowa powinna być podobna jak w ubiegłym roku z ok. 10% udziałem aut najmłodszych (do 4 lat), ponad 50% importem pojazdów w wieku 10 lat i starszych i pozostałymi 30% samochodów w wieku 5-10 lat.

Od lat nie zmieniają się preferencje, jeśli chodzi o ten segment rynku, co potwierdzają wyniki z początku tego roku. W styczniu br. średni wiek samochodu z importu wyniósł 11 lat i 5 miesięcy. Aż 42% spośród nich stanowiły auta niemieckie, a dopiero później francuskie (17%) i japońskie (14%). Diesle nadal mocno się trzymają – w styczniu stanowiły 42,6% wszystkich sprowadzonych do Polski pojazdów. W najbliższych miesiącach ten odsetek może się zwiększyć. Głównym źródłem samochodów z importu są dla nas Niemcy, gdzie kolejne miasta wprowadzają ograniczenia dla ruchu dla samochodów wyposażonych w silniki Diesla. Niewykluczone, że używane auta z silnikami wysokoprężnymi zarejestrowane w Niemczech będą na tyle nieatrakcyjne dla ich właścicieli, że szybko trafią na nasz rynek. W Polsce nie ma bowiem na razie tego typu ograniczeń, a wprowadzone niedawno w ustawie o elektromobilności strefy czystego transportu nie mają większych szans, aby funkcjonować inaczej niż tylko na papierze.

 

Summary
Podsumowanie rynku nowych i używanych aut w 2017 r. i prognozy na 2018 r.
Article Name
Podsumowanie rynku nowych i używanych aut w 2017 r. i prognozy na 2018 r.
Description
Blisko 500 tys. nowych aut, wobec ponad 869 tys. starszych aut używanych – tak wyglądał ubiegły rok na rynku samochodowym. A jak będzie w 2018 r.?
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *