Aktualności

Skąd biorą się auta w programach dealerów

Dodano 18 września 2019 przez

Auto używane z salonu – nowy cykl autoDNA.pl – cz. 2

Na blogu autoDNA.pl rozpoczynamy nowy cykl tekstów na temat programów zakupu aut używanych dostępnych poprzez oficjalnych importerów aut oraz autoryzowanych dealerów samochodów najpopularniejszych marek. W poprzednim tekście przyjrzeliśmy się zaletom i wadom kupowania aut w ten sposób, zaś w tym artykule sprawdzimy skąd biorą się używane samochody oferowane przez dealerów. Pochodzenie auta ma duże znaczenie przy decyzji o ewentualnym zakupie. Klienci preferują sprawdzone źródła i pojazdy z udokumentowaną przeszłością. Takie auta u dealerów są dostępne, jednak można też trafić na oferty, którym bliżej do standardów „komisowych”. Wynika to z faktu, że jest kilka źródeł, z których mogą pochodzić oferowane przez dealera używane samochody.

  1. Wyprzedaż aut demonstracyjnych

Pierwszym z nich jest wyprzedaż własnych samochodów demonstracyjnych. To najpewniejsze źródło aut używanych w komisach działających przy salonach samochodowych. Mają udokumentowany przebieg i „od nowości” są u oferującego je dealera. Zwykle są też nieźle wyposażone, gdyż próbna jazda nimi ma przekonać potencjalnego klienta do zakupu nowego samochodu właśnie w takiej konfiguracji. Wadą egzemplarzy podemonstracyjnych, które zwykle mają rok, jest dość wysoka cena. Niekiedy jest ona nieatrakcyjna względem zakupu nowego samochodu, co też jest efektem świadomej polityki dealera nastawionego przede wszystkim na sprzedaż nowych aut. Inną wadą aut jeżdżących wcześniej jako „demo” jest ich niewielka dostępność. Na auta demonstracyjne często ustawiają się też kolejki i trzeba czekać aż dany egzemplarz zakończy „służbę” jako samochód pokazowy. 

  • Samochody klientów, którzy kupili nowe auto 

Używane auta zostawione w rozliczeniu to kolejne źródło ofert. W tym przypadku wybór jest znacznie szerszy niż samochodów demonstracyjnych i bardzo często nie ogranicza się tylko do jednej marki. W sytuacji, gdy ktoś chce się pozbyć używanego auta na rzecz nowego, nie wszystkie z nich będą okazjami, jak w przypadku aut po jazdach próbnych. Część dealerów odkupione auta używane sprzedaje dalej niezależnym handlarzom, a jedynie najbardziej interesujące wstawia do swoich komisów. Wśród aut z tego źródła można też oczywiście natknąć się na 3-5 letnie zadbane samochody od prywatnego właściciela.

  • Samochody pokontraktowe

Trzeci kanał zaopatrzenia to samochody pokontraktowe, czyli pochodzące z flot i wypożyczalni. Flotowe mają zwykle nie więcej niż 3-4 lata, natomiast auta po wypożyczalni mogą mieć 1-2 lata. Obie kategorie aut mogą być dość sfatygowane jak na swój wiek, co wynika z charakteru ich użytkowania. W przypadku aut z wypożyczalni są one narażone na kontakt z wieloma kierowcami o odmiennym stylu jazdy. Z kolei samochody służbowe nie mają lekkiego żywota i są zazwyczaj przedmiotem dość intensywnej eksploatacji. To oznacza, że pojazdy pokontraktowe powinny być traktowane z rezerwą, jeśli chodzi o ewentualny zakup. Warto też odnotować, że dealerskim programom sprzedaży aut używanych w tym segmencie rynku rośnie konkurencja w postaci dystrybucji aut poleasingowych przez firmy oferujące wynajem i zarządzenie flotami (np. Masterlease).

  • Import z innych salonów oraz własne auta z wypożyczalni

Salony pozyskują samochody używane poprzez import z dealerskiej sieci w Europie i dotyczy to zwłaszcza marek premium. Niektórzy producenci (np. BMW) mają własne systemy car sharingowe i wypożyczalnie aut. Dzięki temu w ofertach możemy znaleźć także 1-2 letnie samochody, które nie są demonstracyjne. Tego typu samochody mogą być też sprowadzane do Polski ze względu na inne preferencje w naszym kraju. Przykładowo w niektórych krajach Europy następuje odwrót od silników wysokoprężnych, na które nadal jest wysoki popyt w Polsce.

Podsumowanie

W ofertach aut używanych od dealerów można spotkać samochody z wielu źródeł. Z jednej strony przekłada się to na jakość oferty, a z drugiej powinno wzmóc czujność kupujących, gdyż nie każde auto oferowane przez dealera jest okazją. Powód, dla którego salony sprzedają samochody używane jest prozaiczny – dealerzy szukają dodatkowych możliwości zarobku poza sprzedażą nowych aut i serwisem, który często poza pojazdami będącymi na gwarancji i/lub służbowymi nie może liczyć na duże obłożenie. W ostatnich latach dealerzy odczuwają też konkurencję ze strony firm oferujących kompleksową obsługę flot. Oferty sprzętu poleasingowego stanowią ciekawą alternatywę dla dealerskich programów aut używanych.

W następnym odcinku naszego cyklu przyjrzymy się dostępnym programom sprzedaży aut używanych prowadzonym przez importerów i producentów aut.

Summary
Skąd biorą się auta w programach dealerów
Article Name
Skąd biorą się auta w programach dealerów
Description
Auto używane z salonu – nowy cykl autoDNA.pl – cz. 2 Na blogu autoDNA.pl rozpoczynamy nowy cykl tekstów na temat programów zakupu aut używanych dostępnych poprzez oficjalnych importerów aut oraz autoryzowanych dealerów samochodów najpopularniejszych marek. W poprzednim tekście przyjrzeliśmy się zaletom i wadom kupowania aut w ten sposób, zaś w tym artykule sprawdzimy skąd biorą się używane samochody oferowane przez dealerów. Pochodzenie auta ma duże znaczenie przy decyzji o ewentualnym zakupie. Klienci preferują sprawdzone źródła i pojazdy z udokumentowaną przeszłością. Takie auta u dealerów są dostępne, jednak można też trafić na oferty, którym bliżej do standardów „komisowych”. Wynika to z faktu, że jest kilka źródeł, z których mogą pochodzić oferowane przez dealera używane samochody.
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *