Aktualności

Strefa Czystego transportu w Krakowie

Dodano 4 stycznia 2019 przez

Pierwsza w Polsce strefa czystego transportu rusza 5 stycznia w Krakowie. Strefy to nowe narzędzie w walce ze smogiem i zbyt dużą liczbą samochodów w centrach dużych miast.

Kraków na razie ograniczył jej zasięg do 16 ulic w dzielnicy Kazimierz i będzie testował rozwiązanie przez 6 miesięcy. Wjazd do strefy będzie ograniczony do pojazdów na prąd, gaz ziemny (CNG lub LNG) oraz taksówek i samochodów dostawczych. Restrykcje nie obejmą jej mieszkańców i to bez względu na to, jakim autem jeżdżą. Pozostałe rodzaje samochodów, w tym nawet z napędem hybrydowym, nie będą mogły wjechać na obszar strefy. Za złamanie zakazu będzie można dostać mandat nawet do 500 zł.

Kraków wprowadza strefę czystego transportu w bardzo restrykcyjnej wersji, ale docelowo chce złagodzić katalog pojazdów uprawnionych do wjazdu i jednocześnie rozszerzyć jej zasięg. Najprawdopodobniej obejmie ona obszar śródmieścia, a zakaz będzie dotyczył wyłącznie kilkudziesięcioletnie auta, czyli niespełniające norm Euro 2, a nawet Euro 1. Takie rozwiązania są już stosowane w innych miastach w Europie, np. Brukseli, przy czym ograniczenia w tym mieście w pierwszej kolejności dotyczą najstarszych samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Nadrzędnym celem jest poprawienie jakości powietrza dzięki zmniejszeniu liczby najbardziej trujących samochodów na drogach.

Kraków, podobnie jak inne duże miasta w Polsce, boryka się ze smogiem. Jego główną przyczyną jest co prawda tzw. niska emisja, czyli zanieczyszczenia z przydomowych pieców, ale dokłada się do tego efektu również transport samochodowy. W odróżnieniu od pracujących tylko w sezonie grzewczym “kopciuchów” samochody zanieczyszczają powietrze przez cały rok. Stąd też po Krakowie można spodziewać się stref w kolejnych dużych miastach, np. Warszawie czy Poznaniu.

Dla kierowców kupujących samochody na razie niewiele się zmienia. Obszar strefy na krakowskim Kazimierzu jest tak mały, że można zostawić auto na jej granicy i przejść się na piechotę. Można się jednak spodziewać, że stopniowo w Polsce ograniczenia w ruchu aut będą coraz większe. Nikt na razie nie myśli co prawda o zakazie wjazdu np. dla samochodów z silnikiem Diesla poniżej normy Euro 6 lub Euro 5 jak w niektórych miastach w Niemczech, jednak w ciągu najbliższych lat można sobie wyobrazić, że do ścisłego centrum największych miast wstęp będą miały pojazdy spełniające co najmniej normę Euro 3, a nawet Euro 4. Bardziej restrykcyjne strefy, jak pierwsza w Polsce w Krakowie, jeszcze długo będą ograniczone do kilkunastu wąskich uliczek.

Summary
Strefa Czystego transportu w Krakowie
Article Name
Strefa Czystego transportu w Krakowie
Description
Pierwsza w Polsce strefa czystego transportu rusza 5 stycznia w Krakowie. Strefy to nowe narzędzie w walce ze smogiem i zbyt dużą liczbą samochodów w centrach dużych miast.
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *