autoDNA sprawdza

Samochody elektryczne i hybrydy – przegląd modeli

Dodano 12 sierpnia 2015 przez

Samochody elektryczne i hybrydy – przegląd modeli

Samochody elektryczne to w Polsce melodia przyszłości, podobnie jak hybrydy. Te drugie nie są już jednak aż taką rzadkością i można je spotkać na ulicach coraz częściej.

Samochody elektryczne w Polsce i w Europie

Wielu producentów posiada w swojej ofercie auta elektryczne. Nie znajdują one jednak uznania w oczach polskich klientów. Wg. specjalistycznego portalu samochody elektryczne.org w 2014 zarejestrowano w Polsce łącznie 98 sztuk pojazdów elektrycznych, w tym 42 szt. BMW i3, 31 szt. Mitsubishi Outlansder PHEV i 19 Nissanów Leaf. Liczby te nie rzucają na kolana. W tym samym czasie w Norwegii kupiono… 18 tysięcy aut elektrycznych. W Norwegii do kupowania takich aut zachęca bowiem rząd. Nabywcy pojazdów elektrycznych cieszą się tam licznymi przywilejami np. zwolnieni są z podatku drogowego, nie płacą za poruszanie się w tunelach czy na autostradach, mogą za darmo korzystać z parkingów i jeździć po buspasach. Nic więc dziwnego, że ogólnie dość zamożni na tle Polaków Norwegowie coraz chętniej wybierają samochody elektryczne.

Gdyby ktoś miał jednak ochotę zostać pionierem elektrycznej motoryzacji w Polsce, zapraszamy do wspólnego przeglądu „popularnych” modeli.

Samochody elektryczne – przegląd modeli

Smart fortwo electric drive

Niewielkie autko wyposażone jest w silnik o mocy 55 kW. Maksymalny zasięg wynosi 145 km, a szybkość 125 km/h. Jego cena to 80 tys. zł.

Renault Twizy

Niewielki, dwuosobowy pojazd o długości 2,3 m napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 13 kW (17 KM), zasięgu 100 km i maksymalnej prędkości 80 km/h. Model life 80N kupimy od 34 tys. zł, a Cargo 80N od 38 tys. zł.

BMW i3

Pojazd jest wyposażony w silnik o mocy 125 kW/170 KM. Autem przejedziemy maksymalnie do 190 km. Za BMW i3 zapłacimy ponad 150 tys. zł.

Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn, Citroën C-Zero

Konstrukcyjnie i wizualnie zbliżone do siebie pojazdy napędzane są silnikiem o mocy 49 kW (67 KM). Osiągają maksymalną prędkość 120 km/h i mają zasięg nieprzekraczający 150 km. Cena w zależności od marki waha się pomiędzy 120 a 130 tys. zł. Są to auta niewielkie, 4 drzwiowe, o długości 3,45 m i pojemności bagażnika do 170 l.

Renault Zoe

Niezbyt duży (4m) samochód elektryczny napędzany silnikiem o mocy 65 kW (88 KM), który rozwija maksymalną prędkość 135 km/h i ma zasięg od 100 do 210 km. Dostępny jest w 3 wersjach wyposażenia: Life, Zen, Intens. Za najtańszą z nich musimy zapłacić 90 tys. zł.

Nissan Leaf

Leaf po angielsku oznacza liść. Jest to jednocześnie akronim od Leading, Environmentally friendly, Affordable, Family Car). Czy Nissan Leaf jest faktycznie samochodem osiągalnym i rodzinnym? Przekonają się o tym dopiero te rodziny, którym uda się uskładać 120 tys. zł. Nissan Leaf jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 80 kW/109 KM. Przejedziemy nim od 100 do nawet 230 km. Nissan Leaf to 5-drzwiowy hatchback, zaliczany do segmentu C. Ma 4,44 m długości i bagażnik o pojemności od 370 do 720l. Czas ładowania to pół godziny w specjalnej (i rzadko dostępnej) stacji, od 4 do 8 godzin za pomocą domowej ładowarki i nawet 12 godzin przy użyciu zwykłej wtyczki.

BYD e6

Chiński 5-osobowy samochód elektryczny o długości 4,5 m i bagażniku o pojemności 385 l. Silnik elektryczny o mocy 122 KM pozwoli nam na przejechanie do 300 km. Maksymalna prędkość wynosi 140 km/h. Baterię naładujemy w pełni w przeciągu 6 godzin. Jego cena to około 200 tys. zł.

Tesla Model S

Elektryczny sedan klasy premium produkowany w USA to marzenie wielu fanów motoryzacji. Akumulatory pozwalają pokonać od 370 do 480 km. W zależności od wersji auto rozpędza się do maksymalnie 193-209 km/h i posiada moc od 306 KM (225 kW) do 422 KM (310 kW). Cena? Od 75 do 105 tys. dolarów.

Renault Kangoo Z.E.

Popularny wśród aut dla przedsiębiorców Kangoo doczekał się także wersji elektrycznej z silnikiem o mocy 44 kW, zasięgu 160 km i prędkości maksymalnej 130 km. Pełne ładowanie zajmuje od 6 do 9 godzin. Za wersję 2 miejscową zapłacimy 105 tys. zł, za 5-miejscowy MAXI COMBI 116 tys. zł.

Nissan e-NV200

Elektryczny VAN produkcji Nissana wyposażony jest w silnik o mocy 80 kW (109 KM). Zasięg auta to 163 km, maksymalna prędkość 123 km/h. Długość pojazdu to 4,5 m, a dopuszczalna ładowność przekracza 700 kg. Ceny zaczynają się od 130 tys. zł. Do wyboru mamy dwa modele – furgon i combi w dwóch wersjach wyposażenia acenta i tekna.

Samochody hybrydowe

Znacznie lepiej niż samochodom elektrycznym podbijanie polskiego rynku wychodzi pojazdom hybrydowym. W dłuższej perspektywie powinny one wypierać z rynku auta z silnikiem diesla. Na pewno dopomogą im w tym coraz bardziej wyśrubowane normy dotyczące ochrony środowiska wprowadzane przez Unię Europejską.

W 2013 w Polsce sprzedano 1864 hybrydy, a w 2014 roku sama Toyota sprzedała w Polsce 1742 Aurisy i 726 Yarisów. Widać więc, że Polacy coraz chętniej spoglądają na samochody z napędem hybrydowym. Oto 5 marek pojazdów hybrydowych, które Polacy kupowali najczęściej w 2014:

  1. Toyota (Yaris, Auris, Prius, Prius+)- 2374 szt.
  2. Lexus (CT, IS, GS, LS, NX i RX) – 1424 szt.
  3. Mitsubishi Outlander PHEV – 26 szt.
  4. Infiniti Q50 Hybrid Sport – 14 szt.
  5. BMW i8 – 10 szt.

Zapraszamy do przeglądu kilku ciekawych modeli z segmentu aut hybrydowych.

Mitsubishi Outlander PHEV

Pojazd posiada dwa silniki elektryczne o mocy 82KM. Oprócz tego na pokładzie znajdziemy benzynowy motor 2.0 o mocy 121 KM, który zużywa 1,9 l benzyny na 100 km. Cena auta to niemal 200 tys. zł.

BMW i3 (z Range Extenderem)

Zastosowanie niewielkiego silnika benzynowego sprawia, że zasięg elektrycznego BMW i3 zwiększa się z maksymalnie 190 km do 300 km przy silniku o łącznej mocy 170 KM. Cena? Powyżej 170 tys. zł.

Audi A3 Sportback e-tron

W pojeździe znajdziemy zarówno silnik 1.4 TSFI o mocy 110 kW (150KM) jak i elektryczny motor o mocy 75 kW. Razem silnik posiada moc 204 KM. Maksymalny zasięg w trybie elektrycznym to 50 km, a normalnym aż 940 km, przy zużyciu paliwa 1,5 l/100 km. Pojazd ma długość 4,3 m i bagażnik o pojemności od 280 do 1120 l. Za Audi A3 Sportback e-tron zapłacić musimy od 170 do 180 tys. zł.

Opel Ampera

Pojazd hybrydowy o długości 4,5 m, zasilany silnikami elektrycznym o mocy 150 KM i benzynowym 1.4 o mocy 86 KM, którego łączny zasięg wynosi 500 km, przy maksymalnej prędkości 161 km/h. Na 100 km pojazd zużywa 1,34 l paliwa. Akumulator ładować będziemy 3 godziny. Cena wyjściowa tego modelu to 160 tys. zł.

Toyota Prius Plug-in Hybrid

Wyposażona w benzynowy motor 1.8 o mocy 136 KM i silnik elektryczny o mocy 80 KM Toyota pozwoli nam na rozwinięcie prędkości 180 km/h. Jej cena to ok. 160 tys. zł.

BMW i8

To piękna sportowa hybryda, która łączy w sobie silnik benzynowy o mocy do 231 KM oraz motor elektryczny o maksymalnej mocy 131 KM. Łącznie możemy więc otrzymać nawet 362 KM przy zużyciu paliwa na poziomie… 2,1l/100 km! Zasięg na napędzie elektrycznym wynosi 37 km, a łączny nawet 600 km. Zanim z entuzjazmem ruszymy do dealera sprawdźmy, czy mamy na koncie wolne 600 tys. zł.

Samochody elektryczne jeszcze długo nie zwojują polskiego rynku. Nieco łatwiej ta sztuka może powieść się pojazdom hybrydowym. Producenci muszą jednak zrealizować swoje zapowiedzi, w myśl których takie auta miałyby być tańsze niż analogiczne modele z silnikami diesla. Jeżeli taka praktyka stanie się powszechna, w perspektywie kilkudziesięciu lat wypieranie z rynku „klekotów” przez hybrydy może stać się faktem.

Ilość komentarzy: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *