autoDNA sprawdza
salon samochodowy

W salonach samochodowych niezły jak na pandemię ruch, ale cały rok na dużym minusie

Dodano 17 grudnia 2020 przez

Mimo powrotu większości restrykcji rynek nowych aut w listopadzie był w niezłej kondycji. Strat z wiosny już jednak nie odrobi, bo od początku roku sprzedaż w salonach spadła aż o ¼.

Klienci kupują coraz mniej aut z silnikami Diesla kosztem napędów alternatywnych, głównie hybrydowych. Jak to wygląda w salonach samochodowych? Przyjrzeliśmy się raportowi Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego za listopad 2020 r

Dealerzy w salonach samochodowych odliczają dni do końca grudnia i z obawami patrzą na 2021. Dla większości z nich ten rok będzie stracony, a jeśli przyszły będzie równie słaby, to część wpadnie w poważne tarapaty finansowe. Powód? Słaba sprzedaż nowych samochodów. W listopadzie tego roku rejestracje aut spadły jedynie o 6,3% (mniej o 3,2 tys. sztuk) w porównaniu do listopada 2019 r., ale był to efekt większej liczby dni roboczych. Po uwzględnieniu tej różnicy rynek w poprzednim miesiącu faktycznie spadł o 10,9% w ujęciu rocznym. 

Jak wynika z ostatnich danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego od początku roku do końca listopada w Polsce zarejestrowano łącznie 428,5 tys. nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych do 3,5t. Oznacza to zmniejszenie się popytu na nowe samochody aż 24,2%, czyli o 136,8 tys. mniej samochodów niż wyjechało w tym samym okresie 2019 r. 

 

Hybrydy doganiają diesle

Ciekawie w tym roku kształtuje się struktura sprzedanych samochodów, jeśli chodzi o rodzaj silnika. Napędy alternatywne w tym roku stanowią aż 17,9% rynku, w tym “klasyczne hybrydy” to aż 14,1% (ponad 53 tys. szt.), a pozostałe 3,7% to LPG (2%), hybrydy typu plug-in (0,9%) oraz auta elektryczne (0,8%). Diesel stanowi już jedynie 18,8% (70,9 tys. sztuk), a jeszcze rok temu co 5. nowe auto miało pod maską silnik wysokoprężny. Dominującą pozycję mają samochody z silnikami benzynowymi, które stanowią aż 63,3% rynku, co daje 238,6 tys. Sztuk, ale ich pozycja słabnie – rok temu udział ten wynosił 70,7%.  

auta elektryczne

struktura wg rodzaju paliwa

Bogatego kryzys nie dotyczy

Od początku roku zarejestrowano łącznie 376,8 tys., samochodów osobowych, co oznacza spadek o 126,3 tys. (mniej o 25,1%) wobec analogicznego okresu 2019 r., czyli roku kiedy nie było widać efektu pandemii. Najniższe spadki notują marki premium, gdzie sprzedaż spadła tylko o 4,8% (mniej o 3,4 tys. sztuk), natomiast w przypadku tańszych samochodów marek popularnych spadki sięgnęły aż 28,4%. Jednocześnie spore wzrosty zanotowały hybrydy (aż o 43,9% więcej rejestracji) oraz auta elektryczne (aż o 166,1%, co jednak jest też efektem niskiej bazy
z 2019 r.). 

 

Co dalej z rynkiem nowych aut w salonach samochodowych?

Rok 2021 to duża niewiadoma. Dealerzy muszą się liczyć z tym, że rynek może wzrosnąć głównie w efekcie odreagowania po wyjątkowo słabej wiośnie, kiedy to ruch w salonach samochodowych praktycznie zamarł. Firmy oraz klienci indywidualni będą raczej odkładać decyzję o wymianie samochodów w obliczu niepewnej sytuacji w gospodarce i na rynku pracy. Z drugiej strony dla kupujących to niezły argument przy negocjacji ceny zakupu nowego auta. 

Przeczytaj o rynku aut w CPO (czyli aut używanych certyfikowanych):

Summary
salon-samochowy-listopad2020
Article Name
salon-samochowy-listopad2020
Description
W salonach samochodowych niezły jak na pandemię ruch, ale cały rok na dużym minusie. Mimo powrotu większości restrykcji rynek nowych aut salonach samochodowych w listopadzie był w niezłej kondycji. Strat z wiosny już jednak nie odrobi, bo od początku roku sprzedaż w salonach spadła aż o ¼.
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *