Aktualności

Technologia 5G przyszłością motoryzacji

Dodano 8 czerwca 2018 przez

Technologia 5G pozwoli na obniżenie kosztów produkcji samochodów autonomicznych oraz lepsze działanie systemów V2X, czyli komunikacji pojazdów pomiędzy sobą oraz z infrastrukturą drogową.

Czym jest technologia 5G?

Technologia 5G to następca obecnego standardu tj. sieci komórkowej czwartej generacji (4G – 4th generation). Sieć 4G zadebiutowała komercyjnie w roku 2009, w Skandynawii. W momencie pojawienia się na rynku sieć 4G pozwalała na przesyłanie danych przez sieć komórkową z prędkością maksymalną 300 MB/s. Nazwa 4G używana jest też w połączeniu ze skrótem LTE. LTE, a więc Long Term Evolution, jest to po prostu standard przesyłu danych, z którego korzysta sieć 4G.

Sieć 4G LTE każdy z nas kojarzy ze swojego smartfona. Operatorzy telefonii komórkowej bardzo podkreślają, jak duży jest zasięg ich sieci 4G. Z doświadczenia wiemy jednak, że nasze smartfony niestety dość często przełączają się na H (HSPA) lub H+ (HSPA+). Są to standardy przesyłu danych dla sieci 3G. Sieć 3 generacji pozwala na przesyłanie danych z maksymalną prędkością 10 razy niższą niż 4G, bowiem do 29 MB/s. W praktyce jednak, zarówno dla sieci 4G jak i 3G, transfery są dużo niższe od deklarowanych wartości maksymalnych.

Mimo, że Polska należy do krajów, w których rynek telefonii komórkowej jest dobrze rozwinięty, to sieć 4G nie pokrywa jeszcze „szczelnie” całego kraju. Tymczasem na świecie trwają już prace nad technologią 5G. W 2017 na targach Mobile World Congress firma ZTE zaprezentowała Gigabit Phone, który pobierał dane z prędkością… 1 GB/s! Technologia 5G pozwoliła więc uzyskać realny transfer na poziomie 3 razy szybszym niż maksymalna prędkość 4G. Da to ogromne możliwości wielu branżom, w tym motoryzacyjnej.

Technologia 5G przyspieszy rozwój autonomicznych pojazdów

Branża motoryzacyjna łakomym okiem patrzy na rozwój technologii 5G. Powszechnie uznaje się, że autonomiczne pojazdy (auta jeżdżące samodzielnie) są przyszłością przemysłu samochodowego. Niestety póki co koszty produkcji prototypów autonomicznych pojazdów są bardzo wysokie. Dzieje się tak m.in. dlatego, że w każdym takim aucie muszą znaleźć się komputery potrzebne do przetwarzania danych z licznych czujników.

Gdyby inżynierowie z branży motoryzacyjnej otrzymali od swoich kolegów pracujących nad rozwojem sieci komórkowej gotowe modemy 5G przesyłające dane z prędkością 1GB/s, przetwarzanie danych można byłoby przenieść poza pojazd. Zewnętrzne komputery odbierałyby, analizowały i przesyłały informacje do auta z zawrotną prędkością.

Być może brzmi to jak czarna magia. Ale czy obecnie nie edytujemy plików dostępnych w chmurze szybciej, niż kilka lat temu edytowaliśmy pliki na dyskach twardych starego typu w naszych PC-tach?

Technologia 5G w zwykłych pojazdach

Nowy standard komunikacji znajdzie jednak dużo szybciej zastosowanie w zwykłych pojazdach, którymi dzisiaj odjeżdżamy z salonów. Już dzisiaj 20% nowych samochodów posiada łączność z internetem. W 2024 roku ten odsetek ma wzrosnąć do 75%. Już od dawna trwają prace nad wykorzystaniem tego faktu, by samochody mogły komunikować się ze sobą (V2V – vehicle to vehicle) oraz z drogową infrastrukturą (V2I – vehicle to infrastructure).

Obecnie prace te idą jednak opornie, ponieważ dużym ograniczeniem jest właśnie kwestia niedostatecznej szybkości przesyłu danych i problemy z zasięgiem sieci 4G. Samochody mogłyby korzystać z technologii V2X (V2V+V2I) dużo lepiej, gdyby były wyposażone w modemu obsługujące sieć 5G. Nie trudno wyobrazić sobie przykłady zastosowań V2X.

Pojazd, który zatrzymuje się na drodze w wyniku policyjnej blokady spowodowanej wypadkiem, mógłby od razu poinformować o tym wszystkie samochody podłączone do sieci 5G znajdujące się w dość dużym zasięgu. Ich kierowcy otrzymaliby komunikat o nieprzejezdności ulicy, a ich nawigacje wyznaczyłyby alternatywną trasę. Brzmi to jak dobry sposób na unikanie frustrujących, niespodziewanych korków.

Z realnym rozpowszechnieniem technologii 5G w motoryzacji ułatwiłoby się także życie służb ratunkowych. Wiele mówi się dzisiaj o tym, że kierowcy spowalniają policję czy pogotowie nieumiejętnie lub zbyt wolno tworząc im wolną przestrzeń do przejazdu, tzw. korytarze życia. Dzięki nowemu standardowi przesyłu danych o takiej konieczności kierowcy i ich pojazdy wiedzieliby już dużo wcześniej. Więcej czasu na reakcję dla kierowców, szybszy przejazd dla pogotowia – sytuacja idealna.

Nie trudno wyobrazić sobie także, że zarządcy dróg będą stawiać firmom wykonującym remonty wymóg posiadania modemów 5G, które nadawać będą odpowiednie ostrzeżenia dla kierowców, a w zasadzie ich pojazdów. Mieszkańcy danego miasta, w którym prowadzone są prace, często wiedzą o remontach z mediów. Inni użytkownicy dróg są nimi zaskakiwani, przez co tracą czas i nerwy w korkach. Gdyby przy znakach informujących o remoncie działały modemy 5G nadające odpowiednie informacje, samochody obsługujące V2I mogłyby w porę ostrzec kierowcę, by nie jechał taką drogą.

Kiedy technologia 5G wkroczy na dobre do przemysłu motoryzacyjnego?

Możliwości jakie daje technologia 5G brzmią bardzo kusząco. Kiedy możemy spodziewać się ich realnego wykorzystania? Odpowiednie urządzenia mają być gotowe do roku 2021, a więc w ciągu 3 lat. Minie jednak kolejnych kilkanaście lat, aż po drogach zacznie poruszać się wystarczająco dużo pojazdów wyposażonych w odpowiednie modemy, żeby efektywnie wykorzystać możliwości sieci 5G.

Summary
Technologia 5G przyszłością motoryzacji
Article Name
Technologia 5G przyszłością motoryzacji
Description
Technologia 5G pozwoli na obniżenie kosztów produkcji samochodów autonomicznych oraz lepsze działanie systemów V2X, czyli komunikacji pojazdów pomiędzy sobą oraz z infrastrukturą drogową.
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *