Aktualności

Tylko 30 dni czasu i do 1000 złotych kary za spóźnienie

Dodano 5 sierpnia 2019 przez

Tak wyglądają nowe warunki rejestracji samochodów, które znalazły się w projekcie ustawy stworzonej przez Ministerstwo Środowiska. Co warto o nich wiedzieć?

Jak było do tej pory?

Mówiąc wprost – dość swobodnie. Choć istniały przepisy regulujące sprawy związane z rejestracją / wyrejestrowaniem samochodu, to w praktyce za ich nieprzestrzeganie nie groziła żadna sankcja.

Można było spokojnie użytkować nowo nabyty samochód, nie spiesząc się z jego rejestracją. Jazda na cudzych tablicach była (o zgrozo!) czymś normalnym. Niektórzy nawet nie zdawali sobie sprawy, że po sprzedaży swojego auta muszą o tym fakcie poinformować swojego starostę.

Kogo najbardziej dotkną nowe przepisy?

Wbrew pozorom, uderzą one nie tylko w tych, którzy mają zbyt dużo różnych spraw na głowie, żeby zajmować się całą tą urzędową papierologią.

W przypadku pojazdów sprowadzanych do Polski, 30 dni na zarejestrowanie samochodu będzie w wielu przypadkach zbyt krótkim terminem na doprowadzenie go do stanu używalności i na przeprowadzenie obowiązkowych badań technicznych. 

W efekcie, firmy zajmujące się importem aut używanych, będą musiały niejednokrotnie wliczyć w ich finalną cenę koszty 1000-złotowej kary.

Co więcej, w związku z tym, że właściciele komisów będą musieli zarejestrować samochód w ciągu 30 dni, do ich ceny doliczone zapewne zostaną także koszty samej rejestracji oraz obowiązkowego ubezpieczenia.

Chyba, że handlarzom uda się wcześniej niż przed upływem 30 dni od dnia sprowadzenia danego auta – znaleźć na nie kupca. Wówczas to na niego spadnie obowiązek rejestracji pojazdu.

Kto będzie mógł spać spokojnie?

Jeszcze parę tygodni temu wydawało się, że wszyscy, którzy są uprawnieni do rejestracji profesjonalnej, czyli np. dealerzy nowych samochodów, będą zwolnieni z opisywanego obowiązku rejestracji.

O nowych przepisach pisaliśmy w jednym z ostatnich artykułów: https://www.autodna.pl/blog/tablice-dealerskie-do-nowych-samochodow-a-kiedy-do-uzywanych/

Tymczasem okazuje się, że w najnowszej wersji ustawy nie ma już rozgraniczenia na pojazdy fabrycznie nowe i używane. Oto zapisy, które znaleźliśmy w dokumencie datowanym na 4 lipca 2019 roku:

Kto:

1)     będąc właścicielem pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej wbrew przepisowi art. 71 ust. 7* nie rejestruje pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2)     będąc właścicielem pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wbrew przepisowi art. 78 ust. 2 pkt 1** nie zawiadamia starosty o nabyciu lub zbyciu pojazdu

– podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 do 1000 zł.”.

Sprawdziliśmy, co kryje się za cytowanymi w powyższym fragmencie artykułami:

*) Właściciel pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej jest obowiązany zarejestrować pojazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w terminie 30 dni od dnia jego sprowadzenia.

**) Właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o nabyciu lub zbyciu pojazdu (…).

Rada dla naszych czytelników

Kupując auto w komisie – koniecznie zapytajcie o datę sprowadzenia samochodu. Jeśli wybrany przez Was pojazd nie został jeszcze zarejestrowany, a od dnia jego wjazdu do Polski minęło np. 20 dni, oznacza to, że jeśli nie chcecie zapłacić 1000 złotych kary, musicie zmieścić się w terminie 30 dni. Macie więc na uregulowanie wszystkich spraw zaledwie 10 dni.

Co ustawodawca chce przez to osiągnąć?

Uporządkować obrót używanymi samochodami? Zmniejszyć liczbę wraków sprowadzanych do Polski (wraków, czyli pojazdów, których doprowadzenie do jako takiego stanu zajmuje zdecydowanie więcej niż 30 dni)? Zarobić na karach, które teraz prawdopodobnie się posypią? Prawdopodobnie wszystko po trochu.

Summary
Tylko 30 dni czasu i do 1000 złotych kary za spóźnienie
Article Name
Tylko 30 dni czasu i do 1000 złotych kary za spóźnienie
Description
Tak wyglądają nowe warunki rejestracji samochodów, które znalazły się w projekcie ustawy stworzonej przez Ministerstwo Środowiska. Co warto o nich wiedzieć?
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *