
Typ nadwozia – jak wpływa na ubezpieczenie OC i który jest najbardziej popularny?
Wybór samochodu determinuje wiele czynników. Jednym z nich, często decydującym, jest typ nadwozia, który we współczesnych samochodach może być zaskakująco różnorodny.
Podstawowe typy nadwozia są zróżnicowane nie tylko pod względem wyglądu, ale i funkcjonalności. Za najczęściej wymieniane uważa się nadwozia typu hatchback, sedan czy kombi, jednak istnieje ich o wiele więcej, a każdy typ nadwozia ma swoje plusy i minusy.
Typ nadwozia jednobryłowego, dwubryłowego, a trójbryłowego
Nadwozia można wyróżniać, biorąc pod uwagę liczbę brył, z których się one składają. Za najstarszy typ nadwozia uznaje się klasyczne nadwozie trójbryłowe, w którym przedział pasażerski, komora silnika i miejsce na bagaż są wyraźnie od siebie oddzielone. Typ nadwozia dwubryłowego cechuje się wyraźnie zintegrowanym przedziałem pasażerskim i bagażowym w bryle tylnej oraz komorą silnika w bryle przedniej.
Nadwozie jednobryłowe natomiast charakteryzuje się obłą formą – komora silnika i miejsce na bagaż nie są w nim wyeksponowane. Nadwozie jednobryłowe jest typowe dla vanów.
Jaki typ nadwozia jest najbardziej popularny?
W grupie najpopularniejszych typów nadwozia samochodowego znajdziemy nadwozia hatchback (niemal połowa aut na polskich drogach), sedan, kombi czy VAN. Spotkać możemy się również z nadwoziami typu coupé czy kabriolet. Czym różnią się one od siebie? Przyjrzyjmy się im po kolei:
- Hatchback – to często spotykany na drogach typ nadwozia, który występuje najczęściej w samochodach o małej lub średniej wielkości. Auta o tym typie nadwozia posiadają 3 lub 5 drzwi, charakteryzują się najczęściej dwiema bryłami, a ich tył zakończony jest dużą klapą bagażnika, która otwiera się razem z szybą.
- Kombi – w nadwoziu typu kombi występuje powiększona przestrzeń na bagaż. Fakt, że część bagażowa na całej długości ma podobną wysokość, co część pasażerska, odróżnia znacząco kombi od hatchbacka.
- sedan – typ nadwozia uznawany za najbardziej klasyczny. Jest to nadwozie trójbryłowe o 2 lub 4 drzwiach. Ten typ nadwozia często występuje w samochodach luksusowych. Sedan cechuje się możliwością otwarcia jedynie klapy bagażnika – bez tylnej szyby.
- Coupé – to typ nadwozia najczęściej dwubryłowego o 2 drzwiach. Charakteryzuje się opływowym, sportowym kształtem i nisko opadającą linią dachu, przez co pasażerowie w środku (zwłaszcza na tylnym siedzeniu) nie mają zbyt wiele miejsca.
- Kabriolet – rozpoznamy go oczywiście po składanym dachu. Ten typ nadwozia najczęściej posiada 2 drzwi. W klimacie umiarkowanym nie jest tak popularny, jak w rejonach cieszących się większą liczbą słonecznych dni.
- Van – to jednobryłowy typ nadwozia. Samochody typu van mają różne konfiguracje siedzeń, mogą się tam jednak zmieścić aż trzy ich rzędy. W celu uzyskania większej przestrzeni na bagaż, możliwe jest wyjęcie ostatniego rzędu siedzeń.
- Limuzyna – to typ nadwozia, który zdecydowanie najszybciej przychodzi do głowy jeśli pomyślimy o samochodzie luksusowym. Limuzyna posiada 4 drzwi, długą maskę z przodu, a jej wnętrze może pomieścić nawet do kilkunastu osób. Ścianka oddziela pasażerów od kierowcy, zapewniając im większa prywatność.
Nowoczesne typy nadwozi
Współcześnie możemy dostrzec, że producenci stawiają na coraz to nowe rozwiązania w kwestii typu nadwozi. Łącząc cechy różnych z nich, pragną stworzyć samochód idealny, o wzorowej funkcjonalności i bezpieczeństwie.
Wśród nowoczesnych typów nadwozia znajdzie się m.in. liftback, wyglądem przypominający hatchbacka, jednak posiadający bardziej poziomą szybę klapy bagażnika. Combi Coupe to połączenie hatchbacka i kombi, zaś kombivan – vana i kombi.
Skąd się wzięły nazwy poszczególnych typów nadwozi?
Nazwy tradycyjnych typów nadwozi mają swoją historię. Sedan to nazwa wywodząca się z francuskiego określenia lektyk – w starożytności bowiem lektyki miały podobną konstrukcję, składającą się z 3 brył. Typ nadwozia „limuzyna” zawdzięcza swoją nazwę francuskiemu regionowi Limousin. Hatchback to po angielsku „tył z klapą”. „Coupé” po francusku oznacza „ścięty”, zaś kombi ma swoje korzenie w języku niemieckim – jest skrótem od „Kombinationskraftwagen” i wskazuje na wszechstronne zastosowanie tego modelu.
Jak wybór typu nadwozia może wpłynąć na koszt ubezpieczenia OC?
Wybierając typ nadwozia musimy wziąć pod uwagę nie tylko parametry techniczne i kwestie estetyczne. Musimy również pamiętać o kosztach ubezpieczenia, które mogą znacząco się od siebie różnić. Koszty ubezpieczenia OC w przypadku nadwozia typu coupé lub kabrioletów są znacznie wyższe od popularnych hatchbacków. Na jedne z najtańszych polis natomiast mogą liczyć właściciele Vanów. Ubepieczyciele prawdopodobnie słusznie przypuszczają, że kierowcy w autach coupe i kabrioletach będą na drogach zachowywać się w sposób nieco bardziej szalony, niż osoby siedzące za kółkiem vanów.
Zainteresował Cię ten artykuł? Sprawdź także produkty oferowane przez autoDNA – wiodącego dostawcę raportów historii pojazdu w Europie i USA. Sprawdzenie VIN może pomóc Ci ustrzec się przed dodatkowymi kosztami związanymi z zakupem auta z nieznaną przeszłością. Serwis dostępny jest 24/7 przez cały rok – wystarczy dostęp do Internetu i numer VIN pojazdu, który chcesz sprawdzić.

