Aktualności

Starym dieslem nie wjedziesz do Paryża

Dodano 15 lipca 2019 przez

Stolica Francji w walce o czyste powietrze postawiła na radykalne środki i zakazała wjazdu do miasta starym autom z silnikiem Diesla. Czy część z tych samochodów trafi wkrótce do Polski?

Od 1 lipca 2019 r. samochody wyposażone w silnik wysokoprężny, które zostały wyprodukowane przed 1 stycznia 2006 r., nie mogą już wjechać do stolicy Paryża. Zakaz obowiązuje od poniedziałku do piątku między 8 rano a 20 wieczorem, a za jego złamanie grozi mandat od 68 euro dla aut osobowych do nawet 135 euro w przypadku pojazdów ciężarowych.

W praktyce oznacza to, że zakaz obejmuje starsze pojazdy z silnikami Diesla do normy Euro 3 włącznie. Posiadają one specjalne naklejki Crit’Air o numerach 4 i 5, oznaczające najbardziej zanieczyszczające powietrze auta. Tego typu oznaczenie pojazdu jest obowiązkowe we Francji. Zielone naklejki oznaczają pojazdy elektryczne (bateryjne lub wodorowe). Oczko niżej w klasyfikacji są pojazdy z napędem hybrydowym. O wjazd do Paryża nie muszą się też martwić właściciele pojazdów benzynowych oraz diesli od normy Euro 4 wzwyż. Celem władz jest zmniejszenie emisji szkodliwego dla zdrowia tlenku azotu, który w dużych stężeniach powoduje m.in. choroby układu oddechowego, jak również wzmaga reakcje alergiczne czy też nasila ataki astmy.

Z dostępnych danych wynika, że nowe przepisy będą miały wpływ na ok. 800 tys. samochodów zarejestrowanych w Paryżu i na jego obrzeżach. Wprowadzone właśnie regulacje mocno utrudnią życie ich właścicieli, a na tym nie koniec, bo Paryż od 2024 r. chce całkowicie zakazać wjazdu dla aut z silnikami Diesla i to niezależnie od normy. Podobne obostrzenia systematycznie wprowadzają inne miasta w Europie, m.in. w Niemczech czy Hiszpanii. Temat zakazów dla aut przestał być też postrzegany negatywnie przez społeczeństwo, a jest wręcz już czymś, czego chcą mieszkający w miastach. Niedawno w Madrycie po likwidacji strefy, do której nie mogły wjechać auta, na ulice w ramach protestu wyszli jego mieszkańcy.

Stare auta z silnikami Diesla z Paryża i okolic mogą wkrótce masowo trafić do Polski. Francja obok Niemiec i Belgii to jeden z trzech największych dla nas rynków, jeśli chodzi o import używanych aut z silnikami Diesla. Z danych Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że średni wiek samochodu z importu wynosi w tym roku 11 lat i 7 miesięcy, co oznacza, że w przypadku diesla spełnia on jeszcze wymogi wjazdu do Paryża. Problem dotyczy pojazdów w wieku 14 lat i więcej, które można kupić za kilka tysięcy euro. Popyt na takie auta w Polsce ciągle jest, co jest związane m.in. z tym, że są one proste w konstrukcji i naprawach. Nie trzeba się też martwić o kłopotliwy w eksploatacji filtr cząstek stałych. Wszystkich aut z silnikami Diesla importujemy do Polski ok. 400-450 tys. rocznie., co stanowi ponad 40% całego importu.

Summary
Starym dieslem nie wjedziesz do Paryża
Article Name
Starym dieslem nie wjedziesz do Paryża
Description
Stolica Francji w walce o czyste powietrze postawiła na radykalne środki i zakazała wjazdu do miasta starym autom z silnikiem Diesla. Czy część z tych samochodów trafi wkrótce do Polski?
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *