autoDNA sprawdza
Rodzaje silników samochodowych

Rodzaje silników samochodowych: benzyna, hybryda, Diesel czy LPG? Wady, zalety, koszty

Dodano 12 czerwca 2015 przez

Aktualizacja: 07.07.2021r.

W praktyce mamy cztery rodzaje silników samochodowych – Diesel (silnik wysokoprężny), silnik benzynowy, instalację gazową oraz hybrydę. Każdy z tych wariantów ma swoje wady i zalety. Gdy przymierzamy się do zmiany samochodu jedną z kluczowych decyzji, jest wybór któregoś z nich.

 

Silniki wysokoprężne

Założeniem stworzenia silników wysokoprężnych od początku było zmniejszenie kosztów eksploatacji w porównaniu do silników benzynowych.

Zalety Diesla

  • mniejsze spalanie niż w silnikach benzynowych – skutkuje to oszczędnościami w wydatkach na paliwo i większym zasięgiem pojazdu,
  • bezobsługowość – awarie silników Diesla są rzadkie. Medal ten ma jednak drugą stronę – gdy już pojawią się usterki to koszt ich usunięcia jest dużo wyższy, niż w przypadku problemów z silnikiem benzynowym. Dotyczy to szczególnie typowych dla nowoczesnych Diesli bolączek – wtryskiwaczy, turbosprężarki, filtra cząstek stałych czy koła dwumasowego;
  • większa elastyczność – samochody z silnikiem Diesla będą łatwiejsze w używaniu dla osób mniej obeznanych z obsługą skrzyni biegów.

 

Wady Diesla

  • mniejsza trwałość niż silników benzynowych – duża trwałość jednostek wysokoprężnych to już niestety tylko legenda, która ma swoje korzenie w czasach, gdy były to silniki wolnossące. Wtedy faktycznie mogły one pokonywać nawet milion kilometrów. Współczesne silniki wysokoprężne mają jednak ze swoimi trwałymi prekursorami niewiele wspólnego – wyposażone są m.in. w turbosprężarki, skomplikowane systemy wtrysków, filtry cząstek stałych czy koła dwumasowe, a więc elementy które psują się stosunkowo szybko;
  • droższe w zakupie – ze względu na prawdopodobne oszczędności związane z niskim spalaniem oraz cały czas powszechne przekonanie o solidności, zarówno na rynku pierwotnym jak i wtórnym, auto z silnikiem Diesla będzie droższe od tego samego modelu z „benzyniakiem”.

W praktyce na samochód z silnikiem Diesla decydują się osoby, które jeżdżą dużo i raczej w trasach. Pokonując regularnie znaczne odległości oszczędzamy bowiem na paliwie, co rekompensuje nam wyższy koszt zakupu i drogie naprawy. Silniki Diesla są natomiast niewskazane dla osób, które jeżdżą mało i po mieście.

 

Silniki benzynowe

Większość zalet i wad jednostek benzynowych będzie w dużej mierze opozycją do tych samych charakterystyk Diesli.

 

Zalety silników benzynowych

  • niższa cena zakupu – to samo auto z silnikiem diesla lub napędem hybrydowym będzie droższe,
  • niższe koszty napraw – usuwanie usterek w silnikach benzynowych będzie z reguły tańsze niż w dieslach,
  • prestiż – samochody na benzynę uznawane są w niektórych kręgach za bardziej prestiżowe niż „klekoty”, jak pogardliwie nazywane są jednostki wysokoprężne,
  • możliwość zamontowania instalacji gazowej – w samochodzie napędzanym benzyną bardzo często możemy założyć instalację LPG przez co znacznie obniżymy koszty jazdy.

 

Wady silników benzynowych

  • wyższe koszty eksploatacji – silniki benzynowe palą więcej niż Diesle,
  • krótsza żywotność silnika.

Na samochody z silnikami benzynowi zdecydują się najchętniej osoby, które jeżdżą zbyt mało by opłacało się inwestować w instalację LPG czy ten sam model z silnikiem wysokoprężnym. Auto na benzynę będzie więc często wybierane jako drugie auto w rodzinie, które służy jedynie do krótkich dojazdów do pracy czy na zakupy.

 

Instalacja LPG

Wiele osób traktuje instalację LPG jako szansę na zniwelowanie najważniejszej przewagi, jaką mają jednostki wysokoprężne nad silnikami benzynowymi, tj. kosztów eksploatacji. Nic dziwnego, LPG jest przeciętnie o połowę tańsze niż benzyna. Nie jest to jednak rozwiązanie pozbawione wad.

 

Zalety instalacji LPG

  • LPG nie wpływa na korozję stali,
  • w porównaniu do innych silników, powoduje mniejszą emisje spalin,
  • gaz jest znacznie tańszy od benzyny czy Diesla, niekiedy nawet o połowę,
  • odpowiedni dla osób, które pokonują bardzo dużo kilometrów,
  • możliwość zasilania alternatywnego.

 

Wady instalacji LPG

  • konieczność istotnej ingerencji w budowę auta, chyba że auto posiada fabrycznie zamontowaną instalację gazową,
  • utrata miejsca – zbiornik na gaz zajmie sporo miejsca w bagażniku. By zminimalizować ten przykry skutek posiadania butli na LPG, kierowcy często decydują się na jej montaż w miejscu przeznaczonym na koło zapasowe;
  • częstsze i dłuższe wizyty na stacji benzynowej – tankowanie LPG trwa dłużej niż benzyny, w dodatku niekiedy wymogi bezpieczeństwa powodują, że czynność tę wykonać za nas musi pracownik stacji. Poza tym gaz kończyć się nam będzie stosunkowo szybko ze względu na niewielką pojemność zbiornika,
  • utrata mocy – silnik benzynowy napędzany gazem będzie miał moc o kilka procent niższą od wyjściowej,
  • ograniczenia w dostępie do infrastruktury – autem z LPG nie powinniśmy wjeżdżać np. na parkingi podziemne,
  • problem z dostępnością paliwa za granicą – LPG jest bardzo popularny w Polsce, w innych krajach jest z tym już dużo gorzej. Stacji, na której zatankujemy zbiornik możemy szukać dość długo. Jeżeli więc planujemy liczne zagraniczne podróże, instalacja gazowa nie jest najlepszym rozwiązaniem.

Decydując się na montaż nowoczesnej instalacji LPG musimy przekalkulować, czy i w jakim horyzoncie czasowym inwestycja ta nam się opłaci. Jej koszt wyniesie najczęściej grubo ponad 2 tysiące złotych. Minie zatem sporo czasu, zanim taka kwota zwróci nam się w kosztach paliwa. Pamiętajmy także, że dodatkowa instalacja będzie wymagać przeglądów i napraw, co zwiększy koszty użytkowania pojazdu.

Samochód z instalacją gazową będzie więc odpowiednim rozwiązaniem dla osób, które jeżdżą dużą i jednocześnie godzą się na utratę miejsca w bagażniku i częste wizyty na stacjach benzynowych. Do tego modelu najlepiej pasują kierowcy, jeżdżący sporo na krótkich dystansach.

 

Samochody hybrydowe

W ostatnim czasie samochody z napędem hybrydowym, stały się co raz bardziej popularne wśród producentów aut. Jest to ciekawa alternatywa dla tradycyjnej benzyny, Diesla czy LPG.

 

Zalety posiadania hybrydy:

  • niższe średnie zużycie paliwa,
  • jazda na silniku elektrycznym, pozwala obniżyć opłaty parkingowe, akcyzę czy koszty eksploatacyjne,
  • odzyskiwanie energii podczas hamowania – pozwala doładować akumulatory,
  • komfort podczas jazdy miejskiej,
  • płynne przyspieszanie,
  • brak konieczności robienia częstszych przeglądów.

 

Wady posiadania hybrydy:

  • podczas długich dystansów czy jazdy po autostradzie, zużycie paliwa porównywalne do zwykłych silników spalinowych,
  • dosyć nieprzyjemny dźwięk skrzyni CVT,
  • w przypadku hybrydy plug-in, konieczny dostęp do gniazdka lub stacji ładującej w celu naładowania akumulatorów,
  • w wielu modelach jest mniejszy bagażnik.

Podsumowując rozważania nt. zalet i wad Diesli, silników benzynowych, instalacji LPG oraz hybryd, należałoby stwierdzić, że głównymi czynnikami, które determinują wybór sposobu napędzania naszego kolejnego pojazdu, są: ilość przejeżdżanych rocznie kilometrów i długość pojedynczych podróży. Jeżeli w ciągu roku jeździmy niewiele, najlepszy będzie silnik benzynowy. Gdy kilometrów robimy dużo, ale raczej na krótkich dystansach, wtedy warto rozważyć instalację LPG. Dla osób pokonujących rocznie bardzo duże odległości w długich trasach najwłaściwsze będą Diesle. Natomiast dla tych, którzy najwięcej poruszają się po mieście, nie pokonując długich tras, najlepszym rozwiązaniem będzie samochód z napędem hybrydowym.

 

Podsumowanie

Skrupulatnie analizując czy najlepszym paliwem dla nas będzie olej napędowy, benzyna, LPG czy hybryda pamiętajmy, że wiele zależy od modelu pojazdu jaki chcemy kupić i dostępnych dla niego jednostek napędowych. Czasem wybór pomiędzy Dieslem a benzyną jest iluzoryczny np. z powodu niezbyt udanych silników jednego bądź drugiego typu, w interesującym nas modelu. Lepiej będzie wtedy nabyć auto z innym rodzajem paliwa, ale którego jednostka napędowa nie będzie nam sprawiała problemów. Jeżeli zdecydujemy się na gaz, to miejmy w pamięci, że niektórych silników benzynowych nie da się „zagazować” w ogóle, a inne bardzo źle znoszą tę operację i w niedługim czasie oszczędności w wydatkach na paliwie zanieść będziemy musieli z nawiązką do warsztatu, z powodu konieczności przeprowadzenia remontu silnika.

Summary
Rodzaje silników samochodowych. Który lepszy?
Article Name
Rodzaje silników samochodowych. Który lepszy?
Description
W praktyce mamy cztery rodzaje silników samochodowych. Gdy przymierzamy się do zmiany samochodu jedną z kluczowych decyzji, jest wybór któregoś z nich.
Author
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  1. Paweł

    Przeczytałem wiele artykułów na temat diesel vs benzyna, ale w końcu doczekałem się zwięzłej i konkretnej odpowiedzi. Podziękowania dla redaktora.

  2. polacyhehe

    Typowy janusz wąsacz i tak będzie dalej twierdził, że diesle nie mają wad, nawet jeżeli miałby to być samochód na dojazd do pracy 10km w jedną stronę, to i tak tylko diesel. xD