autoDNA radzi
Zimowe problemy kierowców

Zimowe problemy kierowców

Dodano 20 stycznia 2021 przez

Zima w Polsce zastała nas dopiero kilkanaście dni temu. Szkoda, że po świętach Bożego Narodzenia i po Nowym Roku (marzenia o białych świętach, ech….), ale lepiej późno, niż wcale.

Jeszcze wczoraj za oknami było biało, czysto i pięknie. Media społecznościowe pękają w szwach od zdjęć uroczych ujęć zimowej aury a widok bałwanów na osiedlach rozczula serce. Jest pięknie, smutek jedynie potęguje ciągła walka z pandemią. Ale do rzeczy…

Zima na drogach to też problemy! Codzienne poranne skrobanie samochodu, który stoi “pod chmurką” przymarznięte drzwi i bagażnik do tego stopnia, że nie można ich otworzyć. To świetny moment, aby przyjrzeć się bliżej problemom kierowców i poszukać dla nich rozwiązania. Pisaliśmy już o tym na naszym blogu (1. oszczędna jazda zimą, 2. Najczęstsze przyczyny awarii zimą  3. Opony zimowe – czy można na nich jeździć cały rok? 4. Jak przygotować auto do zimy? 5. Jak bezpiecznie jeździć po śniegu – 15 rad)

 

Najczęstsze problemy kierowców zimą to…

 


Brak sprawnego akumulatora


 

Jeżeli akumulator nie będzie w pełni naładowany, istnieje prawdopodobieństwo, że z podróży nici. Akumulator w temperaturze +25 stopni ma 100% pojemności, jednak, gdy temperatura spadnie do 0 stopni, traci nawet 20% swojej efektywności. Dzieje się tak, ponieważ elektrolit w niskiej temperaturze traci zdolność do magazynowania energii. Niskie temperatury sprawiają, że olej silnikowy gęstnieje, a co za tym idzie – konieczna jest większa moc do rozruchu silnika. O czym należy zatem pamiętać? O sprawdzeniu poziomu naładowania akumulatora za pomocą miernika elektronicznego lub obciążeniowego. Prawidłowe wartości to: 12,5-12,7 V (napięcie spoczynkowe na zaciskach sprawnej baterii), 13,9-14,4V (napięcie ładowania). W przypadku niższych wartości, można doładować akumulator za pomocą prostownika lub – jeśli ma już co najmniej 5-6 lat – na wszelki wypadek po prostu go wymienić na nowy.

Ważne jest jeszcze czyszczenie zacisków, klem i całego akumulatora – brud na nich zmniejsza możliwości przewodzenie prądu. Warto więc pozbyć się go, aby nie utrudniać naszej instalacji elektrycznej i tak niełatwego zadania uruchomienia pojazdu w zimowych warunkach.

 


Przymarzające drzwi i zamarzające zamki


 

Warto zaopatrzyć się w odmrażacz do zamków w aerozolu, a uszczelki zakonserwować płynem na bazie sylikonu (bez problemu do kupienia w sklepach motoryzacyjnych czy na stacji paliw), oczywiście w garażu, jeśli robimy to dopiero wtedy, gdy mróz się pojawi. Warto wozić takie preparaty w bagażniku i od czasu do czasu w trakcie zimy ponawiać spryskiwanie. W ten sposób oszczędzamy sobie i pasażerom siłowania się z przymarzniętymi drzwiami, którym to zresztą nie służy.

Jeżeli masz taką możliwość, parkuj zawsze przodem w kierunku wschodu słońca. Dzięki temu wschodzące rano słońce ogrzeje przednią szybę. Kilka minut rano zaoszczędzone 😊

 


Opony zimowe


 

W opony zimowe warto zaopatrzyć auto już wtedy, gdy średnia dobowa temperatura spada i utrzymuje się poniżej 7 stopni Celsjusza. Zalety opon zimowych:

  • posiadają więcej naturalnego kauczuku i oleju
  • mają mniejszą tendencję do poślizgu
  • zachowują większą elastyczność
  • konstrukcja bieżnika zapewnia lepszą przyczepność, na lodzie, śniegu i błocie pośniegowym

Nie czekaj ze zmianą opon na pojawienie się pierwszego śniegu. Motoryzacyjna zima zaczyna się już wcześniej! W ciągu ostatnich kilku lat na rynku pojawiły się opony całoroczne, których właściwości jezdne zimą nie odbiegają znacząco od opon zimowych (więcej o tym, czy można jeździć na oponach zimowych)

Jeśli mieszkasz w mieście i nie wyjeżdżasz poza asfaltowe drogi, to możesz zastanowić się nad zakupem markowych opon całorocznych.

 


Wycieraczki


 

Błoto pośniegowe i śnieg sprawiają, że przednia szyba auta jest niemal cały czas zabrudzona. Zalegające na drodze opady atmosferyczne często odstrzeliwują spod kół poprzedzających nas aut wprost na szybę. Sprawne pióra wycieraczek okazują się wtedy niezbędne. Zużyte wycieraczki jedynie rozmazują brud i niedokładnie odprowadzają zanieczyszczenia. Jeśli więc niedokładnie zbierają zanieczyszczenia na szybie, wymień je, aby zapewnić sobie lepszą widoczność podczas mocnych opadów śniegu. Pamiętaj, aby dokładnie oskrobać szyby, bo wycieraczki szorujące po lodzie szybciej się zużywają.

 


Zimowy płyn do spryskiwaczy


 

Kierowcy, którzy zapominają o wymianie płynu na zimowy, są często zmuszeni udrożnić układ spryskiwaczy, bo po prostu może on zamarznąć. Zdarza się również, że zamarznięty płyn zwiększa swoją objętość i trwale niszczy węże oraz zbiornik. Aby uniknąć tego problemu, wystarczy wymienić płyn na zimowy jeszcze zanim temperatura spadnie do 0. Letni płyn zamarza już w temperaturze 0 stopni Celsjusza. Zimowy płyn na bazie alkoholu zamarza dopiero w temperaturze –60 stopni Celsjusza. Warto go wymienić? Warto!

 


Dywaniki gumowe


 

Eleganckie materiałowe dywaniki warto zastąpić w czasie zimy bardziej praktycznymi gumowymi. Dużo łatwiej będzie usunąć z nich wilgoć. A im mniej wody w kabinie pasażerskiej, tym mniejsza szansa, że wsiadając do auta w czasie mrozów trzeba będzie skrobać szybę od środka. Można także rozważyć podłożenie pod gumowe dywaniki ręczników papierowych czy nawet gazet, które będą pochłaniać wilgoć.

 


Tankowanie dobrego paliwa


 

W okresie bezpośrednio poprzedzającym zimę, jak i w trakcie jej trwania, warto sięgnąć głębiej do kieszeni tankując paliwo dobrej jakości. Szczególnie w silnikach diesla powinno ono poprawić zdolność pojazdu do sprawnego uruchamiania.

 


Akcesoria zimowe


 

Odmrażacz do szyb i zamków, skrobaczka, łopata/miotełka do śniegu, specjalna mata na szybę zabezpieczająca przed jej zamarznięciem – te akcesoria przydadzą się osobom zmotoryzowanym, które auto parkują “pod chmurką”. Zakres cenowy powyższych gadżetów jest różny i ceny wahają się od kilku do kilkunastu złotych.

Kierowcy, którzy raz spróbują użyć profesjonalnych akcesoriów zimowych (mata, miotełka specjalnie do śniegu etc.) w kolejnych latach nie wyobrażają sobie życia bez nich. Zgadzacie się?

 


Sprawdź VIN z autoDNA
Historia pojazdu autoDNA – dlaczego to ważne?
Jak kupić Raport Historii Pojazdu autoDNA?


 

A jakie czynności zlecić mechanikowi podczas przygotowania auta do zimy? 

Jak przygotować auto do zimy – lista kontrolna

 

Summary
Zimowe problemy kierowców
Article Name
Zimowe problemy kierowców
Description
Zima na drogach to spore utrudnienie dla kierowców. Codzienne poranne skrobanie samochodu, który stoi "pod chmurką" przymarznięte drzwi i bagażnik do tego stopnia, że nie można ich otworzyć. To świetny moment, aby przyjrzeć się bliżej problemom kierowców i poszukać dla nich rozwiązania.
Author
Publisher Name
autoDNA
Publisher Logo
Ilość komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *