Aktualności

Unia znów zaostrza normy emisji spalin

Dodano 29 sierpnia 2019 przez

Nowe przepisy wchodzą w życie już od września. Dla kupujących nowe auta może to oznaczać tymczasowe kłopoty z dostępnością niektórych aut, zwłaszcza wyposażonych w silniki Diesla. Auta homologowane według nowych norm mogą być też droższe nawet o kilka tysięcy złotych.

Od 1 września na terenie Unii Europejskiej wchodzi nowa norma emisja spalin o nazwie Euro 6d TEMP. Zobowiązuje ona producentów do przeprowadzania testów emisji szkodliwych substancji w warunkach drogowych (tzw. Real Driving Emissions – RDE). Bardzo restrykcyjne normy obowiązują poziom emisji tlenków azotu (NOx) dla silników wysokoprężnych. W trakcie jazdy na drodze ich emisja nie może przekraczać 168 miligramów na kilometr. Tak niski poziom oznacza, że z oferty mogą na stałe lub tymczasowo zniknąć niektóre modele wyposażone w ten rodzaj napędu. 

Taka sytuacja miała miejsce dokładnie rok temu, gdy wdrażana była poprzednia norma Euro powiązana z faktycznie osiąganymi poziomami emisji. W niektórych markach, np. w przypadku Seata, produkcja silnika 2.0 TDI ruszyła wtedy z kilkumiesięcznym opóźnieniem. Tegoroczne wymogi homologacyjne negatywnie odbijają się też na cenach. Niektóre modele już teraz zdrożały nawet o kilka tysięcy złotych ze względu na wyższe koszty produkcji aut spełniających bardziej surowe niż dotychczas normy emisji spalin.

Zmiany dotknęły też modele z silnikami benzynowymi. Coraz niższe dopuszczalne normy emisji cząstek stałych oznaczają, że większość z nich musi być teraz wyposażona w filtr cząstek (GPF – odpowiednik DPF-a w silniku wysokoprężnym). Obawiać nie muszą się jedynie producenci mający w swojej ofercie głównie pojazdy z napędem spalinowo-elektrycznym, czyli hybrydowym oraz całkowicie elektrycznym. Problem mają za to producenci oraz miłośnicy dużych, niewysilonych silników jak V6 czy V8. To m.in. z powodu nowych norm emisji spalin z Europy wycofuje się Infiniti, luksusowa marka należąca do Nissana. 

Co dalej? Wygląda na to, że docelowo w Unii Europejskiej zostaną 2 główne segmenty rynku motoryzacyjnego na rynku nowych aut – hybrydy, w tym ładowane z gniazdka (typu plug-in) oraz elektryki. Zmiany przyspieszyły po skandalu związanym z manipulacjami koncernu Volkswagen przy testach emisji spalin w warunkach laboratoryjnych. Afera została wykryta w 2015 r. i od tego momentu Unia wyraźnie przestawia rynek na samochody niskoemisyjne oraz elektryczne.

Summary
Unia znów zaostrza normy emisji spalin
Article Name
Unia znów zaostrza normy emisji spalin
Description
Nowe przepisy wchodzą w życie już od września. Dla kupujących nowe auta może to oznaczać tymczasowe kłopoty z dostępnością niektórych aut, zwłaszcza wyposażonych w silniki Diesla. Auta homologowane według nowych norm mogą być też droższe nawet o kilka tysięcy złotych.
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *