autoDNA sprawdza
Top 10 pojazdów z ryzykiem szkody całkowitej wg autoDNA

Szkoda całkowita – uwaga na popularne modele z importu!

Dodano 15 kwietnia 2021 przez

Raporty autoDNA tworzone są w oparciu o bazy miliardów rekordów dotyczących historii pojazdów, napraw, szkód, przeglądów czy przebiegów. Wyciągnęliśmy z tej wielkiej kopalni wiedzy statystyki dotyczące szkody całkowitej w 2020 roku, które przydadzą się każdemu, kto szuka samochodu używanego.

Według danych Najwyższej Izby Kontroli (NIK)73% zarejestrowanych w Polsce samochodów ma ponad 10 lat, a ich średni wiek to ok. 15 lat. Sporo z nich była wcześniej przez co najmniej kilka lat użytkowana w innym niż Polska kraju – najczęściej w Niemczech

Stan parku samochodowego ze względu na wiek i częste zmiany właścicieli w obrębie co najmniej 2 państw oznacza, że trzeba mieć się na baczności, aby nie natrafić na pojazd z nieciekawą przeszłością. Przy użyciu zgromadzonych przez ostatnie lata w autoDNA danych postanowiliśmy prześledzić, jakie modele są szczególnie narażone na takie niemiłe niespodzianki.  

 

Golf, A4 i A6, czyli hity z importu a szkoda całkowita

Volkswagen Golf, Audi A4 oraz Audi A6 należą do najczęściej sprowadzanych aut do Polski. Nic więc dziwnego, że w ich przypadku relatywnie łatwo natknąć się na samochód, w którym wystąpiła szkoda całkowita (czytaj więcej o szkodach całkowitych na blogu). Oznacza to, że w przypadku niektórych z aut doszło do tak rozległego uszkodzenia pojazdu, że nie nadawał się on już do naprawy. Niekiedy koszt usunięcia uszkodzeń znacznie przewyższał wartość pojazdu. W ramach tej kategorii znajdziemy zarówno samochody, których nie należy już odbudować (np. po pożarze), jak i takie, w których wymieniono np. cały pas przedni. 

Współczesne samochody są bardziej skomplikowane i często wystarczy do tego uszkodzenie np. obu reflektorów przednich w technologii LED. Wówczas wycena szkody niebezpiecznie może zbliżyć się do wartości auta. Przez to pojazd może dostać etykietkę szkody całkowitej, tak jak pojazd po spaleniu. 

 

Model a ryzyko wystąpienia szkody całkowitej

W 2020 r. numerów VIN dotyczących Audi A4 użytkownicy autoDNA sprawdzali ponad 82 tys. razy. W ponad 4,5 tys. przypadkach okazało się, że natknęli się egzemplarz właśnie po wspomnianej wcześnie szkodzie całkowitej.

Z kolei raportów dotyczących Opla Astry zainteresowani w ubiegłym roku wygenerowali ponad 78 tys. raportów, z czego 3377 zawierały informacje o szkodach całkowitych.

Oznacza to, że w przypadku Audi A4 ryzyko jest wyższe i wynosi 5,5% niż w przypadku Astry, gdzie wskaźnik ten wynosi 4,3%.

Największe prawdopodobieństwo wystąpienia szkody całkowitej występuje w przypadku Audi A3 i A6 – odpowiednio 5,8% i 5,6%. Ford Mondeo i Skoda Octavia zamykają stawkę TOP10 z prawdopodobieństwem poniżej 4%. Dość wysoko pod tym względem plasują się Opel Insignia (4,8%)  oraz Volkswagen Golf (5,2%).

Popularne modele przyciągają uwagę kupujących, co znajduje odzwierciedlenie w strukturze importu. Na rynku samochodów używanych nadal dominują auta z importu, które można prześwietlić za pomocą raportów autoDNA. Wszystko dzięki historii pojazdu, jeśli znamy tylko ich numer VIN. Bez względu na to czy szkoda całkowita wystąpiła w Niemczech, Polsce czy innym kraju, informację na ten temat można uzyskać w bazie autoDNA. Oczywiście nie wszystkie auta z odnotowaną szkodą całkowitą należy od razu skreślić. Jeśli ich naprawa odbyła się w autoryzowanym serwisie z użyciem markowych części, a sam remont został udokumentowany, to można rozważyć taki zakup. Warto też podkreślić, że przy obecnym stopniu skomplikowania aut i cenach części, nie trzeba dużej kolizji, aby samochód kwalifikował się do szkody całkowitej. Brzmi to groźnie, ale nie musi wcale oznaczać, że pojazd to wrak, który nie nadaje się do naprawy.

 

TOP 10 modeli z ryzykiem szkody całkowitej wg autoDNA

 

 

Czytaj także:

Czy bać się szkody całkowitej?

 

Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *