
Sprowadzenie auta z Francji. Wszystko co powinieneś wiedzieć
Sprowadzanie samochodów jest bardzo popularną praktyką, na którą decyduje się wiele osób. Szukają one głównie oszczędności względem polskiego rynku oraz dobrej jakości prosto z zagranicy, zgodnie z panującą opinią o importowanych samochodach.
Po sprowadzeniu auta trzeba je jednak chociażby zarejestrować, oraz dopełnić szeregu innych obowiązkowych formalności. Jak to zrobić w sposób zgodny z prawem, przestrzegając wszystkich ram czasowych? Z czym wiąże się sprowadzenie samochodu z Francji i z jakimi ryzykami musimy się mierzyć w tym przypadku?
Na co zwrócić uwagę podczas wyboru auta z Francji?
Osoby szukające samochodów z Francji powinny zwrócić uwagę na określone czynniki, finalnie rzutujące na całościową ocenę interesującego nas egzemplarza. W końcu sprowadzony samochód ma pełnić swoją funkcję przez kolejne lata i nie może mieć wad zatajonych przez poprzedniego właściciela, czy bogatej historii wypadkowej. Przeglądając oferty, należy pamiętać o takich zmiennych, jak chociażby:
- rocznik,
- kwestia czasowego wyrejestrowania,
- przebieg,
- ważność ubezpieczenia OC,
- przebyte przeglądy techniczne,
- stan prawny,
- liczba właścicieli,
- stan techniczny pojazdu.
Dobrym pomysłem przy poszukiwaniu używanego pojazdu, jest poświęcenie dłuższej chwili na sprawdzenie wybranego egzemplarza, a przede wszystkim jego stanu technicznego.
Należy dokładnie przeanalizować wszystkie czynniki, w tym także zdobyć numer rejestracyjny i numer VIN – jeśli mamy styczność z uczciwym sprzedawcą, to uzyskanie tych danych nie powinno być żadnym problemem.
Na podstawie takich informacji można sprawdzić najważniejsze wzmianki o pojeździe. W Polsce jest to możliwe poprzez zalogowanie się na profil zaufany i wejście na stronę CEPiK.
Import samochodów z Francji jest bardzo popularnym rozwiązaniem wśród polskich klientów. Aby to zrobić, trzeba jednak wykupić tablice wyjazdowe, opłacić akcyzę i dopełnić serie wielu innych formalności związanych z zarejestrowaniem auta. Wówczas samochód z Francji będzie mógł legalnie poruszać się po drogach.
Pojazdy pochodzące z francuskiego rynku są bardzo pożądane w Polsce. Duża w tym zasługa ich stanu technicznego, kondycji blacharskiej i relatywnie mniejszych przebiegów niż ma to miejsce w importowanych np. autach z Niemiec. Klienci cenią zwłaszcza brak problemów z korozją, wynika to z braku ostrych zim na większości terytorium Francji, gdzie nie korzysta się z degradującej auta soli.
Jak sprowadzić auto z Francji?
Samochody używane z Francji cieszą się dużą popularnością, jednak należy odpowiednio zaplanować ich sprowadzenie do Polski. Odległość pomiędzy Polską a tym państwem jest bowiem znaczna, co stanowi lwią część kosztów związanych z logistyką całego przedsięwzięcia. Istnieje kilka metod sprowadzenia samochodu z Francji. Warto zdecydować się na jedną jeszcze podczas poszukiwania samochodu – unikniemy w ten sposób dodatkowych nakładów. Po zakupie powinniśmy otrzymać od sprzedającego dowód rejestracyjny pojazdu tzw. Carte grise (certificat d’immatriculation).
Sprowadzenie francuskiego samochodu samodzielnie
Decydując się na zakup auta z Francji na własną rękę, warto pojechać wybranym egzemplarzem do serwisu. Za wizytę na stacji diagnostycznej, trzeba zapłacić tam około 50 euro. Jeśli zdecydujemy się na wizytę w serwisie i dokładniejsze oględziny, wówczas taka usługa może kosztować nawet 200 euro lub więcej. Cena uzależniona jest między innymi od tego czy zdecydujemy się na wizytę w ASO czy w warsztacie niezależny. Oczywiście koszt sprawdzenia zależy też od marki auta oraz od rocznika i poziomu skomplikowania konstrukcji. Im prostszy samochód, tym niższa cena. Inaczej zapłacimy za 15-letniego Volkswagena Golfa, a inaczej za 5-letnie BMW Serii 5. W przypadku droższych aut nie warto oszczędzać na ich dokładnym sprawdzeniu.
Auta z Francji można sprowadzać samodzielnie, na kołach. Wówczas konieczne jest jednak wzięcie pod uwagę kosztów paliwa oraz tablic eksportowych wraz z ubezpieczeniem. Kosztują one kilkadziesiąt euro. Znaczenie ma również krótkoterminowe ubezpieczenie. Pozwala ono na legalne wyjechanie z Francji, w której, podobnie jak w Polsce, konieczne jest wykupienie polisy OC. Tymczasowe ubezpieczenie obowiązuje przez 30 dni, a po tym czasie należy wykupić jego pełną wersję, już w kraju docelowej rejestracji. Do finalnego rachunku trzeba doliczyć także koszt dotarcia do Francji, po odbiór lub poszukiwanie auta na miejscu. Wliczając cenę biletu lotniczego lub autobusowego, noclegu i wyżywienia uzyskamy niebagatelną kwotę potrzebną na opłacenie całej logistyki związanej z prywatnym importem.
Nowy właściciel samochodu z Francji musi również zorganizować tablice wyjazdowe.
Otrzymamy je we francuskim urzędzie, co przeważnie wiąże się z koniecznością skorzystania z pomocy tłumacza. Tymczasowe tablice rejestracyjne są niezbędne, gdy chcesz sprowadzić samochód z Francji na własną rękę. Następnie można zamienić dotychczasowe tablice rejestracyjne na egzemplarze wydane przez polski urząd – rejestracja auta zakończy się ich wydaniem.
Sprowadzenie auta przez pośrednika
Wygodnym rozwiązaniem jest również skorzystanie z pomocy firmy transportowej. Bardzo często wiąże się to z przewożeniem auta na lawecie, co pozwala rozłożyć koszt transport do Polski na kilka innych pojazdów – klientów. Musimy się przygotować na ten cel kilka tysięcy złotych.
Istnieje również opcja zakupienia samochodu już sprowadzonego, dostępnego na terenie Polski bądź nawet zlecenie poszukiwań konkretnego modelu specjalizującej się firmie. Wówczas trzeba pamiętać o wydaniu karty pojazdu i wszystkich innych wymaganych dokumentów, zawarciu poprawnej umowy kupna sprzedaży oraz sprawdzeniu, czy auto ma ważne ubezpieczenie OC – przed wyjazdem na drogi publiczne.
Przyjazd samochodem z Francji do kraju
W sytuacji, gdy auto ma odpowiednie tablice wywozowe, można wjechać nim na teren Polski. Jeśli jednak jazda danym pojazdem jest zabroniona, a urząd odmówił wydania takich dokumentów, konieczne jest wwiezienie pojazdu na lawecie. Wówczas nie da się przyjechać autem do Polski samodzielnie. Niezbędne okazuje się skorzystanie z usług profesjonalnych firm. Po zarejestrowaniu pojazdu należy natomiast niezwłocznie wykupić ubezpieczenie OC, jeszcze tego samego dnia co uzyskanie dowodu rejestracyjnego.
Gdzie szukać samochodu z francuskiego rynku?
Szukając auta na rynku francuskim, najlepiej skorzystać z Internetu. Mamy do wyboru, albo portale aukcyjne dla osób prywatnych i handlarzy, albo witryny z aukcjami. W tym pierwszym przypadku, warto odwiedzić takie strony jak: autojournal.fr, autoscout24.fr, paruvendu.fr czy auto123.com/fr. W przypadku wyboru aukcji, warto zajrzeć na: alcopa-auction.fr/pl, encheres-vo.com, mercier-auto.com oraz fiveauction.fr/pl.
Teoretycznie można też pojechać na miejsce i szukać auta w komisie czy na podjazdach. Tej opcji jednak nie polecamy. Trzeba dokładnie wiedzieć, w których miejscach można kupić zadbany samochód. Chyba, że jedziemy po auto z osobą specjalizującą się w zakupie aut we Francji.
Rejestracja samochodu w Polsce – krok po kroku
Po przewiezieniu pojazdu z Francji przychodzi czas na rejestrację samochodu. Taki proces wymaga zorganizowania odpowiednich dokumentów oraz wniesienia stosownych opłat. Należy więc poświęcić czas i upewnić się, co trzeba zrobić w celu zarejestrowania pojazdu z Francji. Czekają Cię bowiem wizyty w różnych urzędach i konieczność przedstawienia wielu dokumentów, w tym także tych przetłumaczonych – jednakże, w ostatnim czasie wiele wydziałów komunikacji nie wymaga już przedstawiania przetłumaczonych dokumentów.
Dokumenty potrzebne do rejestracji auta z Francji
Podczas rejestracji auta z Francji konieczne jest zorganizowanie określonych dokumentów. Mowa tu o:
- wniosku o rejestrację pojazdu,
- zagranicznych tablicach rejestracyjnych (o ile zostały wydane),
- dokumencie potwierdzającym opłacenie akcyzy,
- dokumencie potwierdzającym badanie techniczne,
- zaświadczenie o zbyciu pojazdu, które uzyskuje sprzedający w prefekturze,
- dokument potwierdzający, że samochód nie jest obciążony kredytem,
- raport kontroli technicznej, jeśli pojazd sprzedawany jest przez osobę prywatną, a jego wiek ma więcej niż 4 lata (raport nie może być starszy niż 6 miesięcy),
- tłumaczenia umowy kupna sprzedaży wykonane przez tłumacza przysięgłego.
Z takimi dokumentami nabywca pojazdu powinien zgłosić się do wydziału komunikacji celem rejestracji w Polsce. Warto więc zadbać o ich kompletność podczas finalizowania transakcji, niezależnie, czy kupujesz auto od firmy, czy od osoby prywatnej, stosowne wnioski bez kłopotu znajdziemy na stronach internetowych celowych urzędów.
Niezbędna jest też opłata akcyzy. Deklarację uproszczoną nabycia wewnątrzwspólnotowego (AKC-U) trzeba złożyć do urzędu skarbowego w ciągu 14 dni. Akcyza musi zostać zapłacona w terminie do 30 dni. Wynosi ona 3,1% dla pojazdów z silnikiem o pojemności do 2000 cm3 i 18,6% dla pojazdów powyżej 2000 cm3. W przypadku aut hybrydowych wygląda to nieco inaczej. Jeśli taki samochód ma silnik o pojemności 2000 cm3, to akcyza na niego wynosi 1,55%. Z kolei, jeżeli pojemności silnika wynosi w tego typu aucie od 2000 cm³ do 3500 cm, to wówczas akcyza naliczana jest według stawki na poziomie 9,3%.
Trzeba pamiętać też o obowiązku zarejestrowania auta w Polsce do 30 dni od zakupu. W innym wypadku, można otrzymać karę administracyjną o wysokości od 200 do 1000 złotych.
Planując sprowadzenie samochodu do Polski musimy już na wstępie kalkulować także koszty podatku akcyzowego.
Koszty rejestracji samochodu z Francji
Rejestracja pojazdu sprowadzonego z Francji nie różni się niczym względem importowanych z innych państw Unii Europejskiej. Dokumentacja jaka musimy zgromadzić przez wizytą w urzędzie jest jednakowa, podobnie jak lista opłat jakie musimy uiścić w procesie rejestracji :
- dowód rejestracyjny – 85 zł,
- karta pojazdu 75 zł,
- opłata ewidencyjna 0,50 zł,
- opłata za przegląd techniczny – 100-170 zł,
- pozwolenie czasowe – 13,50,
- tablice rejestracyjne – 80 zł.
W przypadku pojazdów importowanych do Polski, wyrobienie karty pojazdu jest obligatoryjne. Inaczej sytuacja wygląda, gdy kupimy samochód już zarejestrowany w kraju. W takim wypadku urząd dokonuje kolejnego wpisu w karcie pojazdu.
Należy pamiętać również o konieczności przetłumaczenia niezbędnych dokumentów – jak wspomnieliśmy, wiele wydziałów komunikacji odchodzi od wymogu przedstawiania tłumaczeń. Każdy tłumacz oferuje zupełnie inne stawki, dlatego jest to kwestia bardzo indywidualna. Pozostałe opłaty należy wnieść w kasie urzędu lub poprzez przelew na wyznaczone konto bankowe – należy także dysponować potwierdzeniami płatności w formie papierowej.
W celu finalizacji procesu rejestracji trzeba udać się do odpowiedniego wydziału komunikacji.
Tłumaczenie dokumentów
W przypadku samochodów sprowadzonych z państw członkowskich Unii Europejskiej nie ma konieczności tłumaczenia wszystkich dokumentów. Wówczas wystarczy przełożenie jedynie fragmentów dopisanych w postaci adnotacji urzędowych. Jeśli jednak chcesz mieć pewność, że podczas rejestracji auta nie wystąpią żadne dodatkowe komplikacje, dobrym pomysłem jest przełożenie posiadanych dokumentów – pamiętajmy, że po drugiej stronie urzędowego okienka jest człowiek, który może dopatrzeć się w jego mniemaniu nieścisłości i skutecznie opóźnić cały proces rejestracji.
Należy jednak koniecznie przetłumaczyć umowę kupna sprzedaży. Z tego powodu wiele osób decyduje się na podpisywanie takich dokumentów od razu w dwóch wersjach językowych. Pozwala to łatwiej zarejestrować samochód, unikając ewentualnych kosztów tłumaczenia. Nie trzeba natomiast tłumaczyć dowodu rejestracyjnego.
Badanie techniczne pojazdu
Samochód z Francji powinien mieć ważne badanie techniczne. W tym kraju wykonuje się je po 4 latach od daty pierwszej rejestracji. Przy zakupie samochodu nabywca powinien otrzymać potwierdzenie z danymi stacji diagnostycznej o wykonaniu takiego badania w ciągu ostatnich 6 miesięcy.
Informacje na temat przeglądów używanych aut można również wyczytać z numeru VIN. Jest to dobra opcja sprawdzenia tej kwestii odpowiednio wcześnie, jeszcze przed udaniem się po francuskie auto za granicę. To właśnie tam znajdują się dane na temat odwiedzenia stacji kontroli pojazdów. We Francji informacje związane z przeglądem technicznym są również umieszczane na przedniej szybie samochodu.
Po sprowadzeniu pojazdu do Polski obowiązkowo nowy właściciel musi przeprowadzić badane techniczne w polskiej stacji kontroli pojazdów. Dopiero dokument otrzymany na przeglądzie pozwoli na rejestrację w wydziale komunikacji.
Jak sprawdzić auto z Francji?
Francuskie samochody zwykle są w lepszym stanie technicznym i blacharskim niż polskie o podobnym przebiegu i roku produkcji, jednak nie należy rezygnować z ich dokładnego sprawdzenia przed zakupem. Zanim podpiszesz umowę kupna sprzedaży poproś właściciela samochodu o wskazanie numeru VIN i numeru rejestracyjnego. Na tej podstawie sprawdzenia VIN można dowiedzieć się o najważniejszych informacjach o pojeździe. Dobrym pomysłem jest skorzystanie z pomocy autoDNA. To wygodne rozwiązanie, pozwalające na uzyskanie jasnej informacji na temat opłacalności zakupu i dotychczasowej Historii Pojazdu – czyli uczciwości sprzedawcy. Pamiętaj – sprawdź VIN przed zakupem pojazdu, to ważny element transparentnej transakcji kupna-sprzedaży pojazdu!
Kupowanie używanych samochodów jest bezpieczne, gdy uprzednio sprawdzisz licznik (rzeczywisty przebieg), stan techniczny, historię serwisową i kwestie prawne związane z interesującym nas egzemplarzem. Sprowadzając auto z Francji często można zaoszczędzić, a jednocześnie stać się posiadaczem zadbanego pojazdu o dobrej historii. Wszystko jest kwestią wytrwałych poszukiwań a także wiedzy ułatwiającej odrzucenie nie wartych uwagi egzemplarzy.
Czy warto kupić samochód z Francji?
Osoby potencjalnie zainteresowane autami z Francji często zastanawiają się, czy warto sprowadzić samochód z zagranicy. Od wielu lat taka praktyka cieszy się rosnącą popularnością, a na rynku znaleźć można pojazdy w bardzo dobrym stanie technicznym, jak i skrajnie zaniedbane i zniszczone.
Rocznie z Francji sprowadza się około 7 tysięcy aut w różnym stanie. Takie samochody uchodzą zwykle za bardziej zadbane, jednak każdorazowo przed zakupieniem auta z Francji trzeba zwrócić uwagę na jego kondycję i stan prawny. Niezwykle istotna jest dotychczasowa historia pojazdu, potwierdzona w miarę możliwości rachunkami potwierdzającymi dokonywanie określonych czynności serwisowych. Okazuje się ona bowiem odzwierciedleniem jego stanu technicznego i dbałości poprzednich użytkowników.
Przeczytaj również jak sprowadzić auto z:

