autoDNA sprawdza
Auta używane z gwarancją - blog autoDNA.pl

Używane auto, ale z salonu – część 1

Dodano 25 listopada 2020 przez

Czy używane auto można kupić w komfortowych warunkach, bez konieczności przeszukiwania setek ofert, ich weryfikacji, drobiazgowego sprawdzania i ryzyka nabycia przysłowiowej “miny”?

Tak, jeżeli zainteresujemy się programami sprzedaży aut używanych z gwarancją u autoryzowanych dealerów. Prywatne oferty, komisy oferujące głównie auta wstawione tam przez ich właścicieli lub samochód od handlarza – teoretycznie to wszystkie opcje, jakie ma do wyboru kupujący auto używane.

Na polskim rynku coraz więcej ofert stanowią jednak profesjonalne programy sprzedaży aut używanych. Na rynkach zachodnich, a zwłaszcza amerykańskim, to rynkowy standard znany pod nazwą Certified Pre-Owned (Certyfikowany Używany), w skrócie: CPO. Najczęściej pochodzą one od osób, które zostawiają używane auta w rozliczeniu przy zakupie nowego. Przykładowo w USA, gdzie CPO jest bardzo popularne, blisko ⅔ pojazdów używanych u dealerów pochodziło z tego źródła.

W Polsce tego typu praktyki rynkowe nie są tak powszechne. Barierą pozostaje fakt, że wielu dealerów oferuje niską wycenę auta pozostawionego w rozliczeniu, co zniechęca potencjalnych klientów. W USA, gdzie klienci są często bardzo świadomi swojej pozycji negocjacyjnej, powszechną praktyką jest, że do dealera przyjeżdża się z własną wyceną auta na podstawie podobnych ogłoszeń w internecie. Robi tak aż 95% osób, które chcą sprzedać samochód używany w salonie przy okazji nabycia nowego. Dzięki temu mogą oni uzyskać cenę zbliżoną do rynkowej wartości, a dealer zyskuje stały dopływ aut, które może zaoferować w ramach CPO.

 

Używany i certyfikowany – auto z drugiej ręki od dealera

Dla polskich salonów oferujących nowe samochody, sprzedaż aut używanych nie była do niedawna traktowana jak równorzędny biznes. W ostatnich latach to się jednak zmieniło. Coraz większy udział w sprzedaży nowych aut mają zakupy dokonywane przez firmy.

⇒ w Polsce dochodzi do 70% wszystkich nowych samochodów rejestrowanych w Polsce

Marże dealerów na nowych samochodach sprzedawanych do flot są minimalne, więc nic dziwnego, że szukają oni nowych źródeł dochodu. Szansą dla nich mogą być właśnie dealerskie programy sprzedaży używanych aut, czyli CPO. W ten sposób rozszerzają oni bazę klientów o osoby szukające auta z drugiej ręki, a więc zazwyczaj z mniejszym budżetem, niż kupujący nowe pojazdy.

Dzięki CPO dealer rekompensuje sobie spadek zainteresowania nowymi samochodami wśród klientów indywidualnych. Nic więc dziwnego, że praktycznie każda marka ma w ofercie program sprzedaży używanych pojazdów. Są one dokładnie sprawdzane i mają historię serwisową oraz gwarancję w razie wystąpienia problemów po zakupie. Certyfikowane auta z drugiej ręki oferują też salony specjalizujące się w sprzedaży aut używanych, np. sieć AAA Auto.

 

Używane auto – alternatywa dla komisów i handlarzy 

Tego typu programy to ciekawa alternatywa dla komisów oraz profesjonalnych handlarzy, którzy masowo ściągają do Polski samochody, aby je tutaj sprzedać. Czym różni się CPO od innych form sprzedaży używanych aut?

⇒ W CPO zasady prowadzenia programu są ustalane prowadzone odgórnie przez importera i wszystkich dealerów, np.:

  • Volkswagen ma ogólnopolski program Das Auto
  • dealerzy Toyoty oferują auta używane w ramach Toyota Plus
  • lub przez same grupy dealerskie (np. Emil Frey Select, Uzywanejaknowe.pl prowadzone przez Plaza Group Poland)
  • a także firmy specjalizujące się w sprzedaży aut używanych (AAA Auto)

Samochody oferowane w tej formule są przed sprzedażą weryfikowane i poddawane drobiazgowej kontroli. Nie każdy używany samochód oferowany przez autoryzowanego dealera przejdzie taki test i w efekcie będzie mógł być oferowany w ramach CPO. Warunki brzegowe mogą dotyczyć np. określonego wieku (np. do 5 lat), przebiegu (do 100 tys. km) lub innych parametrów.

Już za tydzień kolejny artykuł w tym temacie – druga część cyklu (w sumie będą aż cztery części)!

Przeczytaj też o likwidacjach szkody i rosnących kosztach napraw we współczesnych autach

Druga część cyklu – auta poleasingowe

 


Pamiętaj też o Black Friday w autoDNA – między 27 a 30 listopada 2020 r. kupisz nasz raport z rabatem 40% – więcej…


 

 

Summary
Używane auto, ale z salonu - część 1
Article Name
Używane auto, ale z salonu - część 1
Description
Czy samochód z drugiej ręki można kupić w komfortowych warunkach, bez konieczności przeszukiwania setek ofert, ich weryfikacji, drobiazgowego sprawdzania i ryzyka nabycia przysłowiowej "miny"?
Author
Publisher Name
autodna.pl
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *