Mam już samochód

System start-stop – więcej korzyści czy strat?

Dodano 30 sierpnia 2018 przez

Czy system start-stop to kolejny motoryzacyjny gadżet, czy faktycznie dostarcza kierowcy wymiernych korzyści?

System start-stop – co to jest i jak działa?

W związku z obostrzeniami dotyczących emisji dwutlenku węgla w Europie, system start-stop jest coraz bardziej popularny w nowoczesnych samochodach. Jest to elektroniczny układ, którego zadaniem jest wyłączenie silnika w momencie zatrzymania samochodu, na przykład gdy stoimy w korku lub na światłach.

System start-stop wyłącza silnik w momencie, gdy kierowca zahamuje do pełnego zatrzymania i włączy luz. Ponowne uruchomienie silnika następuje, gdy kierowca naciśnie pedał sprzęgła (auta z manualną skrzynią biegów) lub puści pedał hamulca (samochody z automatyczną skrzynią biegów).

W jakich samochodach znajdziemy system start-stop?

Powszechny, w pełni zautomatyzowany i elektroniczny system start-stop jest stosunkowo nowoczesnym rozwiązaniem w motoryzacji. Pół żartem można powiedzieć, że wielu kierowców wprowadzało go jednak do swoich aut samodzielnie i to od wielu lat. Po prostu gasili oni silniki stojąc w korkach, czy czekając na podniesienie szlabanu na przejeździe kolejowym. Nad automatyzacją tego typu działań branża motoryzacyjna pracuje więc już od bardzo dawna.

Za pierwszy samochód z wbudowanym systemem start-stop można uznać Toyotę Crown z lat siedemdziesiątych, a za jej następcę w tym względzie Fiata Regata. W 1993 roku na rynek został wprowadzony Volkswagen Golf trzeciej generacji. W wersji Ecomatic wbudowany system start-stop pozwalał na zatrzymywanie silnika w określonych sytuacjach.

Dopiero od kilku lat system smart-stop zaczął być montowany na masową skalę. Współcześnie około 70% silników Diesla i benzynowych z turbosprężarkami jest w niego zaopatrywanych – od małych, niedrogich samochodów, przez auta sportowe, po luksusowe limuzyny. System start-stop nie jest już zatem czymś niecodziennym na drogach. Producenci oznaczają go różnymi nazwami: w BMW jest to Efficient Dynamics, w Volkswagenie – Blue Motion, w Hyundaiu – Blue Drive. Za każdą z tych nazw kryje się system start-stop. Co ciekawe, wiele modeli samochodów posiada tę funkcję bez konieczności dopłaty.

Zalety systemu start-stop

System start-stop pozwala na wydajniejszą jazdę poprzez zmniejszenie spalania. Według niektórych producentów możliwy jest spadek zużycia paliwa nawet o 15%, w porównaniu do aut, które takiego układu nie mają. System start-stop świetnie sprawdza się szczególnie w przypadku jazdy po mieście, gdzie zatrzymywanie się ze względu na sygnalizację świetlną czy korki jest najczęstsze.

Poza tym system start-stop przyczynia się do zmniejszenia hałasu i emisji spalin. Jest to zatem dobry sposób na ekologiczną jazdę, która mniej szkodzi środowisku. Jest to istotne w szczególności w Europie Zachodniej, gdzie regulacje prawne coraz częściej wymuszają stosowanie proekologicznych rozwiązań lub chociaż wydatnie je premiują.

Posiadacze samochodów wyposażonych w system start-stop, będą więc mogli wjeżdżać do coraz bardziej popularnych na Zachodzie stref ograniczonego ruchu. Strefy te często powstają bowiem właśnie po to, by ograniczyć ilość spalin i hałasu na danym obszarze. W niektórych miastach samochody z system start-stop będą też np. zwolnione z wysokich opłat za wjazd do centrum. W Europie Zachodniej bycie „eko” staje się więc już nie tylko modą, ale finansową koniecznością, szczególnie dla kierowców.

Wady systemu start-stop

Mimo rosnącej popularności, system start-stop nie jest pozbawiony wad. Wybierając samochód z tym układem musimy liczyć się z tym, że jest on potężnym obciążeniem dla wielu podzespołów naszego auta.

Weźmy za przykład sytuację, gdy jedziemy drogą przez parędziesiąt kilometrów bez zatrzymywania i nagle musimy zahamować. System start-stop automatycznie wyłączy wtedy jednostkę napędową w naszym samochodzie. Nie jest to idealna sytuacja dla silnika, który przed wyłączeniem powinien działać przecież przez kilkadziesiąt sekund na zmniejszonych obrotach.

Producenci deklarują oczywiście, że rozumieją ten problem i są świadomi obciążeń generowanych przez system start-stop. W związku z tym w autach z tym układem montowane mają być odpowiednio wydajniejsze podzespoły. Niestety cały czas nie mamy pewności, czy tak jest naprawdę i czy ta zwiększona wytrzymałość części okaże się wystarczająca na przestrzeni kilku, czy kilkunastu lat eksploatacji samochodu.

Cały czas nie wiemy też, czy system start-stop nie okaże się problematyczny w naprawie. Koszty usuwania usterek elektroniki nie należą nigdy do najniższych. Droższe są też same części do aut z tym systemem np. akumulatory. Poza kwestiami finansowymi, system start-stop może czasem zwyczajnie irytować np. niedostatecznie szybkim włączaniem silnika.

W rezultacie nie wszyscy kierowcy chcą jeździć z włączonym systemem start-stop i po uruchomieniu silnika wyłączają tę opcję. Nie jest możliwe jednak samodzielne wyłączenie jej na stałe. Ci, którzy chcą się na to zdecydować, muszą oddać samochód do profesjonalnego serwisu, gdzie system start-stop zostanie wyłączony za pomocą specjalistycznego oprogramowania.

Dla kogo system start-stop?

Podsumowując, systemem start-stop powinni zainteresować się kierowcy miejscy, którzy pokonują kilkanaście kilometrów dziennie i muszą liczyć się z częstym zatrzymywaniem samochodu na światłach i staniem w korkach. Jest to bowiem system, który może realnie pomóc im w ograniczeniu zużycia paliwa, a co za tym idzie – zaoszczędzeniu pieniędzy.

Wzrost popularności technologii eco-friendly i rozwój świadomości społeczeństwa w zakresie ochrony środowiska sprawiają, że na wybór pojazdu zostają nałożone pewne restrykcje. Szacuje się, że już w 2020 roku wszystkie nowe pojazdy będą posiadać limit emisji dwutlenku węgla na maksymalnym poziomie 95 g/km. W takich okolicznościach warto zadbać o to, by nasz kolejny pojazd był zaopatrzony właśnie w system start-stop.

Summary
System start-stop – więcej korzyści czy strat?
Article Name
System start-stop – więcej korzyści czy strat?
Description
Czy system start-stop to kolejny motoryzacyjny gadżet, czy faktycznie dostarcza kierowcy wymiernych korzyści?
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *