Aktualności

Spadek wartości samochodu: które auta tracą najwięcej, a które najmniej?

Dodano 31 grudnia 2018 przez

Spadek wartości samochodu to rzecz absolutnie naturalna. Już w parę sekund po wyjeździe z salonu, Twój nowy pojazd otrzymuje status auta używanego. Od tej chwili jego wartość będzie notorycznie malała. Trend zacznie się odwracać dopiero za kilkadziesiąt lat, kiedy Twoje auto przeistoczy się w czterokołowy zabytek. Co warto jeszcze wiedzieć o spadku wartości samochodów? O tym – poniżej.

Co wpływa na tempo utraty wartości?

Wśród całej masy czynników, które mają wpływ na spadek wartości samochodu, warto wymienić:

1) Reputację marki

Samochody o ustalonej renomie nie muszą się obawiać zbyt szybkiej utraty wartości. Z kolei te, których posiadanie nie przydaje właścicielowi nadmiernego prestiżu, siłą rzeczy tanieją w większym tempie.

2) Zapotrzebowanie na dany model

Tu działa prosta zasada: jeśli na coś jest zapotrzebowanie, to produkt ten raczej trzyma swoją cenę. I odwrotnie: dwudrzwiowy kabriolet w kraju, w którym przez 11 miesięcy w roku pada deszcz ze śniegiem, nie będzie towarem pierwszej potrzeby, a więc i jego cena przy sprzedaży nie będzie zbyt wysoka.

3) Poziom niezawodności

Lubimy otaczać się przedmiotami nie tylko prestiżowymi, ale i niezawodnymi. Marki samochodów, które wygrywają coroczne rankingi niezawodności, mogą raczej spać spokojnie. Przez wiele lat nie będzie im groził jakiś dramatyczny spadek wartości.

4) Atrakcyjność wizualną

Kupując samochód, warto zastanowić się, czy za kilka lat, kiedy przyjdzie się nam z nim rozstać, jego wygląd będzie nadal atrakcyjny i przyciągający uwagę. Auta bardziej nowatorskie pod tym względem mają większą szansę utrzymać dłużej dobrą cenę.

Na których autach traci się najszybciej?

Generalna zasada jest prosta: im auto nowsze, tym bardziej traci na wartości. Już roczny samochód stracić nawet 35 procent początkowej wartości. W przypadku pojazdów dwóch i trzyletnich utrata wartości może sięgać połowy pierwotnej ceny. Auta w wieku od trzech do pięciu lat tracą już na szczęście w wolniejszym tempie (kilkanaście, maksymalnie 20 procent). Druga zasada dotyczy klasy auta. Te z najwyższej półki oraz najbardziej nietypowe tanieją szybciej niż samochody najczęściej spotykane na ulicach.

Których samochodów nie warto kupować, ponieważ w przyszłości będą najbardziej tracić na wartości?

Chcąc stracić przy późniejszej sprzedaży jak najmniej, warto omijać samochody:

  • mające za sobą wypadkową przeszłość,
  • w nietypowym kolorze,
  • w nietypowej wersji,
  • z mało ekonomicznym silnikiem,
  • marek o niskiej reputacji,
  • z mało praktycznym nadwoziem (np. 3-drzwiowym).

Jaki samochód kupić, żeby jak najmniej na nim stracić w chwili sprzedaży?

Wydaje się, że najlepszą inwestycją, a przynajmniej obarczoną najmniejszym ryzykiem, będzie zakup samochodu produkcji japońskiej. W drugiej kolejności warto zwrócić uwagę na auta niemieckie. Z kolei za najgorsze inwestycje uchodzą pojazdy francuskie i włoskie.

Czy słusznie? Prawdę mówiąc, bardziej działają tutaj stereotypy narosłe wokół tych marek oraz wieloletnie przyzwyczajenia klientów. Co więcej, wydaje się, że bardzo trudno będzie zmienić ten trend, więc z dużą dozą pewności można stwierdzić, że sytuacja ta utrzyma się w kolejnych latach.

Dlaczego nikt na to nie zwraca uwagi?

Na koniec gorzka dygresja. Kupując samochód, przeważnie wertujemy strony internetowe w poszukiwaniu opinii o danym modelu. Interesują nas niezawodność oraz koszty eksploatacyjne, w tym oczywiście zużycie paliwa. Chcemy nabyć pojazd, którego użytkowanie będzie możliwie najbardziej bezproblemowe, (co oczywiste) i najtańsze, (co równie zrozumiałe).

Tymczasem mało kto zadaje sobie pytanie, ile wart będzie jego samochód w momencie odsprzedaży. A przecież spadek wartości również należy zapisać po stronie kosztów utrzymania auta. Co z tego, że nasz diesel będzie spalał 4 litry na setkę, skoro sprzedając go, stracimy równowartość setek baków pełnych paliwa?

Summary
Spadek wartości samochodu: które auta tracą najwięcej, a które najmniej?
Article Name
Spadek wartości samochodu: które auta tracą najwięcej, a które najmniej?
Description
Spadek wartości samochodu to rzecz absolutnie naturalna. Już w parę sekund po wyjeździe z salonu, Twój nowy pojazd otrzymuje status auta używanego. Od tej chwili jego wartość będzie notorycznie malała. Trend zacznie się odwracać dopiero za kilkadziesiąt lat, kiedy Twoje auto przeistoczy się w czterokołowy zabytek. Co warto jeszcze wiedzieć o spadku wartości samochodów? O tym – poniżej.
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *