autoDNA sprawdza

Uwaga! Usterki fabryczne zgłoszone przez producentów aut w 2016 roku. Nie ryzykuj, sprawdź!

Dodano 4 lipca 2016 przez

Uzupełniliśmy bazę autoDNA.pl o kilkadziesiąt usterek fabrycznych, zgłaszanych przez producentów aut do UOKiK w 2016 roku. Nie czekaj na poważną awarię. Sprawdź, czy Twoje auto ma wady fabryczne.

Wykryte w samochodach wady fabryczne, wraz z informacją o sposobie ich usunięcia, producenci pojazdów zobowiązani są zgłaszać do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Najczęściej producenci aut zapraszają właścicieli feralnych egzemplarzy do autoryzowanych serwisów celem usunięcia usterki w ramach tzw. akcji serwisowych.

Sprawdzaj swoje auto co pół roku

Obowiązek informowania UOKiK o fabrycznych usterkach powstał dlatego, że producenci są w stanie poinformować, przeważnie listownie, o tym, że wykryli wady fabryczne danego auta, jedynie jego pierwszego nabywcę. Jeżeli pojazd zmienił właściciela, producent nie jest już w stanie ustalić, z kim ma się kontaktować. Dlatego też, jeżeli jesteśmy w posiadaniu używanego samochodu, sprawdźmy czy z jego numerem VIN nie są powiązane jakieś wady fabryczne i wynikające z nich akcje serwisowe. Weryfikacji takiej powinniśmy dokonywać cyklicznie, najlepiej co pół roku. Dlaczego? Tylko w pierwszych 5 miesiącach 2016 do UOKiK zgłoszono blisko 40 fabrycznych wad pojazdów! Część z nich dotyczy jedynie kilku egzemplarzy konkretnego modelu sprzedanych w Polsce, ale część nawet blisko 10 tysięcy sztuk!

Co ciekawe, wady fabryczne nie są domeną tanich marek. Na liście obok Fiata, Dacii i Forda znajdziemy także modele BMW, Lexusa, Toyoty czy Jaguara oraz Maserati! Po głębszym zastanowieniu, sytuacja ta jednak nie dziwi. Auta droższe, lepszych marek wyposażone są dzisiaj w tak dużą ilość elektroniki i innowacyjnych rozwiązań, że nie trudno o pomyłkę czy niezbyt fortunne rozwiązanie techniczne, nawet pomimo licznych testów, które przechodzą pojazdy, zanim trafią na rynek. Duża ilość akcji serwisowych związanych z autami renomowanych producentów wiąże się także z dbałością o klienta. Motoryzacyjni giganci sprzedający auta z segmentu premium dla najzamożniejszych klientów wychodzą z założenia, że lepiej samemu wyłożyć karty na stół informując o wadach fabrycznych. W ten sposób nabywca ma wrażenie, że producent dba o niego nawet po sfinalizowaniu transakcji. Gdyby natomiast klient sam odkrył usterkę, byłby zawiedziony tym, że pomimo kupna auta z najwyższej półki, spotkały go przykre niespodzianki.

Wady fabryczne ukrytym zagrożeniem dla nabywców aut używanych

Zweryfikować informacje przypisane do numeru VIN powinniśmy przede wszystkim kupując auto używane, zwłaszcza jeżeli nie pochodzi ono od pierwszego właściciela lub trafiło do Polski z zagranicy. Osoba, która samochód sprzedaje, może nie wiedzieć, że wykryto w nim wady fabryczne i konieczne jest usunięcie poważnej usterki. Może się także zdarzyć, że sprzedający wie to znakomicie i dlatego pozbywa się auta. Bez względu jednak na intencje sprzedającego, po zakupie samochodu z problemami zostajemy my, jako nowi właściciele. Dlatego bezwzględnie należy weryfikować numer VIN w bazach danych takich jak autodna.pl, które regularnie uzupełniane są o informacje na temat wad fabrycznych i akcji serwisowych. Przy okazji dowiemy się, czy samochód nie uczestniczył w wypadkach oraz czy nie pochodzi z kradzieży.

Wady fabryczne – diabeł nie zawsze straszny

Zanim nerwowo zaczniemy przeglądać listę zgłoszeń do UOKiK z 2016 pamiętajmy, że nie wszystkie wady fabryczne są bardzo poważne. Trafiają się np. wadliwe konektory zapłonu, które mogą spowodować wyłączenie podświetlenia tablicy wskaźników czy kiepskie centralki skutkujące nagłym zaprzestaniem funkcjonowania wycieraczek. Nie są to sytuacje miłe, ale przeważnie nie doprowadzą one do wypadków. Gorzej, jeżeli w naszym aucie, przy dużych przeciążeniach, może dojść do pęknięcia przegubu drążka kierowniczego. W takiej sytuacji groźna wypadku jest naprawdę realna.

Żeby dowiedzieć się, czy nasze auto ma jakieś wady fabryczne, można regularnie sprawdzać doniesienia na stronie UOKiK lub zweryfikować numer VIN w bazie autoDNA.pl.

Poniżej zamieszczamy link do listy usterek poszczególnych pojazdów:

Baza autoDNA – usterki 2016

Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *