Aktualności

Smart repair – szybkie naprawy, ale nie dla wszystkich

Dodano 27 grudnia 2017 przez

Warsztaty smart repair to odpowiedź na potrzeby osób, które chciałyby usuwać usterki w pojazdach szybko i za niewielką cenę. Niestety firmy tego typu rozwiążą tylko niewielką część problemów, z jakimi borykają się kierowcy.

Co irytuje nas w korzystaniu z usług tradycyjnych warsztatów samochodowych? W autoryzowanych stacjach obsługi najgorsze są ceny. Za podstawowy przegląd, wymianę oleju i filtrów zapłacimy kilkaset złotych, a często nawet ponad tysiąc. W zwykłym warsztacie ceny są o połowę albo 2/3 niższe. Wielu z nas odżałowałoby jednak wysokie koszty serwisu w ASO, gdyby tylko były one gwarancją jakości. Niestety chyba każdy z nas słyszał kiedyś z wiarygodnego źródła historię, która podważa profesjonalizm ASO.

Jednemu z klientów zapomniano włożyć bagnet pomiaru oleju. Drugi klient przyprowadził do ASO dwa bliźniacze auta – tej samej marki, ten sam model.  Z obu spuszczono olej, ale z wlaniem był już problem. Jeden samochód dostał podwójną porcję, drugi został wypuszczony z ASO bez oleju. Skoro fatalne pomyłki zdarzają się przy tak prostych czynnościach, to czy można mieć do ASO zaufanie przy skomplikowanych naprawach?

Jeżeli zaś chodzi o tradycyjne warsztaty, to ceny są niższe niż w ASO, ale naprawy są jedną wielką loterią. Raz uda się wszystko zrobić za pierwszą wizytą, drugi raz trzeba wracać do mechanika kilkukrotnie. Może więc oszczędzamy sporo pieniędzy, ale marnujemy mnóstwo czasu. Do tego jeszcze te terminy! U mechaników cieszących się w miarę dobrą opinią, na wizytę trzeba się umawiać z wyprzedzeniem dwóch lub trzech tygodni.

Czy nie mogłyby istnieć warsztaty, w których za rozsądną cenę i w miarę sprawnie można byłoby usunąć chociaż niektóre usterki pojazdu? Okazuje się, że takie firmy istnieją. Są to warsztaty oferujące usługi typu smart repair. Niestety ich specjalizacja jest wąska. Zajmują się one usuwaniem wizualnych usterek pojazdów.

Jakie usterki usuną warsztaty smart repair?

Warsztaty smart repair zajmują się z reguły:

  • likwidacją odprysków, otarć, rys (także głębokich);
  • usuwaniem wgnieceń karoserii, które nie wymagają lakierowania;
  • naprawianiem elementów wykonanych z tworzyw sztucznych np. zderzaków, maskownic, w tym spawanie oraz likwidacją otarć i zarysowań;
  • renowacją felg, reflektorów, tapicerek materiałowych, welurowych, elementów skórzanych i wykładzin.

Oczywiście w ofercie warsztatów smart repair znajdują się także tradycyjne naprawy blacharskie. Są one nieodzowne np. gdy dojdzie do uszkodzenia elementów konstrukcyjnych pojazdu. W tym wypadku prace są jednak tak samo czasochłonne i kosztowne jak w zwykłym warsztacie blacharskim.

Jakie są główne zalety warsztatów smart repair?

Naprawy typu smart repair mają zapewnić klientom szybkie i efektywne kosztowo naprawy. Czas wykonania pojedynczej usługi wynosi z reguły 1-2 godziny. W warsztacie smart repair można więc umówić się na konkretną godzinę, a krótki czas naprawy spędzić z książką lub gazetą w poczekalni. To bardzo miła odmiana w porównaniu ze zwykłymi warsztatami, gdzie auto zostawiamy rano, a odbieramy „może popołudniu, może jutro, a może po weekendzie”. Skoro w warsztatach smart repair naprawimy auto szybko i tanio, to gdzie tkwi tajemnica ich sukcesu?

W tradycyjnym warsztacie blacharskim jedną z najpopularniejszych form naprawy jest lakierowanie całego uszkodzonego elementu. Często są to dość duże powierzchnie. Warsztaty smart repair stosują miejscowe lakierowanie. W tradycyjnych warsztatach naprawy elementów plastikowych czy wykonanych z tworzyw sztucznych sprowadzają się do ich wymiany. A ceny takich elementów w hurtowniach potrafią być naprawdę szokujące. Tymczasem w warsztatach typu smart części te są faktycznie naprawiane. Skoro więc warsztaty smart repair są takie dobre, to dlaczego cały czas są pewną nowością, nie ma w nich wielkich kolejek, a nowe placówki nie wyrastają jak grzyby po deszczu?

Smart repair – dla kogo tak, dla kogo nie?

W warsztatach smart repair usuwa się przeważnie niewielkie uszkodzenia np. drobne wgniecenia spowodowane przez gradobicie, czy otarcia lub pęknięcia zderzaków będące szkodami parkingowymi. Wszystkie te usterki nie uniemożliwiają nam jednak jazdy. Owszem, nieprzyjemnie patrzy się na porysowany zderzak czy „wgniotki” po gradzie, ale często bardziej bolesny jest widok pustego portfela. Warsztaty smart repair, chociaż tańsze od zwykłych warsztatów blacharskich, nadal nie są bardzo tanie. Wielu kierowców zwyczajnie nie decyduje się więc na skorzystanie z ich usług, właśnie ze względu na kwestie finansowe.

Kolejną usługą oferowaną przez warsztaty smart repair są naprawy tapicerki np. usuwanie dziur powstałych w wyniku palenia papierosów w kabinie. Kierowca-palacz nie będzie jednak zbyt skory do sięgania do portfela, by usunąć taką usterkę. Liczy się przecież z tym, że kolejną dziurkę w tapicerce może wypalić już podczas następnej jazdy.

Następnym momentem, gdy usługi smart repair mogłyby być bardzo przydatne, jest odsprzedaż samochodu. Zanim jednak wydamy kilkaset złotych na naprawy tapicerki i usuwanie wgnieceń oraz rys, zadajemy sobie pytanie – czy to nam się zwróci? Jeżeli sprzedajemy względnie młody samochód klasy premium być może tak. Jeżeli jednak na sprzedaż wystawiamy auto kilkunastoletnie, którego wartość oscyluje w okolicach kilku lub kilkunastu tysięcy złotych, może być różnie. W tym drugim wypadku większość sprzedających uzna pewnie, że nie warto podejmować ryzyka. Lepiej nieco spuścić z ceny za wizualne usterki, niż wydawać te pieniądze w warsztacie smart repair, nie mając pewności zwrotu tych nakładów.

To, że warsztaty smart repair nie mogą liczyć na rzesze klientów, nie oznacza jeszcze, że czekają je kłopoty z utrzymaniem na rynku. Stałymi klientami tego typu warsztatów są przedsiębiorstwa biorące samochody w leasing. Nie jest oczywiście tak, że właściciel firm są na tle reszty rodaków jakimiś wielkimi estetami. Po prostu gdy dobiega końca umowa leasingu, leasingodawca odbierając z firmy samochód może naliczyć dość wysokie kary za usterki lakiernicze czy wizualne. Gdy przedsiębiorca staje w obliczu płacenia wysokiej kary leasingodawcy, woli wydać znacznie mniej w warsztacie smart repair.

Warsztatom smart repair klientów napędzili też… urzędnicy. Wraz ze wzrostem wymogów wobec firm ubezpieczeniowych m.in. w zakresie procesu likwidacji szkód, ceny ubezpieczeń poszły znacząco w górę. Ryzyko utraty zniżek dla kierowcy może być więc dużo bardziej bolesne finansowo, niż jeszcze kilka lat temu. Dlatego też właściciele pojazdów, zamiast zgłaszać usterki w ubezpieczalni, wolą usuwać je na własną rękę w warsztatach smart repair.

 

Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *